sábado, 10 de agosto de 2013

Archie Gittes (Melrose, Massachussetts, EUA, 21 d’abril de 1903 – Boston, Massachussetts, EUA, 24 d’agost de 1991)

Pintor, comerciant d’antiguitats i professor de pintura. Després de fer el batxillerat, es matricula a l’Institut de Belles Arts de Xicago. Complementa la formació amb visites al Museu de Belles Arts de Xicago, que ocupa art de l’edifici de l’Institut de Belles Arts. El 1926 ingressa al Museum School de Boston, però l’abandona per assistir a les classes de Charles Hopkinson (Cambridge, 1869-1962) a l’Escola d’Arts i Oficis, de qui sempre es declararà deixeble i seguidor. Alhora estudia els gran mestres i s’interessa, sobretot, per Tizià i El Greco. Amb la seva germana Edith Gittes passa algunes temporades de vacances escolars a la colònia d’art modern de Woodstock (NY).

El 1929 obté una beca de 1.500 USD de l’Escola d’Arts i Oficis de Boston per ampliar estudis a Europa. Visita els principals museus de França, Itàlia i Londres. El 1930 realitza l’oli sobre tela que titula Nu de dona negra (1930). A París assisteix a les classes de les acadèmies Colarossi i Grande Chaumière, on coincideix (1931) amb el pintor mallorquí Juli Ramis. Estudia, sobretot, la figura humana i el nu. Visita Itàlia (Milà, Florència, Venècia, Roma, Nàpols ...) i s’interessa per Giotto, Boticelli i Tizià.

Archie Gittes, "Nu", oli/tela, 1933 ca., col·lecció particular

Després de fer notes, dibuixar esbossos i pintar esporàdicament des de principi dels anys 20, el 1930 comença a pintar de manera continuada. Ho fa intensament a Cagnes-sur-Mer (1), on estudia la figura i l’obra de Renoir. A continuació visita Madrid i fa còpies de Tizià al Museu del Prado. Després visita els museus de Londres, el Marroc i bona part d’Espanya. És d’aquesta època l’obra Nu en un sofà (1931 ca.), també titulat Nu d’esquena. El 1932 arriba a Mallorca acompanyat de l’esposa, la compositora Cicely Foster, que serà la mare dels seus fills i amb la que es casarà el 1948 perquè pugui obtenir el visat d’entrada i el permís de residència als EUA. Llevats viatges puntuals, resideixen a Mallorca durant 16 anys (1932-1948) entre Gènova, Palma (carrer de Sant Pere Nolasc) i Deià. Devers el 1932 pinta a Mallorca les teles Sesta (Gènova) i Al·lota nua devora un canterano, ambdues datades el 1932 ca., i altres obres notables. El 1934 pinta a Fes i a Marràqueix (Marroc) convidat per Govern francès. Tot seguit pinta a Sevilla, Còrdova i Toledo. L’esclat de la Guerra civil el sorprèn a Deià. Com que no abandona l’illa, és considerat sospitós d’espionatge. Aleshores li aconsellen que no treballi fora de casa seva, fet pel qual durant un temps pinta paisatges des de les finestres de la casa o treballa a l’interior amb natures mortes (2). Pertanyen a aquesta època les obres Flors i reflexos, Cactus a la finestra i Roses i paisatge, la correcta datació de les quals se situa entre 1936 i 1937 (3).

El febrer de 1940 exposa per primera vegada a Mallorca: ho fa a les Gelaries Costa. El 1941 presenta al I Saló de Primavera, del Cercle de Belles Arts, la tela Retrat de Cicely Foster, dues escultures i dos dibuixos i obté una menció honorífica d’escultura. El 1941 fa al Cercle de Belles Arts una exposició individual. El 1942 en el II Saló de Primavera presenta un paisatge de Deià i una natura morta que guanya la primera medalla. En el I Saló de Tardor obté (1942) primera medalla de paisatge. Participa a l’Exposició Nacional de Belles Arts de Barcelona amb dues teles (Oliveres i El tul i el gerro) (4). En el II Saló de Tardor guanya (1943) primera medalla de figura per El malalt (Autoretrat). Participa a l’Exposició Nacional de Belles Arts de Barcelona de 1944 amb l’obra Paisatge mallorquí (5). En el III Saló de Tardor presenta (1944) un paisatge, una escultura i un dibuix amb el que guanya la primera medalla de dibuix. En el III Saló de Flors obté (1945) segona medalla per Roses místiques. En el IV Saló de Tardor presenta (1945) Maria Magdalena segle XX, retrat de la seva cunyada Joan Foster, esposa de Juli Ramis. Entre 1945 i 1946 pinta paisatges a Menorca. El 1946 fa una exposició individual al Cercle de Belles Arts de Palma (gener) i una altra (abril) a les Galeries Quint, on presenta retrats de Bússer, Miquel Àngel Colomar i altres, i una altra  al Cercle de Belles Arts de Palma. El 1947 Miquel Àngel Colomar, escriptor i crític d’art, publica el llibre Archie Gittes (Notas para una biografia crítica). El novembre de 1947 el pintor fa part del jurat del VI Saló de Tardor del Cercle de Belles Arts de Palma.

