Pintor. Fill de Damià Pisà i de Mariana Ensenyat, el
seu pare regenta la barberia de Can Salero (Sóller). Neix al carrer Born, núm.
7, de Sóller. De molt jove demostra una gran afecció al dibuix. Fa d’escolanet
a la parròquia de Biniaraix per disposar d’efectiu amb què adquirir llapissos
de carbó i de colors, tinta i paper per dibuixar i pintar. Es forma a l’Escola
de Belles Arts de Palma, on demostra grans aptituds plàstiques. En atenció a
aquest fet i a les gestions d’Emili Pou Bonet, enginyer i antic cofundador del
Foment de la Pintura i l’Escultura, als 33 anys rep (1885) una beca de la Diputació Provincial
de les Balears per ampliar estudis a l’Acadèmia de Belles Arts
de San Fernando (Madrid) (1985-1986). Amb motiu de les inundacions que es
produeixen a la comarca de
Sóller el novembre de 1885, el pintor exposa dos quadres a
l’aparador de La Industrial (carrer
Quint, Palma) per destinar el producte de la venda a l’atenció de les víctimes,
els perjudicats i les seves famílies.
Cristòfol Pisà Ensenyat, Al·lota en el jardí, oli/tela, 1905 ca.
Posteriorment, rep una nova beca de la Diputació Provincial
de les Balears per ampliar estudis a l’Acadèmia Espanyola de Belles Arts de
Roma. Hi cursa estudis en dues etapes separades temporalment. Durant la primera
etapa presta atenció, sobretot, a les classes del pintor espanyol Vicente
Palmaroli, director del centre. D’altra part, descobreix la pintura del
Renaixement, que l’impressiona i el captiva; admira els antics monuments romans
per la seva bellesa i grandiositat i pinta dibuixos i retrats de tècnica
academicista. Ha d’interrompre els estudis abans d’acabar el curs en caure
malalt de malària. Torna a Sóller i després d’una llarga convalescència,
recupera la salut. Refet ,
torna a Roma.
La segona estada a Roma és més breu que la
primera, però segons l’opinió del pintor és més profitosa perquè hi té com a condeixebles
els pintors Francisco Pradilla (1848-1921), Joaquim Sorolla (1863-1923), Marià
Benlliure (1862-1947), Enric Simonet (1866-1927), Llorenç Cerdà (1862-1955), Francesc
Maura (1857-1931), etc. Adquireix seguretat i soltesa en el dibuix i en la pintura. Manté
posicions de respecte a les fórmules academicistes i fa treballs de certa
envergadura. El 1879 aporta a la subhasta per a la recollida de fons destinats a les víctimes de les inundacions de Múrcia amb una obra que titula Al·lota tocant una guitarra. Són obres d’aquesta època el retrat de Maria Cristina d’Hasburg
(1887) i una tela de grans dimensions que és adquirida per la família Aguiló de Can
Cera. La tela representa la visita als monuments del Dijous Sant (“Cases
santes”) i està datada el 1887.
Recuperada la salut a Sóller, marxa a Madrid per
fer còpies de Velázquez i d’altres grans mestres. Serveix durant la tercera Guerra
Carlina en un Regiment amb plaça a Barcelona. Acabat el
conflicte, es trasllada a París amb el propòsit de conèixer els darrers avanços
de la pintura i estudiar la seva evolució des de les velles concepcions
d’Ingres i Meissonnier a les més modernes de Corot; Manet i Monet. Fa una
estada prou llarga a París, on munta un estudi per treballar.
Deixa París per traslladar-se a Nimes
(França), on viu una germana seva. Per sobreviure pinta paisatges, fa retrats i
composa temes de braus, toreros i manoles. Passa, després, a Limoges, on resta
fins que amb motiu de l’Exposició Universal de Barcelona de 1888, el crida al
seu costat el solleric
Joan Baptista Ensenyat, que li comana tasques de caire artístic i organitzatiu.
Acabades les feines a Barcelona, torna a Sóller (1888) per establir-hi la residència
permanent. Solament fa alguns viatges esporàdics per motius professionals, com
la decoració d’un teatre a Eivissa.
