lunes, 12 de noviembre de 2012

Ritch Miller (Waco, Texas, EUA, 26 de gener de 1926 – Santa Maria del Camí, Mallorca, 2 de març de 1991)


Nom artístic del pintor James Richard Miller, que s’estableix de manera definitiva a Mallorca el 1962. Fill de Clyde Miller i Bessie Philena, ranxers, té una germana (Elizabeth) i dos germans (Riley i Ralph). El 1938 ingressa a l’escola de Fluvanna, a la qual assisteixen els seus germans i cosins. Allà descobreix la seva aptitud per al teatre. Després estudia durant dos anys a la Texas Tech University de Lubbock (Texas). El 1943 es lliura com a voluntari a la Marina, participa en la II Guerra Mundial i ascendeix fins al grau de tinent. Acabades les obligacions militars (1946), estudia a la Universitat de Columbia i a la New York School of Drama.

Mentre treballa com a actor professional, descobreix el gust per la pintura. Decideix practicar-la com a afeccionat en els moments que li deixa lliures la professió. Poc a poc substitueix el teatre per l’exercici de la pintura, que arriba a ocupar tot el seu temps disponible.

El 1961, amb 35 anys, després de diversos temptejos, participa en algunes exposicions de caràcter col·lectiu, que l’animen a seguir. El 1961 fa la primera exposició individual i decideix deixar els EUA. Passa uns mesos a Cadis i, tot seguit, s’estableix a Villa Paulina, al Terreno (Palma). Un temps després compra Son Fonoll, finca situada a Santa Maria del Camí (Mallorca), on troba l’aïllament i la tranquil·litat que desitja. Hi estableix la seva residència definitiva. Torna als EUA solament en viatges de curta durada per veure la família.

El 1962 fa la primera exposició mallorquina al Cercle de Belles Arts, que és rebuda amb divisió d'opinions. Alguns socis de l'entitat i alguns periodistes demanen al Governador Civil que el pintor sigui expulsat del país.  Gafim, en canvi, el defensa. En els anys 60 es presenta a diversos concursos de pintura i obté guardons tan importants com la medalla de la Diputació Provincial de les Balears (1964) i la medalla d’honor el Saló de tardor del Cercle de Belles Arts (1965). Al final dels anys 60 abandona les exposicions competitives per dedicar-se de ple a l’exercici de la pintura. Ho fa en un ambient de soledat i aïllament que es combina amb episodis d’angoixa i depressió.

Exposa a Palma, Madrid, Saragossa, Barcelona, Valladolid, Xile, Milà, Londres, NYC, Tennessee, Xicago, Atlanta, Pollença, Manacor, etc. Participa en nombroses exposicions col·lectives i mostra l’obra en un total de 22 exposicions individuals. Adquireix un alt nivell de consideració i d’anomenada, cosa per la qual és requerit perquè participi en exposicions inaugurals, com ara les de la Galeria Ariel (1968), Sala Pelaires (1969), Torre de ses Puntes (1986) i Centre Cultural Contemporani Pelaires (1990).

Treballa la tela i el paper amb una gran pulcritud. El dibuix és acurat, ben acabat i conté sempre una gran força expressiva, que es combina amb sensacions inquietants i enigmàtiques. Hi representa personatges singulars, que mostren deformacions, angoixes, dolor i torbació. Són éssers turmentats, espoliats i vençuts per l’abús, l’opressió, l’autoritarisme, la misèria del món i la maldat de les persones humanes. Es presenten habitualment sols, aïllats i tancats en escenaris despullats i opressius, dominats per la desolació i l’abandonament. Encarnen figures fràgils, indefenses i insignificants. Li interessen, sobretot, les persones històricament més maltractades i alhora més vulnerables, com ara jueus, rabins, indis, ancians, infants desemparats, idiotes, folls, dones objecte, miraclers, presoners de guerra, víctimes de violacions, ancians prematurs. De vegades es presenten, gairebé immòbils, sobre una peanya, escala o cadira, que fa funcions de trono o de gàbia. Sovint les figures van acompanyades d’objectes estranys, efímers, impenetrables o monstruosos, com ara niguls, pedres, màquines ocell, etc. A través dels seus personatges, de connotacions irreals, el pintor desplega un discurs commovedor sobre la fragilitat de la vida humana i la indefensió de les persones davant la violència aliena i la crueltat de la societat.

Els paisatges que fa són plens de deixalles, brutícia, tempestes de pluja, seqüeles de calabruixades, petjades de destrucció derivades de l’especulació, la inconsciència i la irresponsabilitat humana. Les obres són portadores de suggeriments irònics, satírics i de vegades apassionadament crítics amb els poderosos i els rics, encarnats per papes, patriarques, generals i similars, que es manifesten carregats de vanitat, presumpció i insignificança. L’obra, extensa i diversa, parla d’influències o evocacions dels treballs de Goya i Bacon, i de les metàfores de Pasolini. També s’hi poden veure influències expressionistes i neofiguratives. Proposa la defensa dels més dèbils, dels més vulnerables i dels exclosos del món.

