Pintor. Després de fer els primers estudis, el 1899,
als 13 anys, es posa d’aprenent en el
taller d’un decorador. A partir d’aleshores treballa i
estudia a la vegada. Entre
1905 i 1907 assisteix a les classes de l’Acadèmia de Belles Arts
de Roulers. El 1907 ingressa a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Brussel·les, on completa
els estudis oficials (1907-1911).
El 1910 fa el primer viatge a París. El 1911 obté
una beca per a un viatge d’estudis a Itàlia, que inicia el 1913. El 1912 fa a
Brussel·les la seva primera exposició individual. Entre 1910 i 1913 investiga
els efecte de la llum i del color. Posteriorment, fa sovint temes de crepuscles
i sortides de sol. El 1913 presenta a l’Exposició Internacional de Belles Art
de Gant una obra. Mentrestant el
taller d’Auguste Oleffe esdevé el punt de trobada del nucli del
denominat fauvisme brabançó, del que fa part el pintor.
Médard Verburgh, Dama amb safata de fruites, oli/tela |
El 1916 participa al Saló d’Hivern de la Galeria Giroux , que
el consagra com a un dels valors joves més sòlids del fauvisme brabançó. El
1921 contreu matrimoni a Londres amb Berthe Kestemont. Estudia Cézanne, Monet,
Gauguin, etc. El 1922 s'estableix a Ostende (Bèlgica), on experimenta amb la pintura expressionista. El 1929, atret pel magnetisme de la gran metròpoli, es trasllada
a NY. Allà es relaciona amb Josep M. Sert i José de Creeft, espanyol d’origen
holandès. Pinta paisatges urbans de la gran ciutat. Exposa
individualment i participa a algunes exposicions col·lectives. A la vista dels estralls
de la crisi econòmica de 1929, torna a Europa. Aconsellat per José de Creeft, s’instal·la al Port de Pollença
(Mallorca), on es relaciona amb Anglada, Cittadini, Bellini, Diehl, etc. Poc
després passa a Eivissa, on pinta amb gran intensitat. Viatja sovint entre
Pollença i Eivissa.
El 1932 torna a NY on exposa teles fetes a
Eivissa i a Mallorca. El 1933 coneix Josep Costa “Picarol”, que li explica el
projecte que té d’urbanitzar Cala d’Or a la manera eivissenca. El pintor
s’interessa pel projecte i el 1934 viatja a Bèlgica per gestionar la venda de
solars entre les seves amistats i els seus coneguts. El 1935 neix el seu únic
fill, Jean. Reprèn els pinzells amb entusiasme i hi treballa fins que comença la Guerra Civil
espanyola, que el porta a Bèlgica, però torna aviat. El desembre de 1936 és a Mallorca pintant. El
comportament del nu femení com a temàtica predominant de la seva obra es manté fins
al 1940, després desapareix pràcticament. Fa la primera exposició a Mallorca el
1940 al costat de Casimir Tarrassó, Sebastià Junyer i Joan Borrell Nicolau. Tot
seguit, exposa a Barcelona i a Madrid. El 1948 amb la família torna a Bèlgica
de manera definitiva.
Treballa diversos gèneres (paisatge rural, paisatge
urbà, retrat, natures mortes, nus femenins, escenes costumistes, etc.). Mostra
preferència pels colors clars, que tracta de manera harmònica i suaument contrastada,
a diferència del que fa el fauvisme francès. Construeix les composicions sobre
la base d’equilibris ben compensats i estructurats acuradament. La facilitat
natural que té per a la pintura li permet fer una producció abundant i variada
que reflecteix els aires de gaubança i benestar que l’envolten quan treballa
amb els pinzells. Les seves obres contenen habitualment elements singulars i
sorprenents, que transmeten interès i brillantor a l’obra, sigui una natura
morta, un paisatge, un retrat o una composició amb figura.
Malgrat tenir la residència a Bèlgica, es
manté amb contacte amb Mallorca. El 1951 obté la medalla d’honor del X Saló de
Tardor del Cercle
de Belles Arts , de Palma. El 1952 participa al I Saló
d’Hivern de la Galeria Danús. El
1955 participa en el XIV Saló de Tardor i obté la medalla de la Diputació Provincial
de les Balears. El 1954 pateix un ictus cerebral, del que es recupera. Tres
anys més tard mor a Uccle a l’edat de 71 anys.