El 1948 es trasllada als EUA amb Cicely i els quatre fills, nats a Mallorca: Rubén (1934), Anthony (1936), Henry (1939) i Billy (1944). El 17 de juny de 1948 ell i la família embarquen a Southampton (Regne Unit) en el Queen Mary rumb a NY. S’estableix a Boston, on exerceix de professor de pintura a l’Escola de Belles Arts de la ciutat. Un temps després deixa l’ensenyament atenent un suggeriment lamentable de l’absurda Comissió d’Activitats Antiamericanes. El 1952 guanya el segon premi del Primer Festival d’Art de Boston amb l’obra Retrat de Robert Graves. Posteriorment, de mica en mica deixa la pintura i es dedica al comerç d’antiguitats, que li proporciona uns guanys confortables.

Torna a Mallorca el 1967, el 1987 i el 1989. En la segona ocasió ho fa amb motiu de l’exposició antològica que la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern Balear li dedica al Museu de Mallorca (6). El 1989 ho fa per rebre la medalla d’or del Cercle de Belles Arts, que li és lliurada en un acte solemne que té lloc el dia primer de juny amb presència del batlle de Palma, Ramon Aguiló Munar. Dos anys després, l’estiu de 1991, mor a Boston als 88 anys.

Pinta a la rodalies dels llocs on resideix: Gènova, Palma, Deià, Valldemossa, etc. o les localitats que visita (Marràqueix, Fes, Tànger, etc.). La temàtica que treballa inclou el paisatge, la figura humana, el retrat i la natura morta. Fa ús de l’oli sobre tela i ocasionalment sobre cartró, taula o tablex. En els dibuixos se serveix de la tinta, la sanguina, el llapis, el carbó i el grafit sobre paper. El cromatisme de la seva pintura excel·leix pels tons suaus, delicats i depurats. Les composicions són austeres, els llums són atenuats i el dibuix descansa en línies ben definides, acompanyades d’equilibrats jocs de clarobscur. Les obres contrasten amb les dels modernistes de l’època i contenen alguns paral·lelismes amb les de Jaume Mercant, Pere Sureda i altres. S’hi adverteixen influències de Tizià, Botticelli, Matisse, etc. Les bases del seu treball són classicistes i realistes, però admeten, entenen i accepten les aportacions de les avantguardes.

El pintor aconsegueix integrar-se en la societat illenca. Es relaciona amb un grup prou ampli i diversificat de persones i amb bons amics. En els cercles artístics és respectat per la seriositat del seu comportament i la qualitat dels seus treballs. Fan part dels seus grups de relació Pere Sureda Montaner, Miquel Àngel Colomar, Jaume Mercant, William Edward Cook, Josep M. Costa Gispert, el seu deixeble predilecte i col·laborador lleial Rafel Pons, Quinito Caldentey, Josep Mascaró Pasarius, el seu deixeble Sebastià Busquets Servera “Bússer”, Ignasi Fortesa-Rei, Marià Rovira, Maria Lluïsa Marquès, Juli Ramis, Ramon Nadal, Gabriel Alomar, Gaspar Sabater, etc. D’altra part, la crítica sempre el tracta bé i li dedica elogis.

El 1942 publica a La Última Hora l’article “Joan Miró o la lucha con los monstruos”, en el que defensa el surrealisme i la figura de Joan Miró contra l’ambient dominant de rebuig de les manifestacions de les avantguardes.

Deixa un llegat al Cercle de Belles Arts de Palma perquè institueixi un premi per a joves en el marc del Saló de Tardor. Suprimida la manifestació esmentada, el Cercle i la família Gittes converteixen el premi en una beca per ampliació d’estudis a una ciutat europea de reconegut prestigi cultural mitjançant la realització d’un projecte de pintura, escultura o gravat. És destina a joves residents a les Balears de 18 a 30 anys. La beca d’estudis artístics Archie Gittes de 2013 va estar dotada amb 5.000 euros i es va atorgar al projecte "El viatge de Beckford", presentat per Tomàs Pizà. Hi ha obra seva al Museu de Mallorca, a la col·lecció d’Art Serra, al Museu d’Art Modern i Contemporani “Es Baluard”, a la col·lecció de Sa Nostra, al Cercle de Belles Arts de Palma i a col·leccions privades i institucionals. Té una entrada a la GEM i una altra a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears.

