En aquest context i en el marc d’aquests
paràmetres, el pintor mostra les seves preferències personals, que es decanten
pels espais oberts i amplis, els paisatges immensos i profunds, els indrets
solitaris i silenciosos, les marines d’aigües encalmades, la contemplació
assossegada i tranquil·la d’imatges que sedueixen la mirada i captiven
l’esperit. La cerca d’atmosferes d’assossec i de pau el porten de vegades a construir
temes de llums nocturnes o crepusculars, com és el cas de les teles “Passeig
del Born” (1897), “Nocturn del Molinar” (1899 c.), “Nocturn amb figures”
(1900), “Crepuscle a l’estany de Son Mas” (1904 c.), etc. Això no obstant,
també li agrada la llum aclaparadora dels dies estirats i de les hores de
plenitud. Ho demostra a les teles “Dues pescadores” (1899), “Al·lots al Jonquet”
(1914 c.), “Cala Llum” (1906 c.), “Vall de Sóller” (1920 c.), “S’Alqueria
(Andratx)” (1935), etc.
Una obra del pintor no catalogada i fins ara desconeguda
ha aparegut fa uns dies en el mercat a través d’una galeria d’art. L’obra
combina amb excel·lència algunes de les característiques més destacades de
l’obra del pintor. Es tracta d’un paisatge de la Costa Nord de Mallorca,
que destil·la equilibris, serenitats, soledat, silencis, aigües adormides i flaires
de garriga i de mar. És fet amb l’ajut d’un dibuix que suma delicadesa i
rotunditat. Els colors, atenuats i suaus, acaronen la mirada barrejant verds,
blaus, terres i cels, tots ells matisats amb dolcesa i suavitats. Representa un
paisatge costaner en què el pintor ha volgut posar a prova la capacitat pròpia de
construir un difícil i complex exercici de perspectiva amb resultats que
desperten emocions. Suma un gran desnivell des de la posició del pintor al mar,
que acompanya d’una profunditat extraordinària que es perd a l’horitzó.
La contemplació de la tela suggereix la
voluntat de l’autor de comparar les habilitats pròpies amb les que Llorenç
Cerdà demostra amb les teles “El cingle verd d’Ariant” (1906), propietat de
l’Ajuntament de Palma, i “Penya-segat de la Costa Nord , Cova de les
bruixes (Mortitx)” (1912), una tela reapareguda recentment (2012) a una
subhasta a la Península.
El protagonisme de l’obra de Fuster que comentem, que podríem
titular “Costa Nord de Mallorca” (1910 c.), és ocupat pels jocs de perspectiva
que es mostren amb una naturalitat i espontaneïtat sorprenents, allunyades de l’artificiositat
pròpia d’un estudi de taller o d’un treball acadèmic convencional. L’obra
colpeix no tant per la grandiositat del paisatge que contempla, com per la
delicadesa, la suavitat i la sinceritat que respira la composició. L ’anàlisi
de la tela permet posar de manifest algunes de les claus que ajuden a entendre
i valorar els mèrits de l’obra d’un artista que fa part del grup més eminent de
la tradició plàstica mallorquina. Bo és recordar-ho i pregonar-ho en aquest
temps d’oblits i d’urgències obligades.
20 d’abril de 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario