Establiment dedicat a l’exposició i venda de
ceràmica, pintura i numismàtica, fundat el 1975 per Joan Oliver Fuster i Josep
Verd Quetglas. Ocupa el local que del 1969 al 1975 havia estat de Vives
Antiguitats, ubicat a l'entresòl del carrer Jovellanos, núm. 1, de Palma, del que conserva
les instal·lacions, la decoració i el mobiliari, per bé que hi afegeix un
dibuix tallat en cartonet blanc del rei David, realitzat pel pintor Josep Guinovart.
La imatge esmentada fa les funcions d’emblema o símbol visual de l’establiment.
Porta la gestió Joan Oliver
Fuster, mentre cursa la llicenciatura en Història a la Universitat de les Illes
Balears.
El negoci s’especialitza en ceràmica dels
segles XV al XIX. Ofereix peces de Manises, Alcora, Ribesalbes, Onda, la Roqueta,
Savona, Albísola, Talavera de la Reina, Puente del Arzobispo, plats catalans, rajoles
catalanes, ceràmica portuguesa (sèrie de les sargantanes i altres), etc. També s’hi troben algunes peces de Delft, Mustier i d’altres
fàbriques. La major part dels seus proveïments provenen de la Península a
través del marxant d’art i antiguitats Antonio Bermúdez Bustamante, que visita
Palma amb peces noves cada dos o tres mesos. Dignifica l’oferta de ceràmica mitjançant
la selecció de les peces i la seva acurada exposició, presentada amb bona
il·luminació, pulcritud i una adequada ambientació, tot evitant les formacions
bigarrades i les acumulacions en piles de maneig difícil i incòmode.
A través de l’establiment es ven una
col·lecció excel·lent de 47 peces de la Roqueta, que adquireix Sa Nostra Caixa de Balears i diposita
en el Museu de Mallorca. També es ven una col·lecció de 30 plats valencians
i catalans dels segles XVI i XVII de reflexes metàl·lics, que adquireix un
col·leccionista de l’illa. Disposa d’una sèrie de 12 pots de farmàcia de
Savona, d’alguns pots venecians, de pots catalans, d’una magnífica col·lecció de 150
plats selecionats de Ribesalbes, que és adquirida per un col·leccionista de
Palma, d'una col·lecció mallorquina de 280 peces i del fons ceràmic de Galeries Costa, d’un
conjunt d’orses sicilianes, etc. Exposa en vàries ocasions ceràmica popular
mallorquina.
L’establiment, dirigit amb gust i coneixement
de causa, es diferencia dels establiments especialitzats en ceràmica existents
a Palma (Delmonte, Miquel Sampol, Verd, Gelabert...) i contrasta amb ells tant
en la manera de presentar el producte, com amb les estratègies de preus,
comercialització i venda. El tracte acurat i digne que dispensa a la ceràmica eleva
el seu prestigi, incentiva l’interés del públic pel producte, propicia
l’aparició de nous col·leccionistes joves i veterans, incrementa el preu del
producte i impulsa l’augment del patrimoni de ceràmica històrica de Mallorca. D’altra
part, crea a l’entorn de la ceràmica una dinàmica d’interès i de devoció que es
manté viva al llarg del temps fins que el mercat de la ceràmica històrica es
debilita substancialment arran de l’eclosió de la crisi econòmica i financera internacional
dels anys 2008 i següents.
Pel que fa a pintura, l’establiment gestiona
la venda del tríptic “L’illa daurada” i de la gran tela “Estellencs” de
Francisco Bernareggi, la composició “L’Orage” de Tito Cittadini, l’esbós de la
pintura central del Saló de Ball del Cercle Mallorquí, realitzat per Ricard
Anckermann, la tela “Cala Llum” de Joan Fuster , els olis “Crepuscle a Cala Figuera” i
“El Castell de Granera” de Casimir M. Tarrassó, l’obra “Cal Marquès
de la Torre” de Santiago Rusiñol, la tela “El Castell del Rei” d’Antoni
Gelabert, el quadre "El Teix" de Ricard Anckermann i altres peces notables de pintura històrica feta a Mallorca. No es
deixa de costat el suport a pintors joves, com ara Aleix Llull Castanyer, Alan
Brundidge de Thon i altres.
Organitza vàries col·lectes de fons destinades
a l’adquisició de peces arqueològiques que es lliuren al Museu de Mallorca. Socis
del GOB aconsegueixen entre clients de l’establiment un nombre significatiu de
subscriptors i avalistes dels préstecs de 300.000 ptes., amb tres signatures, que “la Caixa” disposa
amb destinació a finançar l’adquisició de la finca de la Trapa (Sant Elm). Visiten
sovint l’establiment Bruno
Beran i Irene Subak. L’apartat de numismàtica, malgrat els
clients que atén, mai no aconsegueix els nivells d’acceptació i de moviment que
acompanyen les altres dues seccions de l’empresa.
El 1982 es tanca l’establiment i les seves
existències s’incorporen a la nova Galeria
Maneu , especialitzada en pintura, si bé mai no oblida la
ceràmica, sempre present a l’establiment i a les subhastes que organitza al
llarg del temps (Sala Atenea de l’Hotel Palas Atenea, Maneu Punt d’Art, etc.).
Maneu Punt d'Art, Subhasta de juny de 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario