Pintor. Fill de Josep Hernández, pintor i
professor de dibuix, i de Maria Mompó, té un germà, Josep Maria, dos anys més
gran que ell, que es dedicarà a la decoració. Entre 1931 i 1937 és alumne de l’Escola Municipal Lluís Vives. De
ben jove practica el dibuix amb models vius (al carrer, des de la finestra de
casa, de passeig, amb familiars, etc.), sota el guiatge i la supervisió del
pare, que no li deixa emprar els colors perquè pensa que així és més ràpid i
eficaç l’aprenentatge del dibuix.
Els
anys 40. Professor de dibuix.
A partir de 1940 assisteix a les classes de
l’Escola d’Arts i Oficis Artístics de València. El 1942 ingressa a l’Escola
Superior de Belles Arts de Sant Carles, de València. El 1948 presenta la
primera exposició individual al Centre Artístic de Granada i fa una estada en
aquesta ciutat gràcies a una beca de la Residència de Pintors.
El 1948 exposa a la Sala Prat , de València i
el 1949 obté el títol de professor de dibuix.
H. Mompó, Carrer de festa, 1977 |
Els
anys 50. L’alliberament
El 1951 viatja a París, on hi fa una estada de
sis mesos que li serveix per entrar en contacte amb les avantguardes i,
sobretot, per alliberar-se d’influències i lligams anteriors, inclosos els del
pare. S’interessa sobretot per
Cézanne, Picasso, Matisse, Kandinsky, Gris, Klee, Miró, Braque i altres. El
1954 obté una beca del Ministeri d’Educació per residir un any a l’Acadèmia
Espanyola de Belles Arts de Roma. Coneix Dalí, De Chirico, Lucio Muñoz i altres
pintors. És aquest any un temps d’anàlisi dels pintors del passat i de recerca
d’un llenguatge propi. A Roma coneix To-Postma, l’holandesa que serà la seva
esposa i la mare de les seves dues filla i del fill. Admira els mosaics de Ràvena,
l’obra de Leonardo da Vinci, Giotto, Mantegna i, també, de Modigliani, Chirico,
Morandi, etc.
El 1955 marxa a Holanda, on entra en
comunicació amb el grup
Cobra, fet que li permet avançar en la cerca d’un llenguatge propi i d’uns
colors propis. Es posa en contacte amb els grups informalistes. Admira els
treballs de Rembrandt, Vermeer i, sobretot, l’impressiona el Museu Stedeligk
d’Art Contemporani d’Amsterdam. Pinta personatges diversos sobre el fons de la Mediterrània. Se
n’adona que els seus colors són els mediterranis. Deixa de banda la pintura de
cavallet i de model.
El 1957 torna a Espanya i s’estableix a
Aravaca (Madrid). El 1959 obté una beca de 75.000 ptes. de la Fundació Joan March
per estudiar la tècnica del mosaic. Continua buscant el seu llenguatge plàstic,
que gradualment es concreta amb el maneig d’elements i recursos mínims. D’altra
part, es decanta per l’ús de la tela i del paper com a suports habituals.
Els
anys 60. Eivissa, la descoberta del blanc
En començar el decenni dels anys 60 del segle
XX, trenca definitivament amb es lligams formals de l’etapa de formació i amb
la influència de les avantguardes. Mentrestant obté diverses medalles i alguns
guardons a certàmens nacionals i internacionals. El 1963 visita Eivissa, l’illa blanca de Rusiñol, que el mou a
fer un ús més intensiu dels blancs. El blanc esdevé per al pintor la
representació de l’espai, de l’aire, de l’atmosfera. Exposa a la mostra
col·lectiva del grup Ibiza-59.
Atret per l’illa i per la colònia de pintors de
diverses nacionalitats europees que hi resideixen, decideix passar temporades a
l’illa, que alterna amb estades a Madrid. Continua avançant en la definició
dels codis de signes, lletres, jeroglífics i ideogrames que incorpora de manera
permanent a la pintura.
Amb 12 teles de grans dimensions destinades a la decoració
del Pavelló d’Espanya de la
XXXIV Biennal de Venècia obté el premi Unesco.
