Pintor, escenògraf, decorador, il·lustrador,
caricaturista i escriptor. Fill de Francesc d’Assís Junyent i de
Francesca Sans, és el tercer de tres germans. El pare té una botiga d’espardenyes
al Born (Barcelona). Als 14 anys entra a
treballar en el taller
de l’escenògraf Fèlix Urgellès (1890). Hi treballa uns cinc anys, tot compatibilitzant la feina amb l’assistència a les classes nocturnes de Llotja i
a algunes de les classes particulars que Antoni Caba dóna al seu germà
Sebastià. Sobre el 1894 passa a treballar en el taller dels l’escenògrafs Miquel Moragues i Salvador Alarma. Alhora treballa com a temporer al taller de Francesc Soler i
Rovirosa, fins que a l’entorn de 1896 passa a treballar-hi a temps complet. Fa
un viatge per Espanya de 3 mesos que aprofita per pintar aquarel·les i olis.
Oleguer Junyent i Sans, El Cavall Bernat (Cala Sant Vicenç), oli/tela
El 1899 marxa a París, on pot treballar per a l’Òpera
de París al costat del famós escenògraf Eugène-Louis Carpezat (1833-1912). Els vespres
assisteix a classes de l’Acadèmia Julien. El 1901 fa un viatge a Itàlia amb
companyia de l’escultor Gustav Skilters. Guanya el concurs de l’Associació
wagneriana de Barcelona per a l’escenografia de El crepuscle dels déus. En acabar realitza l’escenografia de
l’òpera Cristoforo Colombo per al
Liceu, institució per a la que treballa de manera ininterrompuda des
d’aleshores fins al 1933.
El 1913 acompanya Santiago Rusiñol en el seu
segon viatge a Eivissa relacionat amb les excavacions arqueològiques de la Cova del Culleram. Torna a Eivissa sovint,
com ho demostren les obres que fa a l’illa i ewxposa a Barcelona.
El 1924 adquireix una casa a Llucalcari
(Mallorca), que el porta a visitar sovint l’illa per
descansar i pintar. El 15 de febrer de 1935 mor la seva companya Teresa Vidal
Puig a causa del grip. Es casa amb ella in
articulo mortis.
Es dedica a la pintura gairebé des del
principi. S’hi dedica, però, de manera predominant entre 1933 i 1956. En els
anys esmentats la pintura i l’interiorisme passen a ser la seva principal font
d’ingressos. Com a pintor, s’agrada d’explorar escenes populars, com mercats,
grups de pescadors, escenes portuàries, carros, paisatges, marines, natures
mortes, etc. La seva temàtica és, sobretot, el paisatge gironí, el paisatge mallorquí
i notes que pren durant els seus viatges. Fa una pintura lluminosa i colorista,
que s’emmarca en l’estil postimpressionista. Té el costum de pintar de manera
ràpida a la cerca de sensacions i impressions bàsicament instantànies.
Tenen importància els treballs que fa com a
il·lustrador i col·laborador gràfic de revistes. El 1897 fa la portada del
catàleg de l’Exposició Industrial de Barcelona. Dissenya la capçalera de la revista Los
Deportes. Realitza diverses postals per a llibres de la Biblioteca Excelsior
(Salomé, Cuadros de la ciudad, Al largo , etc.). Fa
postals, targes, invitacions, etc.
Com a decorador, realitza nombrosos treballs
de decoració exterior i interior. És afeccionat al col·leccionisme i és ell qui
es troba a la base de les col·leccions de Francesc Cambó (1876-1947). Reuneix
una important col·lecció d’arquetes i antiguitats. El 1930 guanya el concurs “Barcelona
vista pels seus artistes”. Presideix el Cercle Artístic de Barcelona.
Col·labora amb articles, il·lustracions i
caricatures a L’Esquella de la Torratxa. Escriu i
il·lustra els llibres Roda el món i torna al Born (1910), Viaje de un escenógrafo a Egipto (1919)
i, amb text del seu nebot Albert Junyent Quinquer (1903-1976), publica Mallorca, fotografias de la ‘Illa Daurada ’ (1927).
Molt afeccionat a viatjar, ho fa sovint. En
una ocasió fa la volta al món (1908-1909). Té una gran amistat amb Francesc Cambó, fet que
el porta a viatjar amb ell i fer d’assessor artístic seu. També té amistat amb
Lluís Plandiura i es relaciona amb Pau Casals. És amic de Josep M. de Sagarra. Col·labora amb Gaspar Homar, Santiago Rusiñol, etc. Mor a Barcelona als 80 anys.
Hi ha pintura seva al Museu Nacional d’Art de
Catalunya (MNAC), al Reial Cercle Artístic de Barcelona, a la Fundació Plandiura , a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona, a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer (Vilanova i la Geltrú), a l'Estudi Taller Oleguer Junyent, a la col·lecció de la família i a col·leccions particulars de Catalunya i de les
Balears. Consta que fan part de col·leccions particulars de Palma (Mallorca) les obres El carro de la Beata. Valldemossa
(1924) i Façana del Casal Solleric.
Bibliografía
Josep M. TRULLÉN i THOMÀS, "La col·lecció convidada. Estudi Oleguer Junyent", Museu d'Art de Girona, exposició abril-setembre 2012, www.museuart.com/Dossier_Oleguer_Junyent.pdf.
Josep M. TRULLÉN i THOMÀS, "La col·lecció convidada. Estudi Oleguer Junyent", Museu d'Art de Girona, exposició abril-setembre 2012, www.museuart.com/Dossier_Oleguer_Junyent.pdf.
Francesc MIRALLES,
“Oleguer Junyent”, Cetir Centre Mèdic ed., Barcelona, 1994.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Oleguer
Junyent”,’Las Baleares y sus pintores’, pàg. 211, Lluís Ripoll editor, Palma,
1981.
GEM, t. 7, pàg. 245-246.
GEC, 8, 806-807
Exposicions de pintura (selecció)
1917
Galeries Laietanes, maig
1924
Galeries Laietanes, octubre
1925
Galeries Laietanes, novembre
1930 Galeries Laietanes, maig
1932
Sala Busquets, març
1935
Sala Busquets, març
1939
Sala Busquets, desembre
1940
Sala Busquets, novembre-desembre
1941
Sala Busquets, desembre
1942
Sala Busquets, desembre
1945
Sala Busquets, desembre
1948
Sala Busquets, desembre-gener de 1949.
No hay comentarios:
Publicar un comentario