La trajectòria professional del pintor es pot
considerar dividida en 5 períodes diferenciats no tant per les característiques
de la pintura com per les circumstàncies que envolten el desplegament de les
seves activitats. El períodes considerats són els següent: anys de formació,
abandonament temporal dels pinzells, temps de plenitud, anys de maduresa i darrers
anys.
1) Anys de formació (1895-1909)
El 1894, als 20 anys, es trasllada a Barcelona
per ampliar els coneixements de música (violoncel) i aprendre la tècnica de la fotografia. A
Barcelona s’interessa per la pintura i es matricula (1901) a
l’Escola de Belles Arts de la Llotja, on és deixeble d’Antoni Caba Casamitjana
(1838-1907). Posteriorment, a Madrid assisteix durant dos anys (1907-1909) a les
classes de l’acadèmia d’Eduardo Chicharro (1837-1949). També estudia els grans
mestres i fa còpies al Museu
del Prado , sobretot de Velázquez i Goya.
Aquests anys treballa sobretot el retrat i la
figura costumista, bàsicament la figura femenina, temes que es mantenen tot al
llarg de la vida. El
1908 és premiat a l’Exposició Nacional de Belles Arts de Madrid pel retrat del
bisbe Joan Torres Ribas, que actualment es conserva al Palau Episcopal
d’Eivissa.
Les exposicions que fa el 1995 i el 1996 la
Caixa de les Balears ‘Sa
Nostra’ en els seus centres de cultura de Mallorca, Menorca i Eivissa inclouen
dos treballs d’aquesta època, Estudi de
cap de dona (1895) i Noia amb guitarra (1895), que es reprodueixen en
el catàleg.
2) Deixa els pinzells (1909-1919)
El 1909 torna a Eivissa i es casa amb Guillermina
Riquer Wallis, de 32 anys, vídua i mare de dos fills. La nova parella té tres
fills: Isabel (1910), Concepció (1913) i Narcís (1918). Per treure la família
endavant fa de fotògraf i imparteix a casa seva classes particulars de dibuix i
de pintura. Pensa que l’exercici de la pintura no li garanteix el nivell
d’activitat i d’ingressos que necessita. Deixa paulatinament els pinzells, per
bé que no perd el contacte amb el món de la pintura. Consta
que el 1912 i el 1913 es relaciona amb Santiago Rusiñol arran del viatge que aquest
fa a Eivissa. També es relaciona aleshores amb Laureà Barrau (que acaba fixant
la residència a Eivissa), Rigobert Soler, Ignasi Agudo Clarà i altres artistes que
visiten Eivissa.
El 1916 estableix el domicili a una casa de
nova planta del passeig Vara de Rei, on munta l’estudi de fotografia. També hi
instal·la una acadèmia de dibuix i de pintura, de la que són alumnes Josep
Tarrés Palau, Antoni Marí
Ribas “Portmany”, Ramon Medina, Vicenç Ferrer Guasch i, més endavant, el seu
fill Narcís Puget Riquer, entre molts altres. Passat un temps, és nomenat
professor de dibuix de l’Institut Santa Maria d’Eivissa.
El 1917 i el 1919, el pintor valencià Joaquim
Sorolla (1863-1923) visita Eivissa. El 1917 aviat s’acosta a l’estudi de Puget,
admira la pintura que té feta i l’anima perquè reprengui els pinzells. Li parla
de l’animació del mercat de la pintura a Mallorca i en el conjunt de l’Estat.
3) Temps de plenitud (1920-1936)
Els anys 20 viatja a Paris amb companyia del
seu amic Manel Sorà. Els dos visiten els museus del Louvre i Puget descobreix
els impressionistes, amb els que se sent identificat.
Inicia l’activitat expositiva amb la
participació a una col·lectiva de la Veda el 1921, que rep molt bones
crítiques. El 1925 fa la primera exposició individual a les Galeries Laietanes,
de Barcelona.
La seva producció incorpora ara obres fetes
amb pinzellades ràpides i empastades, que no defineixen, sinó que només
suggereixen els detalls. Combina una llum abundant amb colors intensos que
donen resultats efectistes, molt frescos i força atractius. Capta figures en
moviment i accentua les referències a instants fugaços de seqüències temporals
dinàmiques irrepetibles. El 1930
pinta aglomeracions de persones en situacions festives.