 
Archie Gittes, "Portada del llibre de Miquel Àngel Colomar"


Notes

(1) És la localitat on viu els darrers anys de vida i mor August Renoir.

(2) Cf. A. SASTRE-1996

(3) La datació convencional les situa en el 1945 ca.

(4) Cf. Catàleg de l’Exposició Nacional de Belles Arts de Barcelona de 1942, pàg. 48 i 111, números 257 i 266.

(5) Cf. Catàleg Exposició Nacional de Belles Arts de Barcelona de 1944, pàg. 41, número 162.

(6) Posa a disposició del Museu de Mallorca tota la seva col·lecció de treballs fets a Mallorca (dibuixos, olis, natures mortes...) i les teles rebudes com a obsequi dels pintors residents a l’illa abans de la marxa al EUA. Una part de la col·lecció d’obres pròpies va ser venuda a través de la Galeria Maneu per a la constitució d’un fons destinat a la dotació d’un premi per a joves pintors en el marc del Saló de Tardor del Cercle de Belles Arts (1987).



Bibliografia


Archie GITTES, “Joan Miró o la lucha con los monstruos”, La Última Hora, 21-I-1942.

Archie GITTES, “Un recuerdo a Mallorca desde Chicago”, La Última Hora, 14-I-1949.

Josep M. PARDO, “Gittes, Archie”, ‘La Pintura i l’Escultura a les Balears’, t. 2, pàg. 262-266, Palma, 1996.

CATÀLEG-2000, “Archie Gittes 1903-1991”, Casal Solleric, març-abril de 2000, Ajuntament de Palma, Palma 2000.

Gudi MORAGUES, “Archie Gittes (1903-1991), ‘Catàleg-2000’.

CATÀLEG 1987, “Archie Gittes, exposició antològica”, maig-juny 1987, Museu de Mallorca, Conselleria d’Educació i Cultura del Govern Balear, Palma, 1987

Catalina CANTARELLAS, “Archie Gittes, la fidelidad al realismo pictòrico”, ‘Catàleg-1987’.

Damià FERRÀ-PONÇ, “Archie Gittes a Mallorca”, ‘Catàleg-1987’.

Joana M. PALOU SAMPOL, “Notes a una exposició”, ‘Catàleg-1987’.

Miquel PONS BONET, “Archie Gittes”, ‘Pintors americans d’ahir’, exposició a Sa Llonja, abril-maig de 1992, Conselleria de Cultura, Educació i Esports del Govern Balear, pàg. 96-99, Palma, 1992.

Miquel Àngel COLOMAR, “Archie Gittes”, Editorial Moll, Palma, 1947.

Pere FERRER GIBERT, “Archie Gittes”, ‘Galeria de autorretratos’, Ediciones Vic, Palma, 1945

Antònia SASTRE, “Archie Gittes i Mallorca”, Última Hora, pàg. 44, 25-VII-1996.

GEM, 6, 271.



Exposicions

1930          Saló de Tardor, Paris

1932          “Exposició d’artistes americans de Paris”, Galerie la Renaissance

1940          Galeries Costa, Palma (exposició individual)

1941          I Saló de Primavera, Cercle de Belles Arts, Palma

1941          Cercle de Belles Arts, Palma, abril (exposició individual)

1941          Cercle de Belles Arts, Palma, desembre (exposició individual)

1942          I Exposició-subhasta a benefici del Cercle de Belles Arts, febrer

1942          II Saló de Primavera, Cercle de Belles Arts, Palma

1942          Cercle de Belles Arts, Palma, novembre (exposició individual)

1942          Exposició Nacional de Belles Arts, Barcelona

1942          I Saló de Tardor, Cercle de Belles Arts, Palma

1943          II Saló de Tardor, Cercle de Belles Arts, Palma

1944          Exposició Nacional de Belles Arts de Barcelona

1944          IV Saló d’Art, Societat Cultural i Artística Ebusus, Eivissa

1944          II Exposició-subhasta a benefici del Cercle de Belles Arts, juny

1944          III Saló de Tardor, Cercle de Belles Arts, Palma

1945          III Saló de Flors, Cercle de Belles Arts, Palma

1945          Ateneu Científic, Literari i Artístic de Maó (exposició individual)

1945          IV Saló de Tardor, Cercle de Belles Arts, Palma

1946          Cercle de Belles Arts, Palma, gener (exposició individual)

1946          Galeries Quint, Palma, abril (exposició individual)

1948          Exposició retrospectiva (1920-1940), Wessell Library
                  of  Tufts University, EUA (exposició individual).

1952          Primer Festival d’Art de Boston

1987          “Exposició antològica”, Museu de Mallorca, Palma (exposició individual)