L’obra que va fer és extensa, variada i força
interessant. Es relacionà amb el bo i millor dels pintors de Mallorca i amb alguns
dels millors que visitaren l’illa entre els darrers anys del s. XIX i els difícils
primers anys de la postguerra.
Visqué de la pintura des del 1897 fins al 1943, durant 46 anys ininterromputs.
Mogut per la passió que sentia per la pintura
i per les necessitats d’una família nombrosa al seu càrrec, treballà sense
desmai i amb una constància admirable. Com a fruit del seu treball incansable
ens llegà una obra rica i diversa que conté una llarga llista d’obres de
primera línia, d’una excel·lència indiscutible, a les que volem avui dedicar un
breu comentari.
Fan part obligada del conjunt de les obres més
destacades del pintor, entre algunes altres, les 12 teles següents: “Passeig del
Born” (1897), “Retrat de l’esposa” (1898), “Temps de verema” (1899), “Joveneta
entre flors” (1902), “Cala Llum” (1906 c.), "Costa Nord de Mallorca" (1910 c.), “Jardí de Son Moragues” (1913 c.), “Retrat
de l’esposa” (1915 c.), “Tarongers de Son
Tries” (1920 c.), “Lectura a l’estany” (1927 c.), “S’Alqueria (Andratx)” (1935)
i “Vista des de s’Alqueria (Andratx)” (1935). Onze de les obres relacionades es
troben reproduïdes i descrites en el catàleg publicat per la Conselleria de
Cultura, Educació i Esports del Govern balear amb motiu de l’exposició que li dedicà
a sa Llonja el gener-febrer de 1995. No fa part del catàleg “Costa Nord de
Mallorca”, que no surt a la llum pública fins el març del 2013.
“Passeig del Born” és un nocturn amb figures
il·luminat pels fanals del passeig. La llum artificial dóna a la composició un
aire de misteri en certa manera propi d’un món irreal, habitat per una munió de
personatges que es mouen com a ombres d’una nit fosca, carregada de silencis i
confidències. Es propietat de la Fundació Barceló.
“Retrat de l’esposa”, realitzat al pastel, és
una simfonia de blancs que exalta la bellesa i la tendresa de la que serà la
companya de la seva vida. És propietat de la família.
“Temps de verema” vessa una llum intensa que
il·lumina una escena que traspua goig, alegria, satisfacció i afectes. Els
personatges són el pintor, l’esposa i les germanes d’aquesta. Al fons s’obre un
espai ple de vida, projectes i esperances. La pintura és d'un format molt gran.
“Joveneta entre flors” és un pastel sobre
cartró propietat del Consell Insular de Mallorca. Hi predominen els verds,
blaus, roses i daurats. La suma de dibuix i colors converteix la composició en
un elogi de la innocència i la tendresa.
“Cala Llum” és una tela que mostra unes roques
dures, de formes turmentades, que abracen una mar convertida en mirall de llum
i colors. El sol ponent projecta sobre el Cavall Bernat rajos de foc que
acaronen amorosament l’aigua del mar.
"Costa Nord de Mallorca" és un exercici de perspectives realitzat amb mitjans que destil·len flaires de dolcesa i suavitat que transformen en amable la duresa d'un paisatge de roques spolides i espais aclaparadors que besen una mar immòbil i silenciosa. L'obra pertany als anys anteriors a l'època en què a ka pintura de Fuster predoimina el color sobre el dibuix.
"Costa Nord de Mallorca" és un exercici de perspectives realitzat amb mitjans que destil·len flaires de dolcesa i suavitat que transformen en amable la duresa d'un paisatge de roques spolides i espais aclaparadors que besen una mar immòbil i silenciosa. L'obra pertany als anys anteriors a l'època en què a ka pintura de Fuster predoimina el color sobre el dibuix.
“Jardí de Son Moragues” és una tela magnífica
que glossa la concepció de bellesa del pintor. És un treball de gust exquisit
que mostra estimació pels verds, admiració per les aigües adormides de
l’estany i satisfacció per la frondositat de la vegetació que
desperta en primavera. L’obra parla d’austeritat, equilibris i alhora de
diversitat i llibertat.
“Retrat de l'esposa" (1915 c.) és un oli vertical que
treballa la figura de l’esposa amb colors obscurs. Hi predominen els blaus i
els negres, acompanyats de tocs de marfil, daurats i blancs atenuats amb blaus
imperceptibles. L'enquadrament i el posat de la dama recorden les solucions d'Anglada. Exalta la discreció i l’elegància.
“Tarongers de Son Tries” mostra un sementer de
tarongers, pins, esbarzers i matolls de garriga, proper a la vorera de la mar. S ’hi barregen símbols
d’un ordre natural que no respecta les regles del dibuix lineal i imatges que elogien la flexibilitat i la convivència. Parla amb eloqüència del valor de la
diversitat (varietat de la gamma immensa dels verds naturals), de la serenor d’una
mar encalmada i amable, de la immensitat d’un cel obert a dimensions infinites
i de l’artificiositat de les formes regulars de les piques d’aigua per regar. Aquesta obra és característica de l'època del pintor en què predomina el color sobre el dibuix.
“Lectura a l’estany” és un estudi de verds que
abracen una taca central, el
vestit vermell d’una nina que llegeix. Tot plegat transmet una vigorosa vibració
cromàtica al conjunt. A la part inferior de la tela les aigües immòbils d’un
estany parlen d’aspiracions de pau i harmonia.
“S’Alqueria (Andratx)” i “Vista des de
s’Alqueria (Andratx)” són dues teles de gran format, molt ben treballades i
acabades amb gran cura. La primera suma un exercici de perspectives que combina
un gran desnivell inferior amb la llunyania gairebé inabastable de l'horitzó. La segona presenta
un desnivell superior (que s’eleva des del punt de vista del pintor) per acabar
amb una llunyania profunda, similar a la de l’altra composició. A la primera tela el pintor
analitza la descomposició de la il·luminació en llum plena i ombres (solanes i
obagues), mentre a la segona estudia els efectes d’un sol intens que il·lumina
les coses com qui els dóna vida. Aquesta parella de quadres no es va descobrir
fins després del tancament de la redacció del text del catàleg de 1995.
Moltes altres obres del pintor mereixen ser incloses en una relació d’excel·lència. Pensem amb “L’amo de son
Moragues” (propietat dels descendents de l'arxiduc Lluís Salvador), “Vall de Sóller” (propietat del
Banc d’Espanya), “Dues pescadores”, "Tarongers de Son Roca" (1926 c.), etc.
Miquel Alenyà Fuster
21 d’abril de 2013
Joan Fuster Bonnín, "Cala Llum" (Cala de Sant Vicenç, Mallorca), oli/tela, 1905
Joan Fuster Bonnín, "Cala Llum" (Cala de Sant Vicenç, Mallorca), oli/tela, 1905
No hay comentarios:
Publicar un comentario