jueves, 6 de junio de 2013

Cristòfol Vilella Amengual (Palma, Mallorca, 6 d’agost de 1742 – 2 de gener de 1803)

Pintor, dibuixant i naturalista. Fill de Cristòfol Vilella i de Catalina Amengual, inicia els estudis de dibuix i pintura a Palma. El 1761 es trasllada a Madrid per ampliar coneixements a la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando. Completa la formació sota la direcció del pintor de la Cort Anton Raphael Mengs.

Després de 1766 torna a Mallorca on té problemes amb el Gremi de pintors i escultors, que no reconeix la validesa dels seus estudis acadèmics per a l'exercici de la pintura. Obligat a treballar al marge de la institució gremial, se centra en la realització d'obres amb destinació a usuaris de fora de l'illa. Disposa del suport del Duc de Béjar, que el presenta al rei Carles III i l'introdueix davant el príncep d'Astúries (futur Carles IV). Aquest li procura una pensió per dibuixar del natural i dissecar animals i plantes de l’illa per al Gabinet d’Història Natural (Madrid), que s'obre al públic el 1776. També li gestiona l'obtenció de la propietat (1777) d'un solar situat ran de mar, al costat de Sa Quarantena, segregat de terrenys propietat del Reial Patrimoni. En el solar es fa construir una vivenda amb jardí, la primera de la zona, que és coneguda amb el nom de Can Vilella. Després del traspàs de l’artista, pren el nom de Son Catlaret en atenció al fet que la propietat és aleshores de la família Descatlar. Entre 1776 i 1777, viatja per Itàlia, fa una llarga estada a Nàpols i visita Pompeia i Herculano.

Les composicions de les seves teles inclouen elements de la natura mallorquina i es presenten realitzades dins un estil realista i objectivista, de base eminentment neoclàssica. Els seus treballs excel·leixen per la diversitat de la composició, l'ús adequat del color i un atractiu detallisme. També pinta natures mortes, paisatges i algunes obres de temàtica religiosa, com els quadres que fa per a l’antiga capella de la Sagrada Família de l’església d’Establiments (Palma), avui desapareguts.

Pinta sis olis sobre tela per al Gabinet d’Història Natural (Madrid), que es conserven al museu de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando. Porten els títols següents: “Becada de Mallorca”, “Agró de Mallorca, el seu niu i mol·luscs”, “Milà sobre una llagosta”, “Natura morta de peixos i mariscs”, “Natura morta de peixos i mol·luscs. Animals marins” i “Natura morta de peixos, pagre i gat”. La GEM reprodueix la imatge d’un oli sobre tela d’una col·lecció privada de Mallorca, titulada “Natura morta amb peixos”, que reprodueix un conjunt format per un pagre, una llagosta, un cap-roig, molls, aranyes, una mussola, etc.

Deixa diversos manuscrits sobre història natural de Mallorca. Quatre dels seus quaderns de dibuixos es conserven a la biblioteca del Palau Reial (Madrid). Escriu l’obra “Trajes de los naturales de la isla de Mallorca”, amb divuit làmines a l’aiguada, que publica el 1769 i se reedita en facsímil el 1981. És soci de mèrit de la Societat Econòmica Mallorquina d'Amcis del País. És membre supernumerari (1766) i de mèrit (1779) de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, que li dedica l’exposició “Cristóbal Vilella y la fundación del Gabinete de Historia Natural en el siglo XVIII”, oberta al públic del 6 d’abril al 6 de juny de 1995. Té una entrada en el diccionari històric dels professors de Belles Arts de Mallorca d’Antoni Furió, una a la Gran Enciclopèdia de Mallorca (GEM) i una altra, signada per Marià Carbonell, a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l'Escultura a les Balears.

Són amics seus Bonaventura Serra, amb qui comparteix la defensa dels ideals de la Il·lustració, el pintor Josep Cantallops, amb qui comparteix les lliçons de Mengs i els problemes amb el Gremi de pintors i escultors de Mallorca. Té un germà jesuïta, que resideix a Roma. Disposa del suport del Duc de Béjar, majordom del rei, Ceán Bermúdez, Joan Burgues-Safortesa i Sureda, Tomàs de Verí i de Togores i altres. Casat amb Apol·lònia Alsamora, no té fills. Malalt del fetge, viatja a Barcelona per visitar Carles IV, que li concedeix un augment de la pensió. Afectat d'icterícia, mor a Palma als 60 anys. Rep sepultura a l’església parroquial de Sant Miquel (Palma).


Bibliografia

GEM, 18, 182

GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA PINTURA I L'ESCULTURA A LES BALEARS, IV, 374-376

VIQUIPÈDIA, Cristòfol Vilella i Amengual

Antoni FURIÓ, “Diccionario històrico de los ilustres profesores de las bellas artes en Mallorca”, Impremta Gelabert i Villalonga, Palma, 1839

Cristóbal VILELLA, “Trajes de la isla de Mallorca”, J.J. Olañeta editor, Palma, 2000

Isabel AZCÁRATE LUXÁN i Carmen SALINERO MORO, “Cristóbal Vilella (1742-1803) y la fundación del Gabinete de Historia Natural en el siglo XVIII”, Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fermando, Madrid, 1995



Darrera sentència de mort de la Inquisició de Mallorca contra un xueta (1720)

Jordi Trullols Dameto (1670-1723), inquisidor de Mallorca (1702-1723), ordena actuacions contra els darrers criptojueus mallorquins. Signa la darrera sentència de mort dictada per la Inquisició de Mallorca contra un xueta (descendent de jueus conversos) acusat de practicar d’amagat la religió jueva. El condemnat, Gabriel Cortès, fuig de Mallorca cap a Liorna. És cremat en efígie en l’acte de fe de 1720.


Jordi Trullols Dameto, fadrí, mor a Palma el 29 de maig de 1723. El seu germà i hereu, Nicolau Trullols Dameto (1667-1729), partidari de l’arxiduc Carles d’Àustria, és recompensat per aquest (1707) amb el títol de marquès de la Torre. A la fi de la guerra de successió Felip V reconeix la validesa del títol.