Les obres sobre paper són pastels, tintes, olis, carbons i sanguines. Les teles, tractades sobretot amb tintes acríliques, són fruit d’un treball meticulós, imaginatiu i precís, fet amb atenció i un alt nivell de concentració.

El conjunt de la seva obra es pot considerar dividit en quatre etapes bàsiques. Entre 1962 i 1970, els seus treballs es presenten distribuïts en plànols que se situen en diferents nivells i a distinta profunditat. La figura humana, referida a personatges històrics, es manifesta a través de imatges fragmentades, esbossades, inacabades o deixades amb escassa definició. En els anys de la segona etapa (1970-81), l’atenció del pintor es focalitza en els seus personatges singulars, surrealistes i absurds, que construeix amb parsimònia monacal. A partir del 1981, ja en la tercera etapa, el paisatge substitueix l’interés pels personatges de l’etapa anterior. Les obres d’aquests anys destil·len un lirisme singular i colpidor. Representa la natura assotada pel vent i les tempestes; malmenada per la brossa i destruïda per l’acció insensata de l’home. A partir del 1986, ja en la quarta etapa, combina paisatge i personatges propis en una cursa que s’estén fins a la fi dels seus dies el 1991.

Té problemes de salut de caire circulatori des del 1977. L’afecten sobretot una cama, que tracta de resoldre amb una intervenció quirúrgica. Als 65 anys mor a Son Fonoll (Santa Maria del Camí, Mallorca). Amb motiu del seu traspàs, la Conselleria de Cultura, Educació i Esports del Govern Balear i el CCC Pelaires, conjuntament, organitzen dues exposicions simultànies, una de teles a Sa Llonja i l’altra de papers al CCC Pelaires, que s’inauguren el desembre de 1991. Alhora s’editen dos catàlegs amb textos i il·lustracions a tot color. El 2001, amb motiu del 10è aniversari del seu traspàs, Caixa de Balears Sa Nostra i l’Ajuntament de Santa Maria munten l’exposició “Recordant Ritch Miller” al centre de Cas Metge Rei. El 2005 una obra del pintor fa part de l’exposició “100 años de historia. Una mirada en el tiempo”, que el Govern de les Illes Balears presenta a Buenos Aires i Montevideo. Té una entrada a la Gran Enciclopèdia de Mallorca i a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears.

El 2007 la Conselleria d’Educació, Cultura i Esports del Govern de les Illes Balears publica un llibre de 296 pàgines i tapes dures, dedicat a l’anàlisi biogràfica del pintor i a l’estudi de la seva obra, amb fotografies, il·lustracions i textos de Gudi Moragues, Antoni Planas i Gabriel Janer Manila.


Exposicions individuals

1961   Gorge Thomas Hunter Gallery, Chattanooga, Tennessee, EUA
1962   Georgia Museum of Fine Arts, EUA
1963   Cercle de Belles Arts, Palma
1967   Sala Drac, Manacor, Mallorca
1967   Galeria Da Vinci, Madrid
1968   “Paisatges”, Galeria Ariel, Palma
1969   Galeria Da Vinci, Madrid
1970   Sala Pelaires, Palma
1971   Sala Libros, Saragossa
1971   Galeria Iolas Velasco, Madrid
1973   Galeria Adrià, Barcelona
1973   “Pinturas sobre papel”, Galería Rayuela, Madrid
1973   Pinturas sobre papel, Galeria Studio, Valladolid
1974   Sala Pelaires, Palma
1975   Galeria 32, Milà
1976   Sala Pelaires, Palma
1976   Galeria Ciento, Barcelona
1982   Sala Pelaires, Palma
1983   Galeries Bennàssar, Pollença, Mallorca
1983   Galeria Joan Prats, NYC
1984   River Gallery, Westport, Connecticut, EUA
1985   Sala Pelaires, Palma