Els
anys 70. A
Mallorca
El 1973 marxa als EUA amb motiu d’una exposició
a Santa Bàrbara (Califòrnia). L’estada es perllonga durant un any a causa de
l’interés que troba a conèixer de primera mà el moviment minimalista.
El 1974 s’instal·la a Mallorca. Resideix
primer a Palma i, després, a Alaró (1977), on viu 6 anys. Redueix i simplifica
els signes, però incrementa els volums de suggerències que aporten les obres
que fa. Exposa a la Sala
Pelaires (1974), de Palma. A Alaró crea els artefactes que
anomena alarons, en es que es perd el suport limitador i amb l’ús del
metacrilat aconsegueix que les taques de clor semblin suspeses en el aire. A Mallorca es relaciona amb Joan
Miró, Ritch Miller, Juli Ramis, els pintors del Grup Dimecres, i altres.
Els
anys 80. Madrid, definitivament
El 1981 inicia una sèrie d’escultures fetes
amb planxes de ferro d’una sola peça tallada o doblegada i pintada de blanc amb
algunes taques de colors purs. Vol que semblin papers blancs pintats i abandonats
a l’espai com a elements destinats a acompanyar la natura.
El 1982 participa a l’Exposició col·lectiva
“Pintura Abstracta Espanyola 1960-1970” ,
que presenta a Madrid la Fundació Joan March.. El 1983 s’instal·la a Madrid i en els
Talleres de Arte Actual, del Círculo de Bellas Artes de Madrid, imparteix un
curs per a pintors joves. El 1984 la Sala Parpalló (València) i el Palau
Medici-Riccardi (Florència) organitzen conjuntament una exposició retrospectiva
de la seva obra, que s’exposa successivament en els dos centres.
El 1984 li és concedit el Premi Nacional
d’Arts Plàstiques. El 1985, amb motiu de l’adhesió espanyola a la Comunitat Econòmica
Europea , realitza l’edició especial d’una serigrafia. El 1986
participa a l’exposició col·lectiva “Pintors per la Pau” que es presenta al
Palau de Cristall de Madrid. El 1987 és designat acadèmic numerari de l’Acadèmia de Belles Arts
de València i realitza dos murals de ferro per al Palau de la Música de
València. A partir de 1988 viu entre Mijas (Màlaga) i Madrid.
Els
anys 90. “Amb Mompó”
El 1991 el Centre Cultural Pelaires (Palma) li
dedica com a homenatge l’exposició “Amb Mompó”, que inclou obres seves i dels
amics: Alfaro, Canogar, Chillida, Guinovart, Hernández Pijoan, Millares, Ràfols
Casamada, Valdés, etc.
El gener de 1992 mor a Madrid als 64 anys. La
seva vida constitueix un exemple emblemàtic de dedicació a la pintura,
d’investigació de nous camins, d’esforç i coherència i, sobretot, de cerca d’un
llenguatge propi, singular i personal, que enriqueix i enalteix el món de la
plàstica.
Hi ha obra seva a la Fundació Joan March
(Madrid), al British Museum (Londres), al Centre d’Art Reina Sofia
(Madrid), al Museu d’Art Abstracte Espanyol de Conca, al fons d’art
contemporani de l’Ajuntament de Palma, a la Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’ i a
altres col·leccions institucionals i privades. Té entrades a la Gran Enciclopèdia
Temàtica de la Comunitat Valenciana ,
a la GEM i a la Gran
Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears. El
2005 el Museu Reina
Sofia (Madrid) publica un catàleg raonat de l’obra completa
del pintor.
Bibliografia
Cristina ROS, “Mompó”, ‘La Pintura i
l’Escultura a les Balears’, t. 3, pàg. 274-280, Promomallorca ed., Palma, 1996.
CATÀLEG-1993, “100 anys, 100 pintors
(1893-1993)”, pàg. 92 i 136, Govern
Balear i Consell Insular de Mallorca ,
Palma, 1993.
CATÀLEG-1991, Exposició “Amb Mompó” al Centre
Cultural Pelaires, Basilio Baltasar editor, Palma, 1991.
Josep MELIÀ, “Il·luminar-se d’alegria”,
Catàleg-1991, pàg. 11-15.
Francisco CALVO SERRALLER, “El arte como un
don”, Catàleg-1991, pàg. 25-27.
