Retratista, pintor i professor de pintura. Deixeble
de Guillen Ferrer Puig, segons Marià Carbonell rep influències els anys de
formació del pintor Pere Antoni Umbert Abraham. Admirador de la pintura barroca
(Rubens, Murillo, Rembrandt, Ribera, Van Dyck…) i dels renaixentistes (Rafael,
Ticià, Correggio…), s’interessa pels mestres locals del passat, com Guillem
Mesquida, de qui copia l’autoretrat i el retrat de l’esposa.
Segons el Llibre de la Raó, entre 1822 i 1871, pinta 323 retrats
i 166 obres d’altres gèneres. D’altra part, té més d’un centenar d’alumnes
entre 1832 i 1869. Entre les obres més conegudes es poden citar el retrat de
Joan Muntaner (12841), Maria Francisca Dameto i Despuig (1842), Tomàs Aguiló
Cortès, el batle
Jaume Mateu Bonet, el canonge Joan Ferrà, etc. Per a l’Ajuntament de Palma fa
alguns retrats destinats a la galeria de fills il·lustres com el general de Josep M. Colubí
Gomila (1845), del bisbe Miquel Salvà (1853), l’obra titulada “Retrat dels
pares i del germà” (1855), sor Francinaina Cirer Carbonell (1856), el batle Miquel Lladó Amorós
(1860) i altres.
Fa nombroses obres religioses com a copista i
con a autor original. Per a la devoció privada realitza teles de mides petites
i preu més assequible que les destinades al culte públic. Corresponen a aquest
apartat una obra de Sant Nicolau de Bari (1841) per a la parròquia de Llucmajor ,
una Pietat per a l’església de la Misericòrdia (1844), una tela de Sant Lluís per
a la parròquia de Valldemossa, etc.
Treballa les natures mortes, algunes
composicions amb figura, paisatges i frisos (“arrimadillos”). El retrat de
Bartomeu Sureda Miserol (1838), de gran intensitat psicològica, sembla
reflectir la influència de Goya, que coneix a través dels retrats del matrimoni
Sureda, ara a la National
Gallery of Art (EUA). Dels dos retrats fa sengles còpies de
mig bust. Fa diverses versions d’un betlem de figures retallades i muntades
sobre petites peanes.
Destaca, sobretot, per la sobrietat, els fons
obscurs, la il·luminació amb el gust classicista pel clarobscur, un punt de
llum exterior, figures assegudes i girades tres quarts per evitar la frontalitat. S ’ajusta
a l’estil neoclàssic de principi del s. XIX. Obté una medalla d’or a
l’Exposició Industrial de les Balears de 1848 i una altra a l’Exposició Industrial
de les Balears de 1849. Un carrer de Palma de la zona de la Creu Roja duu el seu nom.
El 1854 és designat acadèmic numerari de l’Acadèmia de Belles Arts
de Palma.
Hi ha obra seva al Museu de Mallorca , Consell Insular de Mallorca ,
Ajuntament de Palma, nombroses esglésies i parròquies de Mallorca, la Caixa de
les Balears ‘Sa
Nostra’, Palau Episcopal, Museu de Lluc, Sa Bassa Blanca, la família i altres col·leccions institucionals
i privades. Dels quadres que li interessen particularment fa rèpliques per a la
seva col·lecció privada, que conserva encara la família a l’antic domicili del
carrer de Sant Nicolau.
Bibliografía
Marià CARBONELL, “Buades Frau, Agustí”, ‘La
Pintura i l’Escultura a les Balears’, t. 1, pàg. 318-325, Promomallorca ed.,
Palma, 1956.
Lluís RIPOLL i Josep COSTA FERRER, “Agustín
Buades”, Galerias Costa ed., Palma, 1948.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Agustín
Buades”, ‘Las Baleares y sus pintore’, pàg. 26-30, Palma, 1981.
GEM, 2, 259-260.
No hay comentarios:
Publicar un comentario