El 1968 el Museu d’Ixelles li dedica una
exposició d’homenatge amb 133 obres. El 1990 el Consell Insular de Mallorca
presenta al Centre Cultural de la Misericòrdia una exposició retrospectiva amb
57 obres. El 1993 està representat a l’exposició “100 anys, 100 pintors
(1893-1993)”, que ofereixen a sa Llonja el Govern Balear i el Consell Insular de Mallorca
en homenatge al centenari del diari Última
Hora. El 1993 la Galeria Joan Oliver
“Maneu” (Palma) li dedica una exposició monogràfica. El 1994 es publica el
catàleg raonat de la seva obra amb una relació de més de 1.100 obres, realitzada
pel seu fill Jean Verburgh. Té una entrada a la GEM i una altra a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l'Escultura a les Balears.
Bibliografía
José M. PARDO, “Verburg, Médard”, ‘La Pintura
i l’Escultura a les Balears”, t. 4, pàg. 357-363, Palma, 1996.
Serge GOYENS DE HEUSCH i Jean VERBURGH,
“Médard Verburgh (1886-1957)”, Lanno ed., Tilt, 1994.
CATÀLEG-1993, “100 anys, 100 pintors
(1893-1993)”, pàg. 52 i 153, Exposició col·lectiva a sa Llonja, Govern Balear i Consell Insular de Mallorca ,
Palma, 1993.
Lluís RIPOLL, "Medard Verburgh", Panorama Balear, Núm. 127, Lluís Ripoll editor, Palma, 1986.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Médard
Verburgh”, 'Las Baleares y sus pintores’, pàg. 233-235, Palma, 1981.
GEM, 18, 74-75.
Exposicions individuals
1916
Galerie Breckport, Brussel·les.
1918
Galeries Sneyers, Brussel·les.
1921
Cercle Artistique et Littéraire, Brussel·les.
1925
Galerie Louis Manteau, Brussel·les
1927
Cercle Artistique et Littéraire, Brussel·les.
1928
Galerie Breckpot, Anvers.
Zaal’t Moleken, Gant
1929
Galerie Thémis, Brussel·les.
1930
Newhouse Galleries, NY.
Marie Sterner Gallery, NY.
1932
Galerie Studio, Ostende.
1934
Galerie Georges Giroux, Brussel·les.
Galerie Breckpot, Anvers.
1938
Galerie de la Toison d’Or, Brussel·les.
Stadshalle Rousselare, Roulers.
1940
Galeries Costa, Palma.
1942
Galeries Costa, Palma.
1944
Galeria de Arte Pictoria, Barcelona.
1945
Galeries Costa, Palma.
Galeria Pictoria, Barcelona.
1946
Cercle de
Belles Arts , Palma.
Galeria Argos, Barcelona.
1947
Libreria Buchholz, Madrid.
1949
Galerie Georges Giroux, Brussel·les.
1952
Sala Gaspar, Barcelona.
Exposicions posteriors al traspàs del
pintor
1958
Galerie Breughel, Brussel·les.
1961
Galerie Breckpot, Anvers.
1965
Galerie de la Madeleine, Brussel·les.
1968
Musée d’Ixelles, Brussel·les.
Galerie Nos Peintres, Ostende.
Cultureel Centrum Burgemeester, Malinas.
Provincial Gallo-Romeins Museum,
Tongres.
1969
Galerij Campo, Anvers.
1971
Galerij Ado, Malinas.
Oud-Hospitaal, Alost.
Galerij Pieter Coecke, Alost.
1972 Galerie Racines, Brussel·les.
1977
Galerie Horizons, Brussel·les.
Maison de la Culture, Namur.
1983
Galeria Danús, Palma.
Galerie Presences Louise, Brussel·les.
1990
Centre Cultural de la Misericòrdia, Palma.
1993 Galeria Joan Oliver
“Maneu”, Palma.
No hay comentarios:
Publicar un comentario