Nom artístic del pintor James Richard Miller,
que s’estableix de manera definitiva a Mallorca el 1962. Fill de Clyde Miller i
Bessie Philena, ranxers, té una germana (Elizabeth) i dos germans (Riley i
Ralph). El 1938 ingressa a l’escola de Fluvanna, a la qual assisteixen els seus
germans i cosins. Allà descobreix la seva aptitud per al teatre. Després
estudia durant dos anys a la Texas Tech
University de Lubbock (Texas). El 1943 es lliura com a
voluntari a la Marina, participa en la II Guerra Mundial
i ascendeix fins al grau de tinent. Acabades les obligacions militars (1946), estudia
a la Universitat de Columbia i a la New York School of Drama.
Mentre treballa com a actor professional,
descobreix el gust per la
pintura. Decideix practicar-la com a afeccionat en els
moments que li deixa lliures la professió. Poc a poc substitueix el teatre per
l’exercici de la pintura, que arriba a ocupar tot el seu temps disponible.
El 1961, amb 35 anys, després de diversos
temptejos, participa en algunes exposicions de caràcter col·lectiu, que
l’animen a seguir. El 1961 fa la primera exposició individual i decideix deixar
els EUA. Passa uns mesos a Cadis i, tot seguit, s’estableix a Villa Paulina, al
Terreno (Palma). Un temps després compra Son Fonoll, finca situada a Santa
Maria del Camí (Mallorca), on troba l’aïllament i la tranquil·litat que
desitja. Hi estableix la seva residència definitiva. Torna als EUA solament en
viatges de curta durada per veure la família.
El 1962 fa la primera exposició mallorquina al Cercle de Belles Arts, que és rebuda amb divisió d'opinions. Alguns socis de l'entitat i alguns periodistes demanen al Governador Civil que el pintor sigui expulsat del país. Gafim, en canvi, el defensa. En els anys 60 es presenta a diversos
concursos de pintura i obté guardons tan importants com la medalla de la Diputació Provincial
de les Balears (1964) i la medalla d’honor el Saló de tardor del Cercle de Belles Arts
(1965). Al final dels anys 60 abandona les exposicions competitives per
dedicar-se de ple a l’exercici de la pintura. Ho fa en un ambient de soledat i
aïllament que es combina amb episodis d’angoixa i depressió.
Exposa a Palma, Madrid, Saragossa, Barcelona,
Valladolid, Xile, Milà, Londres, NYC, Tennessee, Xicago, Atlanta, Pollença,
Manacor, etc. Participa en nombroses exposicions col·lectives i mostra l’obra
en un total de 22 exposicions individuals. Adquireix un alt nivell de
consideració i d’anomenada, cosa per la qual és requerit perquè participi en
exposicions inaugurals, com ara les de la Galeria Ariel
(1968), Sala Pelaires
(1969), Torre de ses
Puntes (1986) i Centre Cultural Contemporani Pelaires (1990).
Treballa la tela i el paper amb una gran
pulcritud. El dibuix és acurat, ben acabat i conté sempre una gran força expressiva,
que es combina amb sensacions inquietants i enigmàtiques. Hi representa
personatges singulars, que mostren deformacions, angoixes, dolor i torbació.
Són éssers turmentats, espoliats i vençuts per l’abús, l’opressió,
l’autoritarisme, la misèria del món i la maldat de les persones humanes. Es
presenten habitualment sols, aïllats i tancats en escenaris despullats i opressius,
dominats per la desolació i l’abandonament. Encarnen figures fràgils,
indefenses i insignificants. Li interessen, sobretot, les persones històricament
més maltractades i alhora més vulnerables, com ara jueus, rabins, indis,
ancians, infants desemparats, idiotes, folls, dones objecte, miraclers, presoners
de guerra, víctimes de violacions, ancians prematurs. De vegades es presenten, gairebé immòbils,
sobre una peanya, escala o cadira, que fa funcions de trono o de gàbia. Sovint les
figures van acompanyades d’objectes estranys, efímers, impenetrables o monstruosos,
com ara niguls, pedres, màquines ocell, etc. A través dels seus personatges, de
connotacions irreals, el pintor desplega un discurs commovedor sobre la
fragilitat de la vida humana i la indefensió de les persones davant la violència
aliena i la crueltat de la societat.
Els paisatges que fa són plens de deixalles,
brutícia, tempestes de pluja, seqüeles de calabruixades, petjades de destrucció
derivades de l’especulació, la inconsciència i la irresponsabilitat humana. Les
obres són portadores de suggeriments irònics, satírics i de vegades
apassionadament crítics amb els poderosos i els rics, encarnats per papes,
patriarques, generals i similars, que es manifesten carregats de vanitat,
presumpció i insignificança. L’obra, extensa i diversa, parla d’influències o evocacions
dels treballs de Goya i Bacon, i de les metàfores de Pasolini. També s’hi poden
veure influències expressionistes i neofiguratives. Proposa la defensa dels més
dèbils, dels més vulnerables i dels exclosos del món.
Les obres sobre paper són pastels, tintes,
olis, carbons i sanguines. Les teles, tractades sobretot amb tintes acríliques,
són fruit d’un treball meticulós, imaginatiu i precís, fet amb atenció i un alt
nivell de concentració.
El conjunt de la seva obra es pot considerar
dividit en quatre etapes bàsiques. Entre 1962 i 1970, els seus treballs es
presenten distribuïts en plànols que se situen en diferents nivells i a
distinta profunditat. La figura humana, referida a personatges històrics, es
manifesta a través de imatges fragmentades, esbossades, inacabades o deixades
amb escassa definició. En els anys de la segona etapa (1970-81), l’atenció del
pintor es focalitza en els seus personatges singulars, surrealistes i absurds,
que construeix amb parsimònia monacal. A partir del 1981, ja en la tercera
etapa, el paisatge substitueix l’interés pels personatges de l’etapa anterior.
Les obres d’aquests anys destil·len un lirisme singular i colpidor. Representa
la natura assotada pel vent i les tempestes; malmenada per la brossa i
destruïda per l’acció insensata de l’home. A partir del 1986, ja en la quarta
etapa, combina paisatge i personatges propis en una cursa que s’estén fins a la
fi dels seus dies el 1991.
Té problemes de salut de caire circulatori des
del 1977. L’afecten sobretot una cama, que tracta de resoldre amb una
intervenció quirúrgica. Als 65 anys mor a Son Fonoll (Santa Maria del Camí,
Mallorca). Amb motiu del seu traspàs, la Conselleria de Cultura, Educació i
Esports del Govern Balear
i el CCC Pelaires, conjuntament, organitzen dues exposicions simultànies, una
de teles a Sa Llonja i l’altra de papers al CCC Pelaires, que s’inauguren el
desembre de 1991. Alhora s’editen dos catàlegs amb textos i il·lustracions a
tot color. El 2001, amb motiu del 10è aniversari del seu traspàs, Caixa de Balears Sa
Nostra i l’Ajuntament de Santa Maria munten l’exposició “Recordant Ritch
Miller” al centre de Cas Metge Rei. El 2005 una obra del pintor fa part de
l’exposició “100 años de historia. Una mirada en el tiempo”, que el Govern de
les Illes Balears presenta a Buenos Aires i Montevideo. Té una entrada a la Gran Enciclopèdia
de Mallorca i a la
Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears.
El 2007 la Conselleria d’Educació, Cultura i
Esports del Govern de les Illes Balears publica un llibre de 296 pàgines i
tapes dures, dedicat a l’anàlisi biogràfica del pintor i a l’estudi de la seva
obra, amb fotografies, il·lustracions i textos de Gudi Moragues, Antoni Planas
i Gabriel Janer
Manila.