Fa ús de punts de vista allunyats i elevats, que li permeten construir
perspectives àmplies i panoràmiques. Són obres d’aquesta època Amor i taronges
(1920), Festa pagesa (1924), Verema (1932) i altres.
Manté el gust de sempre per la música i
participa en la fundació de l’Orfeó eivissenc. Guanya un premi en el Concurs
Nacional de Pintura, dedicat (1934) al vestit regional.
Narcís Puget Viñas, Verema, oli/tela, 1932
4) Anys de maduresa (1938-1950)
De tarannà liberal, Puget és un home amant de
la família, tolerant i comprensiu. S’interessa pels esdeveniments del seu
temps. La guerra civil i les seves manifestacions cruels l’afecten profundament.
Els fets del 13 de setembre de 1936 en el Castell produeixen en ell efectes
demolidors de ràbia i rebuig. Molts d’amics, coneguts i familiars van estar
entre les víctimes d’un acte de barbàrie. Josep Tarrés Palau, un dels seus
primers deixebles, salvà la vida, per bé que amb seqüeles físiques greus i
duradores. Malgrat tot, continua treballant. La producció es redueix
quantitativament, fins que a partir de 1938 la incrementa gradualment.
En algunes obres simplifica la definició de
les formes i atenua el cromatisme. En altres manté les característiques dels
treballs anteriors. Acabada la guerra, reprèn l’activitat expositiva, que manté
fins que el 1951 es veu forçat a deixar de pintar. Exposa a les Galeries Costa,
de Palma, per bé que no hem trobat referències concretes d’anys i dates. També
mostra l’obra a Eivissa i Barcelona. En alguns casos presenta enquadraments
descentrats que mai no deixen de banda la preocupació per la profunditat de les
escenes. En són exemples les teles Nuvis
(1941 ca.), Marieta (1941), Mercat (1943)., etc. També manté una
activitat notable en la realització de dibuixos, apunts i notes.
5) Els darrers anys (1951-1960)
Té problemes amb la vista i el 1951 deixa de pintar
i dibuixar. Mor als 85 anys un matí glaçat del mes de gener de 1960. El traspàs
es produeix a Santa Eulàlia del Riu, on viu aleshores a una casa que té a la
vora del mar. Deixa a Eivissa una petjada sòlida en favor del prestigi de la
pintura, un grup de deixebles actius i una obra admirable i corprenedora.
Consideracions generals
El paisatge rural i urbà d’Eivissa apareix
sovint en les seves obres de manera secundària o complementària. El paisatge en
sentit estricte és escàs (J. M. Pardo-1996), per bé que en són exemples
emblemàtics les teles Paisatge (1940
ca.) i Moros a la murada (1940 ca.),
de llums suaus i cromatisme atenuat. El mar és tractat molt poques vegades com
a part del tema principal i, fins i tot, com a element complementari. Els olis
sobre cartró titulats “Infants a la platja” (1932), de clares ressonàncies
sorollistes, constitueixen les úniques obres en les que el mar focalitza
l’atenció de l’espectador. Les composicions Berenada
de Sant Ciriac (1930 ca.), Berenada
popular (1930 ca.) i Berenada en els
Molins (1930 ca.), mostren el mar de
manera secundària i per raons obligades de d’ubicació dels fets. És curiós
observar cóm en els treballs del pintor, que ha nascut i viu a una illa amb una
població abundant dedicada a la pesca, no apareixen figures de pescadors ni
escenes de pesca, llevada la tela que titula Neptú (1935 ?), que reprodueix el
rostre d’un conegut mariner.
La temàtica predominant ve donada per la s
composicions de grups de persones amb protagonisme predominant de la figura femenina.
Li agraden les visions instantànies d’escenes en moviment. Se sent a gust amb
grups nombrosos o, fins i tot, molt nombrosos o multitudinaris (Passeig de Vara de Rei, 1930; Berenada de Sant Ciriac, 1940 ca.).
Exalta el vestuari típic d’Eivissa, sobretot el femení dels dies de festa (Festa pagesa, 1924; “Tipus eivissencs, 1934; Festeig, 1934ca.). Tracta amb encert el
retrat (Autoretrat, 1933) i les
composicions de figura equivalents (El
guitarrista cec, 1920). Presta atenció a les cerimònies religioses
d’interior (L’organista, 1920 ca.) i
d’exterior (Processó del Corpus, 1925
ca.). S’identifica amb les festes i
les celebracions al carrer. Tracta temes relacionats amb la música, com ara el
guitarrista, l’organista, la noia amb guitarra, la cantant, etc.
Fa ús d’una paleta que es manté molt similar
al llarg dels anys. Situa les escenes en moments de llum intensa, fet que
contribueix a crear forts contrastos de color i combinacions d’un cromatisme
alegre i vistós. Abunden els vermells i els blancs, que acompanya amb grocs i
blaus, que de vegades esdevenen els predominants.
Prepara les composicions amb apunts, notes, esquemes
i, també, amb l’ús no infreqüent, de la fotografia. Treballa
dos tipus de pintura: la de format reduït, ràpida i poc detallada, i la de gran
format, ben treballada i detallada. Són de gran format les teles titulades Tipus eivissencs (1934) (146x114,5 cm), Festeig (1934 ca.) (166x223 cm), Les tres germanes (1947) (119x145 cm), i
altres.
La distribució de les figures dins la composició,
els enquadraments i els punts de vista que fa servir en la preparació,
concepció i execució de les obres, reflecteixen els hàbits de fotògraf del
pintor.
A partir de 1909 no pinta fora d’Eivissa,
llevades excepcions. Els seus temes són els personatges eivissencs, el paisatge
de l’illa, les labors del camp, les festes populars, etc. Eivissa és el seu
objecte d’observació i anàlisi.
Transcendència de l’obra
Després de l’òbit, la seva figura i la seva
obra són objecte de diverses exposicions i homenatges, que culminen amb la
inauguració el 30 d’abril de 2007,
a Can Llaudis, Comassema o Francolí, de Dalt Vila, del
Museu Puget.
El 1962 es constitueix a Eivissa el Grup Puget, integrat pels
pintors Vicent Calbet, Vicent Ferrer Guasch, Antoni Pomar i Antoni Marí Ribas
“Portmany”.
La seva obra és present a nombroses
exposicions de caràcter col·lectiu (Paisatges
abans, 100 anys, 100 pintors, 100 anys de pintura de Sa Nostra, etc.).
El 1995 és objecte d’una important exposició monogràfica, organitzada i
realitzada per l’Obra Social de la Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’, que es
presenta a Menorca, Palma i Eivissa. S’acompanya d’un catàleg amb
il·lustracions a color, textos de 7 autors i 196 pàgines.
El 2001 es mostren a sa Llonja, de Palma, sota
el títol de Llegat Puget les obres
(del pare i del fill) donades per la família al Ministeri d’Educació i
destinades al Museu Puget.
Té una entrada a l’Enciclopèdia d’Eivissa i
Formentera (EEIF), la Gran Enciclopèdia Catalana (GEC), la Gran Enciclopèdia
de Mallorca (GEM) i la
Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears. La
via de Ronda d’Eivissa duu el seu nom. Un carrer de Sant Antoni de Portmany
està dedicat a la seva memòria.
Hi ha obra seva al Museu Puget (Eivissa),
Palau Episcopal d’Eivissa, Institut Santa Maria (Eivissa), Consell Insular de Mallorca ,
col·lecció d’Endesa-GESA, Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’, col·lecció de la família i
nombroses col·leccions privades de les illes.