Els primers anys del segle XX, sota la
influència de Rusiñol, Mir, Bernareggi, Gelabert i altres pintors, evoluciona
vers un paisatgisme pleinairista, de vegetacions esponeroses, grans espais de
muntanya i celatges breus. Fa una pinzellada empastada i matèrica, dóna gran
importància als efectes de llum i crea composicions d’encertats jocs de color. Basa el seu treball en un dibuix ben construït, molt treballat i força detallat. Participa activament a les tertúlies de l’apotecaria Torrens, després Serra.
El febrer de 1905, als 52 anys, es casa a la
parròquia d’Establiments amb Mariana Ramis Palou, de 29 anys, futura tia del
pintor Juli Ramis Palou (1910-1990). La seva filla única, Mariana, neix dos
anys després (1907). El 1915 mor la seva esposa, als 39 anys d’edat. Resta vidu
amb la filla de 8 anys. Aquest fet el marca profundament: torna un home
taciturn, callat i preocupat gairebé obsessivament amb les atencions de la filla.
El 1920 obté el primer premi de l’Exposició
Regional d’Art amb la
tela Acàcies. El
1929 exposa a les Galeries Mallorquines (Palma) una selecció d’obres de
diverses etapes i aconsegueix un notable èxit de públic i de crítica. L’Ajuntament de Sóller
posa el seu nom a un carrer de la
vila. A partir d’aleshores es veu sotmès a un procés de pèrdua
progressiva de facultats a causa de l’edat. Mor a Sóller a la seva casa del
carreró d’en Figa, als 83 anys.
El 1969 Galeries Costa li dedica una exposició
d’homenatge. El 24 d’agost de 1977 és declarat Fill Il·lustre de Sóller. El
1993 una obra seva fa part de l’exposició de sa Llonja “100 anys, 100 pintors
(1893-1993)”, organitzada pel Govern
Balear i el Consell Insular de Mallorca
i comissariada per Joan
Oliver Fuster “Maneu”. El 2011, amb motiu del 75è aniversari
de la mort del pintor, el Casal de Cultura-Museu de Sóller li dedica una
exposició de record i d’homenatge entre el 19 i el 30 d’agost. Té una entrada a
la GEM i a la Gran
Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears. Tenen
obra seva l’Ajuntament de Palma, el Consell Insular de Mallorca ,
el Museu d’Art Modern i Contemporani “Es Baluard” (Palma) i vàries col·leccions
particulars.
Són obres seves de la primera època les
composicions titulades Retrat de Trinitat
Pastor (1880), Dama i flors I (1885
ca.), Dama i flors II (1885 ca.), La lliçó de música (1890 ca.), El pintor i la model.
Classe de pintura (1890 ca.), Al·lota amb abrigall (1900 ca.) i altres. Són obres de la seva
segona època Venedora de flors (1904
ca.), Al·lota en el jardí (1905 ca.),
Autoretrat (1905 ca.), Al·lota amb dos paners (1910 ca.), Jardí de Sóller (1920 ca.), Acàcies
(1921), etc. Fa retrats, sovint s’agrada d’afegir alguna figura humana als
paisatges, crea composicions en les que combina figura i paisatge (Al·lota amb dos paners), tracta una temàtica centrada exclusivament en la comarca
de Sóller i treballa les tècniques de l’oli sobre tela i sobre taula i carbó o
tinta sobre paper.
Bibliografia (selecció)
Margalida TUR, “Pizà Ensenyat, Cristòfol”, ‘La
Pintura i l’Escultura a les Balears’, t. 4, pàg. 33-39, Promomallorca ed.,
Palma, 1996.
Joan MORA, “Un pintor maniàtic, impressionista
i romàntic”, Sa Veu, diari digital de la
comarca de Sóller, 19-VIII-2011.
CATÀLEG-1993, “100 anys, 100 pintors
(1893-1993)”, exposició a sa Llonja, maig-juny, Govern Balear i Consell Insular de Mallorca ,
Palma, 1993.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Cristóbal
Pizá”, ‘Las Baleares y sus pintores’, pàg. 62-63, L . Ripoll editor, Palma,
1981.
No hay comentarios:
Publicar un comentario