Elmyr de Hory, 1970 ca.
Arran de la Segona Guerra
Mundial és detingut i traslladat a Alemanya. Durant un
interrogatori li trenquen una cama i el porten a l’hospital. Quan es recupera
fuig cap a Budapest. Finalitzada la guerra, torna a París, on sobreviu a dures
penes, fins que una persona acabalada confon un dels seus dibuixos amb un
Picasso i li compra. A partir d’aleshores Elmyr recorre Europa venent
imitacions de grans pintors. El 1947 es trasllada als EUA, on continua venent
obres que imiten l’estil d’altres pintors. Ven a preus elevats i amb una
demanda creixent gràcies a l’ajut de Fernand Legross i Real Lessard, que assumeixen
les funcions de marxants. A causa d’algunes sospites, és objecte d’una
investigació per part de la
policia. Sotmès a vigilància, Elmyr abandona el país el 1959.
El 1960 s’instal·la a Eivissa , on els seus
marxants incrementen l’activitat del negoci. Quan Legross i Lessard es
barallen, ho fan sorollosament i de manera pública i ostentosa, la qual cosa alimenta
noves sospites sobre l’autenticitat de les obres venudes per ells. Elmyr és
detingut a Eivissa i passa dos mesos a la presó de Palma (1968), condemnat per
homosexualitat, convivència amb delinqüents i no tenir mitjans demostrables de
subsistència.
El 1969 l’escriptor Irving Clifford publica “Fake! The Story of Elmyr de Hory, the
Greatest Art Forger of Our Time”. Per a
l’elaboració d’aquesta obra disposa de la col·laboració de l’artista. Tot amb
tot, cal prendre les afirmacions que conté amb cautela. Després de la
publicació del llibre, l’autor és condemnat per estafa per haver publicat una biografia apòcrifa de Howard Hawks. El 1973 Orson Welles roda la pel·lícula “Fake!”, inspirada en l’obra d’Irving Clifford. El 1975 Elmyr presenta a Madrid una exposició
d’imitacions signades amb el seu nom. Mentrestant es tramita una demanda
d’extradició del Govern Francès, preocupat per la baixa generalitzada dels
preus internacionals de la pintura impressionista, la preferida per les
imitacions d’Elmyr. La tramitació de la sol·licitud d’extradició crea en ell
una situació d’estrès i angoixa. Quan es troba pendent de la publicació de la
sentència sobre l’extradició, mor als 70 anys a causa d’una barreja de
barbitúrics i alcohol. Tres dies després es fa pública la sentència de
desestimació de la demanda d’extradició. Descansa en el cementiri d’Eivissa a
la capella de la família Llobet
Tur.
El 2005 la Galeria Tribeca
(Madrid) li dedica una exposició de 25 obres (dibuixos, guaixos, aquarel·les,
tintes i tintes xineses) fetes a la manera de Modigliani, Picasso, Matisse, Renoir,
Toulouse-Lautrec, Gauguin, Chagall, Léger, Renoir i una tela inspirada en André
Lhote. El novembre de 2012 la Galeria Vanrell , de Palma, exposa un conjunt de 15
teles i un dibuix amb tinta xinesa del pintor, provinents de la col·lecció de
Josep Roselló, antic amic d’Elmyr. L’exposició, no destinada a la venda,
s’acompanya d’un fulletó de mà amb reproduccions a color de les obres que es
mostren.
Bibliografia
Maria LLULL, "La increíble historia d'Elmyr d'Hory", Diari de Balears, 8-XI-2012
Irving CLIFFORD, “Fake! The Story of Elmyr de Hory, the Greatest Art Forger of Our Time”, McGraw-Hill Book Company, NY, USA.
Bibliografia
Maria LLULL, "La increíble historia d'Elmyr d'Hory", Diari de Balears, 8-XI-2012
Irving CLIFFORD, “Fake! The Story of Elmyr de Hory, the Greatest Art Forger of Our Time”, McGraw-Hill Book Company, NY, USA.
No hay comentarios:
Publicar un comentario