Exposicions
(Relació incompleta)
1908
Societat Cultural Ebusus, Eivissa
Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1921
Saló àrab de la Veda, Palma
1925
Galeries Laietanes, Barcelona (exp. individual)
Saló àrab de la Veda, Palma (exp.
individual)
1929
Galeries Laietanes, Barcelona (exp. individual)
1930 Pintures d'Eivissa, Galeries Costa, gener
1931
Saló d’Art Modern, Madrid
1932
Ateneu Científic, Literari i Artístic, Maó (exp. individual)
Societat Cultural Ebusus, Eivissa
Pintures d'Eivissa, Galeries Costa, desembre
1934
Concurs Nacional de Pintura, Madrid
Pintures d'Eivissa, Galeries Costa, maig
1940
Sala Pallarès, Barcelona (exp. individual)
1942
Sala Vinçon, Barcelona (exp. individual)
1944
Galeries Costa, Palma (exp. conjunta amb el fill)
1945
Galeries Costa, Palma, octubre (exp. individual)
1956
Cercle de
Belles Arts de Palma (exp. d’homenatge)
Exposicions retrospectives
(Posteriors a 1960)
1964
Galeria Xaim, Dalt Vila, Eivissa (exp. conjunta amb el fill)
1975
Palau de la Virreina, Barcelona (exp. col·lectiva)
1986
Paisatges abans, Govern Balear , Cercle de Belles Arts
de Palma.
1989-1990 Pintura a 'Sa Nostra': del Renaixement al Post-Impressionisme, Centre de Cultura 'Sa Nostra, Exposició inaugural del Centre, Palma.
1993
100 anys, 100 pintors, 1893-1993,
Exposició a sa Llonja i a la Sala Guillem
Mesquida , maig-juny de 1993, Palma.
1995-1996
“Narcís Puget (1874-1960)”, Obra Social de la Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’,
Exposicions Sala de Cultura d’Eivissa, Sala de Cultura de Ciutadella, Sala de
Cultura de Maó i Centre de Cultura de Palma, Palma, 1995.
1997
Galeria Van
der Voort , dibuixos (exp. individual)
2001
Llegat Puget, sa Llonja, Ministeri
de Cultura i Govern Balear ,
Palma (exp. conjunta amb el fill), Palma.
2012
Costumisme i paisatge (100 anys de
la col·lecció ‘Sa Nostra’). Pintura 1850-1950, Exposicions a Sala de
Cultura d’Eivissa, Centre de Cultura de Palma i Museu de Menorca.
Bibliografía
José M. PARDO, “Puget Viñas, Narcís”, ‘La
Pintura i l’Escultura a les Balears’, pàg. 64-71, Promomallorca ed., Palma,
1996.
José M. PARDO, “Narcís Puget Viñas, 1874-1960” , ‘Catàleg-1995’ , pàg. 35-49.
Miquel ALENYÀ, “Narcís Puget Viñas”, ‘La
pintura moderna a Mallorca (1830-1970)’, pàg. 43, Ajuntament de Palma, Palma,
1996.
CATÀLEG-1995, “Narcís Puget (1874-1960)”, Obra
Social de la Caixa de les Balears
‘Sa Nostra’, Exposicions Sala de Cultura d’Eivissa, Sala de
Cultura de Ciutadella, Sala de Cultura de Maó i Centre de Cultura de Palma,
Palma, 1995.
Vicent MARÍ TUR, “Puget a la distància i a la
proximitat”, ‘Catàleg-1995’ ,
pàg. 21-24.
Maria Josep MULET, “Narcís Puget, fotògraf”,
‘Catàleg-1995’ ,
pàg. 29-33.
Guillermina PUGET, “Narcís Puget en el
record”, ‘Catàleg-1995’ ,
pàg. 15-19.
CATÀLEG-1993, “100 anys, 100 pintors, 1893-1993” , Sa Llonja i Sala
Guillem Mesquida, maig-juny de 10993, pàg. 38 i 147, Govern Balear i Consell Insular de Mallorca ,
Palma, 1993.
Príam VILLALONGA, "Pintura a 'Sa Nostra': del Renaixement al Post-Impressionisme", Obra Social de la Caixa de les Balears 'Sa Nostra', Barcelona, 1989.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Narcís
Puget”, ‘Las Baleares y sus pintores’, pàg. 264-265, L . Ripoll editor,
Palma, 1981.
Joan CABOT LLOMPART, “Ibiza y sus pintores”,
Imatge 70, Eivissa, 1979.
GEM, 14, 46.
No hay comentarios:
Publicar un comentario