Exposicions col·lectives i similars

1961   The Plum Nelly Show (Chattanooga, Tennessee, EUA)
1961   Benjamin Gallery, Xicago, EUA
1961   Director’s Choice, EUA
1964   XXIII Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma
1965   Grifé & Escoda, Palma
1965   IV Saló de Pintura de Pollença, Pollença
1966   Liga de Arte, Texas, EUA
1966   XXV Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma
1967   Exposició del Concurs Nacional de Pintura, Direcció General de Belles Arts, Madrid
1967   Rincón del artista, Palma
1967   VI Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma
1967   VI Saló de Pintura de Pollença, Pollença,
1967   XXVI Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma
1967   I Biennal de Pintura, Barcelona
1967   “Artistes de la Galeria”, The John Whibley Gallery,Londres
1968   VII Certamen Internacional de Pintura, Pollença
1968   Caixa de Pensions, “la Caixa”, Artà, Mallorca
1968   XXVII Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma
1969   Exposició del Premi Ciutat de Palma de pintura, Palma
1969   Exposició inaugural, Sala Pelaries, Palma
1969   Sala Vallribera, Sant Antoni de Portmany, Eivissa
1971   “Picasso 90”, Sala Pelaires, Palma
1972   Exposició conjunta amb Ellis Jacobson i Lladó, Galeria la Barra, Barcelona
1972   “Salvem Son Quint”, Sala Pelaires, Palma
1973   Biennal Ibizagràfic, Eivissa
1973   Museo de la Solidaridad, Santiago de Chile, Xile
1973   “Miró 80”, Sala Pelaires
1973   Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i les Balears, Palma
1974   “Mostra d’Art Realitat”, Col·legi Oficial d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Catalunya
1976  ·Col·lectiva d’estiu, Sala Pelaires, Palma
1976   “Pintors americans”, Tom Madock, Barcelona
1976   Primera Exposició del “Grup dimecres”, Manacor, Mallorca
1976   Segona exposició del “Grup dimecres”, Galeria Kandinsky, Madrid
1977   “Col·lectiva”, Galeria Kandinsky, Palma
1979   “Exposició col·lectiva d’estiu”, Sala Pelaires, Palma
1980   “Exposició col·lectiva d’estiu”, Sala Pelaires, Palma
1981   “El dibuix”, Sala Pelaires, Palma
1981   “Mostra d’Art Actual”, Casal Solleric, Palma
1982   Arco 82, Fira Internacional d’Art Contemporani, Madrid
1982   “Una dona. Omaggio a Eugenio Prati”,Castelivano, Trento, Itàlia
1983   Pintors nord-americans a Mallorca i artistes sollerics d’avui”, Museu de Sóller, Sóller
1983   Exposició col·lectiva, VII Conferència Internacional d’Estudis del Mediterrani, Barcelona
1985   Arco 85, Fira Internacional d’Art Contemporani, Madrid
1986   “Navegantes de la pintura”, Ajuntament de Calvià, Calvià
1986   “Exposició inaugural”, Torre de ses Puntes, Manacor
1987   “Paisatges de la maduresa”, Sala Pelaires, Palma
1989   “Art Pollença”, Pollença
1989   “Exposició col·lectiva”, Sala Pelaires, Palma
1990   “Exposició inaugural”, CCC Pelaires, Palma


Exposicions d’homenatge i similars

1991   “Ritch Miller”, exposició antològica a Sa Llonja, Conselleria de Cultura, Educació i Esports del Govern Balear, obra s/tela

1991   Exposició antològica, CCC Pelaires, obra s/paper

1997   “La imatge del desig”, Ajuntament de Palma, Ses Voltes, Palma (col·lectiva)

2001   “Recordant Ritch Miller”, Ajuntament de Santa Maria i Caixa de Balears Sa Nostra, Centre Cas Metge Rei, Santa Maria del Camí, Mallorca

2002   “Lum + Llum”, Exposició inaugural del Casal Son Tugores, Alaró, Mallorca (col·lectiva)

2005   “100 años de historia. Una mirada en el tiempo. El paisajismo de las Islas Baleares desde 1906 hasta 2005”, Museo de Arte Espanyol Enrique Larreta, Buenos Aires, Argentina (col·lectiva)

2006   “100 años de historia. Una mirada en el tiempo. El paisajismo de las Islas Baleares desde 1906 hasta 2005”, Museo Nacional de Artes Visuales de Montevideo, Uruguai (col·lectiva)


Premis i guardons

1964   Medalla de la Diputació Provincial de les Balears, XXIII Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma.

1965   Medalla d’honor del XXIV Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma

1967   Medalla commemorativa per a artistes estrangers del XXVI Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma

1969   Medalla de pintura del XXVII Saló de tardor, Cercle de Belles Arts, Palma


Bibliografia

CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS DEL GOVERN BALEAR, "Ritch Miller", llibre catàleg exposició a Sa Llonja, desembre 1991 - febrer 1992, Palma 1991

CCC PELAIRES, "Ritch Miller. Obres sobre papaer", Pelaires CCCC, Palma 1991

CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS DEL GOVERN BALEAR, "Pintors americans d'ahir", llibre catàleg exposició a Sa Llonja, abril-maig, 104-109, Palma 1992

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I CULTURA GOVERN ILLES BALEARS, "100 años de historia. Una mirada en el tiempo", llibre catàleg exposició Museo Municipal de Arte Español Enrique Larreta, Buenos Aires, septiembre-octubre, 94-95, Palma 2005

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I CULTURA, "Ritch Miller, geni i figura", llibre d'homenatge, Palma 2007

Pep BAUZÀ PIZÀ "Recordant el pintor Ritch Miller", Diari de Balears, 4-X-2011

GRAN ENCICLOPÈDIA DE MALLORCA, 11, 17-18

GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA PINTURA I L'ESCULTURA A LES BALEARS, 3, 216-224