domingo, 21 de abril de 2013

El pintor Joan Fuster Bonnín i l'excel·lència

Joan Fuster Bonnín (1870-1943) va ser un pintor honest, sincer i treballador, que visqué de la pintura i per a la pintura. La seva vida girà a l’entorn dels pinzells en els que trobà una font viva de satisfaccions i la manera d’exercir una professió que des de ben jove donà sentit a la a la seva vida.

L’obra que va fer és extensa, variada i força interessant. Es relacionà amb el bo i millor dels pintors de Mallorca i amb alguns dels millors que visitaren l’illa entre els darrers anys del s. XIX i els difícils primers anys de la postguerra. Visqué de la pintura des del 1897 fins al 1943, durant 46 anys ininterromputs.

Mogut per la passió que sentia per la pintura i per les necessitats d’una família nombrosa al seu càrrec, treballà sense desmai i amb una constància admirable. Com a fruit del seu treball incansable ens llegà una obra rica i diversa que conté una llarga llista d’obres de primera línia, d’una excel·lència indiscutible, a les que volem avui dedicar un breu comentari.

Fan part obligada del conjunt de les obres més destacades del pintor, entre algunes altres, les 12 teles següents: “Passeig del Born” (1897), “Retrat de l’esposa” (1898), “Temps de verema” (1899), “Joveneta entre flors” (1902), “Cala Llum” (1906 c.), "Costa Nord de Mallorca" (1910 c.), “Jardí de Son Moragues” (1913 c.), “Retrat de l’esposa” (1915 c.), “Tarongers de Son Tries” (1920 c.), “Lectura a l’estany” (1927 c.), “S’Alqueria (Andratx)” (1935) i “Vista des de s’Alqueria (Andratx)” (1935). Onze de les obres relacionades es troben reproduïdes i descrites en el catàleg publicat per la Conselleria de Cultura, Educació i Esports del Govern balear amb motiu de l’exposició que li dedicà a sa Llonja el gener-febrer de 1995. No fa part del catàleg “Costa Nord de Mallorca”, que no surt a la llum pública fins el març del 2013.

“Passeig del Born” és un nocturn amb figures il·luminat pels fanals del passeig. La llum artificial dóna a la composició un aire de misteri en certa manera propi d’un món irreal, habitat per una munió de personatges que es mouen com a ombres d’una nit fosca, carregada de silencis i confidències. Es propietat de la Fundació Barceló.

“Retrat de l’esposa”, realitzat al pastel, és una simfonia de blancs que exalta la bellesa i la tendresa de la que serà la companya de la seva vida. És propietat de la família.

“Temps de verema” vessa una llum intensa que il·lumina una escena que traspua goig, alegria, satisfacció i afectes. Els personatges són el pintor, l’esposa i les germanes d’aquesta. Al fons s’obre un espai ple de vida, projectes i esperances. La pintura és d'un format molt gran.

“Joveneta entre flors” és un pastel sobre cartró propietat del Consell Insular de Mallorca. Hi predominen els verds, blaus, roses i daurats. La suma de dibuix i colors converteix la composició en un elogi de la innocència i la tendresa.

“Cala Llum” és una tela que mostra unes roques dures, de formes turmentades, que abracen una mar convertida en mirall de llum i colors. El sol ponent projecta sobre el Cavall Bernat rajos de foc que acaronen amorosament l’aigua del mar.

"Costa Nord de Mallorca" és un exercici de perspectives realitzat amb mitjans que destil·len flaires de dolcesa i suavitat que transformen en amable la duresa d'un paisatge de roques spolides i espais aclaparadors que besen una mar immòbil i silenciosa. L'obra pertany als anys anteriors a l'època en què a ka pintura de Fuster predoimina el color sobre el dibuix.

“Jardí de Son Moragues” és una tela magnífica que glossa la concepció de bellesa del pintor. És un treball de gust exquisit que mostra estimació pels verds, admiració per les aigües adormides de l’estany i satisfacció per la frondositat de la vegetació que desperta en primavera. L’obra parla d’austeritat, equilibris i alhora de diversitat i llibertat.

“Retrat de l'esposa" (1915 c.) és un oli vertical que treballa la figura de l’esposa amb colors obscurs. Hi predominen els blaus i els negres, acompanyats de tocs de marfil, daurats i blancs atenuats amb blaus imperceptibles. L'enquadrament i el posat de la dama recorden les solucions d'Anglada. Exalta la discreció i l’elegància.

“Tarongers de Son Tries” mostra un sementer de tarongers, pins, esbarzers i matolls de garriga, proper a la vorera de la mar. S’hi barregen símbols d’un ordre natural que no respecta les regles del dibuix lineal i imatges que elogien la flexibilitat i la convivència. Parla amb eloqüència del valor de la diversitat (varietat de la gamma immensa dels verds naturals), de la serenor d’una mar encalmada i amable, de la immensitat d’un cel obert a dimensions infinites i de l’artificiositat de les formes regulars de les piques d’aigua per regar. Aquesta obra és característica de l'època del pintor en què predomina el color sobre el dibuix.

“Lectura a l’estany” és un estudi de verds que abracen una taca central, el vestit vermell d’una nina que llegeix. Tot plegat transmet una vigorosa vibració cromàtica al conjunt. A la part inferior de la tela les aigües immòbils d’un estany parlen d’aspiracions de pau i harmonia.

“S’Alqueria (Andratx)” i “Vista des de s’Alqueria (Andratx)” són dues teles de gran format, molt ben treballades i acabades amb gran cura. La primera suma un exercici de perspectives que combina un gran desnivell inferior amb la llunyania gairebé inabastable de l'horitzó. La segona presenta un desnivell superior (que s’eleva des del punt de vista del pintor) per acabar amb una llunyania profunda, similar a la de l’altra composició. A la primera tela el pintor analitza la descomposició de la il·luminació en llum plena i ombres (solanes i obagues), mentre a la segona estudia els efectes d’un sol intens que il·lumina les coses com qui els dóna vida. Aquesta parella de quadres no es va descobrir fins després del tancament de la redacció del text del catàleg de 1995.

Moltes altres obres del pintor mereixen ser incloses en una relació d’excel·lència. Pensem amb “L’amo de son Moragues” (propietat dels descendents de l'arxiduc Lluís Salvador), “Vall de Sóller” (propietat del Banc d’Espanya), “Dues pescadores”, "Tarongers de Son Roca" (1926 c.), etc.

 Miquel Alenyà Fuster
21 d’abril de 2013




Joan Fuster Bonnín, "Cala Llum" (Cala de Sant Vicenç, Mallorca), oli/tela, 1905


No hay comentarios:

Publicar un comentario