El 1921, amb 29 anys, visita Mallorca per
primera vegada, seguint l’estela dels pintors americans que, en començar la Primera Guerra
Mundial , deixen París i es traslladen a Mallorca amb Hermen
Anglada Camarassa. Juntament amb Mariano Montesinos, Roberto Ramaugé i
Francisco Vecchioli, fa part del tercer grup de pintors argentins que arriben a
Mallorca de la mà d’Anglada. Estableix una ferma amistat amb Tito Cittadini. El
1924 es trasllada a París amb una beca de la Universitat de La Plata per
ampliar estudis a l’Institut d’Urbanisme, on s’especialitza en planificació i ordenació de jardins, parcs i passejos.
El 1928 ve a Mallorca per segona vegada i
s’estableix a Deià, on resideix fins el 1931, quan decideix acceptar la
direcció de jardins i passejos de les ciutats argentines de Córdoba i La Plata. El 1933 ve a
Mallorca per tercera vegada i s’instal·la al Port de Pollença. L’argentí Adán Diehl, creador
i primer accionista de l’Hotel Formentor, i la seva esposa María Elena
Popolicio, li encarreguen el disseny i la planificació dels jardins de
l’establiment hoteler, inaugurat el 1929, que concep com una combinació de
flora autòctona i forana. Josep Costa Ferrer, galerista, antiquari i promotor
de Cala d’Or, li encarrega el projecte d’urbanització de Ses Marines de sa
Punta Grossa (Cala d’Or). Tot seguit treballa en l’elaboració d’un pla
d’ordenació turística del municipi de Pollença. D’altra part, edita (1936) la
revista quinzenal bilingüe “L’Atalaia”, dedicada a temes de cultura, pintura i
art, de la qual s’editen 13 números. Mor prematurament als 44 anys d’edat.
Alterna el treball professional amb la
pràctica de la pintura, la seva gran afecció i la passió de la seva vida.
Comença a pintar durant l’estada a Deià en els anys 20 i d’aleshores ençà mai
no deixa de fer-ho. Els seus treballs es caracteritzen per l’harmonia de la
composició, l’ús de colors suaus i la delicadesa de les formes. Hi crea atmosferes
que respiren assossec, silenci, serenitat i pau. Les composicions es presenten saturades
d’una llum intensa i abassegadora, que no deixa lloc a les ombres. Els temes
preferits són el paisatge, el paisatge urbà i composicions amb figura.
S’inspira en el corrent noucentista, que a l’illa encarnen els pintors Joan Antoni Fuster Valiente i
Bartomeu L. Ferrà Juan. Fa ús d’una paleta de colors sobris i atenuats, amb la
qual crea composicions intimistes, plenes d’equilibris i de referències anecdòtiques
entranyables. Fa teles de mida mitjana i petita.
El 1928 participa en una exposició col·lectiva
al saló àrab de La Veda (Palma) i aporta quatre obres a l’exposició col·lectiva
de pintura de Mallorca al
Pavelló Nacional de Belles Arts de Buenos Aires, promoguda per Miquel Àngel
Colomar i Joan Alomar Cifre, fill de Gabriel Alomar. El 1929 participa en el
Primer Saló de tardor. El març de 1930 presenta més de 30 obres en el Club
Pollença. L’abril següent exposa a Galeries Costa (Palma) paisatges d’Eivissa i
Pollença, amb uns bons resultats de crítica i públic.
El 9 d’octubre de 1953 s’inaugura a la seu del
Cercle de periodistes (Palma) una exposició de Francisco Vecchioli, Adolfo
Travascio i Felipe H. Bellini. El 1981 Lluís Ripoll i Rafel Perelló Paradelo li
dediquen una nota biogràfica en el context de l’obra “Las Baleares y sus
pintores”. El 1989 la seva obra està representada a l'exposició "Pollença. Recordança pictòrica" que es presenta al Museu Municipal de Pollença. El 1992 cinc obres seves fan part de l'exposició "Pintors americans d'ahir", que la Conselleria de Cultura, Educació i Esports del Govern munta a Sa Llonja. El 2006 el Museu d’Art Modern i Contemporani “Es Baluard”, de Palma,
adquireix la seva tela “Capvespre a Deià” (1924), signada i datada. El 2007
està representat a l’exposició temporal “Un segle de paisatgisme a les illes”,
que s’exhibeix de març a juliol al Museu “Es Baluard”. Amb motiu del 75è
aniversari del seu traspàs, l’Ajuntament de Pollença li dedica, entre l’11 de
novembre de 2011 i el 6 de gener de 2012, una exposició retrospectiva juntament
amb objectes personals i informació sobre els seus treballs d’urbanista i
editor. El mes de juny de 2012 l’Hotel Formentor (Pollença) li dedica una
exposició d’homenatge. Té una entrada a la Gran Enciclopèdia
de Mallorca i una altra a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a
les Balears.
Bibliografia
Francisca LLADÓ POL, “Artistas argentinos en
Mallorca a través de la prensa”, Fundació Càtedra Iberoamericana, Palma 2004,
46-47
CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS DEL GOVERN, "Pintors americans d'ahir", catàleg exposició a Sa Llonja de maig a juny, Palma 1992, 84-87
CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS DEL GOVERN, "Pintors americans d'ahir", catàleg exposició a Sa Llonja de maig a juny, Palma 1992, 84-87
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ PARADELO, “Las
Baleares y sus pintores”, Lluís Ripoll editor, Palma 1981, 170-171
EL DÍA, Exposición en el Círculo de
periodistas, 6-X-1953
J. A. (Joan Alomar Cifre), “Felipe Bellini”, El Día, 13-IV-1930
F. (Bartomeu L. Ferrà Juan), “Exposición Bellini”,
La Nostra Terra , núm. 29, maig 1930, 192
GRAN ENCICLOPÈDIA DE MALLORCA, 2, 63-64
GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA PINTURA I L ’ESCULTURA A LES
BALEARS, 1, 208-210
No hay comentarios:
Publicar un comentario