Manolo H. MOMPÓ, “Manolo H. Mompó”,
Catàleg-1991, pàg. 29-38.
C.C.C. PELAIRES, “Biografia de Mompó”,
Catàleg-1991, pàg. 41-43.
GEM, 7, 9-10.
Exposicions individuals
1948
Centre Artístic de Granada.
Sala Prat, València
1950
Sala Mateu, València
1951
Institut Francès, València
Sala Mateu, València (“París vista per H. Mompó”)
1952
Llar Gallega de València (“Galícia a traves de H. Mompó”)
Sala del Centre Industrial d’Alcoi
1954
Sala Mateu, València.
1956
Sala Carpa, Madrid.
Galeria Stella, Gijón.
1957
Sala Clan, Madrid.
1958
Galería Dintel, Santander.
Ateneu de Madrid.
1959
Sala Neblí, Madrid.
1961
Galeria Synthese, París
1962
Galeria Diario de Notícias, Lisboa
Mortimer Brandt Gallery, NY
Círculo de la Amistad, Còrdova
1963
Galeria Biosca, Madrid.
1965
Galería Juana Mordó, Madrid.
Galería Iván Spender, Eivissa.
1966
Galeria Claude Bernnard, París.
McRoberts Tunnard Gallery, Londres.
1967
Galería Buchholz, Munic.
Galaría Grises, Bilbao.
1969
Galeria Val i 30, València
Ajuntament de València.
1972
Galeria Iván Spence, Eivissa.
1973
Galería Juana Mordó, Madrid.
Ruth S. Schaffner Gallery, Santa Barbara, Califòrnia.
Campbell Gallery, San Francisco, EUA.
1974
Sala Pelaires ,
Palma.
Galería Ciento, Barcelona.
1975
Galería Canem, Castelló.
Galeria Itàlia, Alacant.
Galeria Juana de Aixpuru, Sevilla.
Galeria Il Coleexionista, Roma.
1976
Galería Trece, Barcelona.
Galería Lozano, Bilbao.
1977
Galería Juana Mordó, Madrid.
1978
Galeria Itàlia, Alacant.
Galeria Pepe Rebollo, Saragossa.
Galería Trece, Barcelona.
Galería Once, Mèxic D. F.
1979
Galeria Theo, València.
1980
Galería Juana de Aizpuru, Sevilla.
Galeria Theo, Madrid.
1981
Sala Pelaires ,
Palma.
Galeria Theo, València.
Galeria Collage, Madrid.
1982
Museo de Bellas Artes de Caracas.
1983
Instituto Espanyol de Atenas.
Galeria Cellini, Madrid.
Galeria Odile, Saragossa.
Galeria Itàlia, Alacant (Exp. antlògica).
1984 Sala Parpalló, València U(Exp. retrospectiva).
Palazzo Medici-Riccardi (Florencia) (Exp. retorspectiva).
Galeria Juan Prats, Barcelona.
Galeria Theo, València.
Galeria Kaj Frosblom, Helsinki.
1985
Sala Pelaires ,
Palma.
1986
Galería Theo, València.
Galería Cellini, Madrid.
1987
Galeria Bennàssar, Pollença, Mallorca.
1989
Galería Trazo, Santander.
Galeria Itàlia, Alacant.
1991
Centre Julio
González , IVAM, València.
“Amb Mompó”, Centre Cultural Contemporani
Pelaires, Palma.
Premis i guardons
1946
Medalla d’Or de Pintura, Exposició d’Art Universitari, València.
1954
Premi Navigazione Italiana, Exposició”El paisatge italià
vist pels artistes estrangers”, Viareggio, Itàlia.
1962
Segona Medalla de Pintura, Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid.
1963
Gran Premi de Pintura, II Certamen Nacional d’Arts Plàstiques, Madrid.
1966
Primera Medalla de Pintura, Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid.
1968
Premi UNESCO, XXXIV Biennal de Venècia.
1982
Premi Alfons Roig, València.
1984
Premi Nacional de Belles Arts, Madrid.
1990
Premi al Mèrit Cultural, Generalitat Valenciana, València.
1992
Medalla d’Or, a títol pòstum, al Mèrit en les Belles Arts.
No hay comentarios:
Publicar un comentario