Pintor i dibuixant. Estudia el batxiller al
col·legi de Monti-sion (Palma), on fa part de la promoció 1943-1950. Es titula
el juny de 1950, al costat de Pere Costa Porto , Josep Lluís Devecchi, Tomàs Feliu Amengual ,
Fernando Moscardó, Miquel
Oliver Trobat, etc. Tot seguit estudia peritatge i
professorat mercantil a l’Escola de Comerç. Acabats els estudis, es dedica a
dibuixar, estudia pintura en el
taller de Ramon Nadal i assisteix a uns cursos de ceràmica
que s’imparteixen a l’Escola d’Arts i Oficis de Palma.
El 1955 exposa per primera vegada un dibuix al
Saló de Tardor del Cercle
de Belles Arts (Palma), hi guanya la medalla de plata de
dibuix i rep nombroses felicitacions. Miquel Àngel Colomar li dedica una crítica molt elogiosa. Fa la primera exposició individual el
1957 en el Cercle
de Belles Arts de Palma. Hi mostra dibuixos, com en les 11
exposicions que fa entre 1957 i 1971. Tot al llarg de la seva carrera realitza 31
exposicions individuals (Palma, Sóller, Formentor, Pamplona, Barcelona,
Medellín, Zulte, Ostende, Gant, Malinas, Águilas i Alaró) i participa en
nombroses exposicions col·lectives.
A partir de l’exposició de 1972 a la Galeria Blanes
(Palma), la pintura ocupa el centre del seu treball. Tant a la
pintura com als dibuixos els temes predominants són la figura humana, les
natures mortes i les referències a la música, la lectura i la vida quotidiana. Ocupen
l’espai plàstic mobles domèstics (taules, cadires, quadres, escales de fusta,
etc.), objectes quotidians (ampolles, copes, tasses, fruites, etc.), retalls de
periòdic, etiquetes, símbols de la lectura (llibres) i evocacions de la música
(partitures, guitarres, trompetes, saxos, clarinets, etc.).
En els primers anys 70 amb el seu treball
explora el món de la plàstica, amida les seves possibilitats, fa proves i
defineix preferències. El 1977
ha aconseguit definir un estil singular, ben
característic, que reflecteix una forta personalitat i un gran talent. Li
agraden les formes rotundes, el dibuix ben remarcat i la juxtaposició de masses
de color separades per línies divisòries potents. Les obres incorporen
atmosferes que transmeten ànsies de reflexió, contemplació, laxitud i els plaers
de la companyia càlida de la música, d’una guitarra o d’un trio de metall.
En l’etapa de maduresa, les obres respiren
solidesa, equilibri i coherència. Entre 1972 i 1977 fa una pinzellada
empastada, que després esdevé austera i plana. El cromatisme és sobri i contingut.
La paleta combina ocres, verds, blaus, negres i blancs. Superposa plans a
diferents nivells. Com diu Josep M. Miró Llull, l’artista suma en aquests anys la
pintura amb un dibuix que recorda el dels grafits. Els pinzells posen de
manifest l’interés de l’artista per l’expressionisme i el cubisme i l’admiració
que sent, sobretot, per les figures de Picasso i Joan Gris.
El maig de 1985 exposa a la Galeria Maneu un
conjunt de col·lages que recullen els
seus referents iconogràfics de sempre, mentre la figura humana apareix poc o,
simplement, no apareix, per bé que s’hi manté present a través de signes o
símbols.
Melòman de mena, participa en la fundació i
presideix l’Associació Jordi Bosch d’Amics de l’Orgue. Casat (1967) amb la navarresa Pilar Sesma
Eza, és pare de 7 fills. Mor prematurament el 1986 als 53 anys. Poc després del
seu traspàs, la vídua i els fills traslladen la residència a Pamplona. Té una
entrada a la GEM i una altra a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a
les Balears. Hi ha obra seva al Museu de Mallorca , al Museu d’Art Contemporani dels
Països Catalans (Banyoles) i a la pinacoteca de la Societat Sud-americana
de Medellín (Colòmbia).
El 1991, amb motiu del cinquè aniversari de la
seva desaparició, la
Galeria Maneu li dedica una exposició antològica, que s’inaugura
el dijous 14 de febrer, i publica el quadern núm. 26 de la Biblioteca Maneu amb
un treball dedicat a l’estudi biogràfic del pintor i l'anàlisi de la seva obra, escrit per Josep M.
Miró Llull. El 2007 la vídua i els fills creen la Fundació Aleix Llull
Castanyer a Pamplona, amb l’objecte de promoure la catalogació i l’estudi de l’obra
de l’artista i de mantenir viva la seva memòria.
Aleix Llull Castanyer, "Natura morta cubista", oli/tela
Bibliografia
Josep M. MIRÓ LLULL, “Aleix Llull”, Biblioteca
Maneu, núm. 26, Palma, 1991
Josep M. MIRÓ LLULL, “Aleix Llull Castanyer”,
Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears, v. 3, pàg. 21-23, Palma, 1996
Guillem PUERTO, "Col·lages", catàleg exposició Aleix Llull a la Galeria Maneu, maig 1985.
Guillem PUERTO, "Col·lages", catàleg exposició Aleix Llull a la Galeria Maneu, maig 1985.
GEM, 8, 125
Exposicions individuals
1957 Cercle de Belles Arts ,
Palma
1958
Galeria Aycate, Port de Sóller
1959
Galeria Gralla, Palma
1961
Club dels Poetes, Formentor
1962 Cercle de Belles Arts ,
Palma
1965
Hotel de Mar, Palma
Caixa d’Estalvis Municipal, Pamplona
1966
Galeries Costa, Palma
1969
Galeries Costa, Palma
1970
Galeria AS, Barcelona
Hotel Formentor, Pollença
1971 Hotel Bellver , Palma
1972
Galeria Blanes, Palma
1974
Galeries Costa, Palma
1975
Galeria Blanes, Palma
1977 Museu de Mallorca ,
Palma
1978
Galeria Bearn, Palma
Sala Navarro, Barcelona
Galeria Autopista, Medellín, Colòmbia
1980 Galeria
Bearn, Palma
Galeria Sud-americana, Medellín, Colòmbia
Galeria Villa Salomé, Zulte, Bèlgica
1981
Galeria Drakkar, Ostende, Bèlgica
Galeria Vyncke-Van Eyck, Gant, Bèlgica
1982
Galeria Bearn, Palma
Galeria New Selection, Malinas,
Bèlgica
1983 Galeria Joan Oliver Maneu, Palma
1984
Galeria Firenze, Águilas, Múrcia
1985 Galeria Joan Oliver Maneu, Palma
1991
Exposició antològica, Maneu
Punt d’Art, Palma
No hay comentarios:
Publicar un comentario