El maig de 1959 es presenta al públic,
mitjançant una exposició al claustre de l’Estudi General Lul·lià, el Grup Tago, “grup balear d’art d’avui”. El
nom del grup constitueix un homenatge a l’illot de Tagomago, situat a l’extrem
nord-oriental d’Eivissa. És integrat per pintors, escultors i escriptors. Té
per objecte promoure, impulsar i difondre la creació plàstica de caràcter
innovador. Integra propostes figuratives i tendències d’avantguarda
(primitivisme, expressionisme figuratiu, expressionisme abstracte,
informalisme, abstracció geomètrica, etc.). Constitueix un esdeveniment
rellevant des del punt de vista de l’obertura als corrents internacionals del
moment.
Els promotors són els pintors Francesc Verd
Duran, “Fraver”, i Antoni Giménez Toledo, “Antonio de Vélez”. El grup realitza exposicions
col·lectives a l’illa (Palma, Banyalbufar, Felanitx, Formentor, Manacor,
Llucmajor, Sa Pobla, etc.) i a fora (Marbella), organitza conferències i promou
un homenatge a Joan Miró, que no arriba a fer-se.
Són els anys del triomf de l’art abstracte a
Barcelona, amb Tàpies com a jove figura capdavantera. El 1955, té lloc a
Barcelona la III Bienal
Hispanoamericana d’Art, que inclou 55 obres de Picasso i
obres d’un grup nombrós de pintors dedicats a l’abstracció. El fet implica el
reconeixement públic de l’art abstracte a l’Estat espanyol..
Dos integrants del Grup Tago, Vélez i Fraver,
són els que inicien a Mallorca el camí de l’abstracció. Tago reuneix tots els
pintors renovadors, llevat d’algunes excepcions com Jaume Mercant i alguns
pintors estrangers, bona part dels quals farà part del grup Es Deu des Teix,
que es crea uns anys més tard.
La formació del grup sorgeix a partir d’unes
converses entre l’escultor Miquel Morell, el pintor Francesc Verd Duran i el
pintor Miquel Pascual. Conviden artistes afins. S’hi uneixen els pintors Pere
Quetglas “Xam”, Juan Antonio Ferrero, Miquel Rivera Bagur, Joan Gibert, Andreu
Llodrà, Cati Juan, Mercè Sofia Pintó, Antonio de Vélez i alguns altres. S’hi afegeixen
dos escultors, Antoni Font
i Bernat Mestre. A més, s’hi adhereixen dos ideòlegs, el poeta Rafel Jaume i Manel Picó,
que successivament exerceixen la presidència del grup. Més endavant s’hi incorporen
Teresa Heydel, Joan Garcés ,
Francesc Carreño, Joan Palanqués, etc.
La primera seu és el cafè Moka, però poc
després passa al Cercle de Belles Arts. Durant els anys de major activitat del
grup, de 1959 a
1963, a
més d’exposicions, es promouen conferències i alguns homenatges. Alexandre
Cirici Pellicer parla sobre “El sentit de la plàstica actual”; Miquel Àngel
Colomar ho fa sobre “L’home mitjà davant l’art abstracte”; Gerard Pérez
Busquier, director de l’Orquestra Simfònica de Palma, disserta sobre “Diverses
tendències de la música actual”; Àngel Marsà, crític d’art del Correo Catalán, parla sobre “Les
constants de l’art actual”, etc. Aprofitant la presència a l’illa de la vídua
de Kandinski, s’organitza un homenatge al pintor rus, iniciador del nou art , en el Club dels poetes
de Formentor. L’homenatge previst a Joan Miró no es pot fer, atès que el pintor
català no l’accepta en saber que s’havia demanat suport oficial.
El 1959 el grup participa en el Saló de Tardor del Cercle de Belles Arts
de Palma. Gran part dels premis s’atorguen als seus components: Mercè Sofia
Pintó guanya el de dibuix i Pere Quetglas el de gravat. El juny de 1960 fan una
exposició al Cercle de Beles Arts de Palma que provoca reaccions a favor i en
contra. En tot cas suscita un debat sobre art. L’agost, amb motiu d’una exposició
col·lectiva a l’aire lliure a Felanitx, el poeta Rafel Jaume llegeix un
manifest que reflecteix les opinions del grup. El 1961 organitzen una exposició
a Palma amb la cadira com a tema central. El maig d’aquest any fan una
exposició al Cercle
de Belles Arts amb un catàleg amb reproduccions de les obres,
un breu currículum de cada artista i amb poemes de Josep M. Palau i Camps,
MiquelÀngel Riera, Jaume Vidal
Alcover , Llorenç Moià Gilabert de la Portella i Josep M.
Llompart. Les activitats del grup minven el 1963 i cessen el 1964.
Bibliografia
Cristina ROS, “Grup Tago”, ‘La Pintura i
l’Escultura a les Balears’, t. 2, pàg. 285-286, Promomallorca ed., Palma, 1996.
Cristina ROS,
“Francesc Verd Duran”, exposició al Casal Solleric ,
setembre-octubre de 1995, catàleg, Ajuntament de Palma, Palma, 1995.
Miquel ALENYÀ, “La pintura moderna a Mallorca”, pàg. 54, Ajuntament de Palma, Palma, 1996
Gabriel UREÑA, “Las vanguardias artísticas en
la postguerra espanyola (1940-1959)”, pàg. 172-173, Ediciones Istmo, Madrid, 1982.
GEM, 6, 344-345.
No hay comentarios:
Publicar un comentario