Exposicions
individuals
1961 Gorge
Thomas Hunter
Gallery , Chattanooga , Tennessee ,
EUA
1962 Georgia
Museum of Fine Arts, EUA
1963 Cercle de Belles Arts ,
Palma
1967 Sala
Drac , Manacor, Mallorca
1967 Galeria Da Vinci, Madrid
1968 “Paisatges”, Galeria Ariel, Palma
1969 Galeria Da Vinci, Madrid
1970 Sala Pelaires , Palma
1971 Sala Libros, Saragossa
1971 Galeria Iolas Velasco, Madrid
1973 Galeria Adrià, Barcelona
1973 “Pinturas
sobre papel”, Galería Rayuela, Madrid
1973 Pinturas sobre papel, Galeria
Studio, Valladolid
1974 Sala Pelaires , Palma
1975 Galeria 32, Milà
1976 Sala Pelaires , Palma
1976 Galeria Ciento, Barcelona
1982 Sala Pelaires , Palma
1983 Galeries Bennàssar, Pollença, Mallorca
1983 Galeria Joan Prats ,
NYC
1984 River Gallery, Westport, Connecticut, EUA
1985 Sala Pelaires , Palma
Exposicions col·lectives i similars
1961
The Plum Nelly Show (Chattanooga, Tennessee,
EUA)
1961
Benjamin Gallery, Xicago, EUA
1961
Director’s Choice, EUA
1964
XXIII Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma
1965
Grifé & Escoda, Palma
1965
IV Saló de Pintura de Pollença, Pollença
1966
Liga de Arte, Texas, EUA
1966
XXV Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma
1967
Exposició del Concurs Nacional de Pintura, Direcció General de
Belles Arts, Madrid
1967
Rincón del artista, Palma
1967
VI Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma
1967
VI Saló de Pintura de Pollença, Pollença,
1967
XXVI Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma
1967 I
Biennal de Pintura, Barcelona
1967 “Artistes
de la Galeria”, The John Whibley Gallery,Londres
1968
VII Certamen Internacional de Pintura, Pollença
1968 Caixa de Pensions , “la
Caixa”, Artà, Mallorca
1968
XXVII Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma
1969
Exposició del Premi Ciutat de Palma de pintura, Palma
1969
Exposició inaugural, Sala Pelaries, Palma
1969
Sala Vallribera, Sant Antoni de Portmany, Eivissa
1971
“Picasso 90” ,
Sala Pelaires ,
Palma
1972 Exposició conjunta amb Ellis Jacobson i Lladó, Galeria
la Barra, Barcelona
1972 “Salvem
Son Quint”, Sala Pelaires ,
Palma
1973 Biennal Ibizagràfic, Eivissa
1973
Museo de la Solidaridad, Santiago de Chile, Xile
1973
“Miró 80” ,
Sala Pelaires
1973 Col·legi d’Arquitectes de Catalunya i les
Balears, Palma
1974 “Mostra
d’Art Realitat”, Col·legi Oficial d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Catalunya
1976
·Col·lectiva d’estiu, Sala
Pelaires , Palma
1976 “Pintors
americans”, Tom Madock, Barcelona
1976
Primera Exposició del “Grup dimecres”, Manacor, Mallorca
1976
Segona exposició del “Grup dimecres”, Galeria Kandinsky, Madrid
1977
“Col·lectiva”, Galeria Kandinsky, Palma
1979 “Exposició
col·lectiva d’estiu”, Sala
Pelaires , Palma
1980 “Exposició
col·lectiva d’estiu”, Sala
Pelaires , Palma
1981
“El dibuix”, Sala
Pelaires , Palma
1981 “Mostra d’Art Actual”, Casal Solleric , Palma
1982
Arco 82, Fira Internacional d’Art Contemporani, Madrid
1982
“Una dona. Omaggio a Eugenio Prati”,Castelivano, Trento, Itàlia
1983
Pintors nord-americans a Mallorca i artistes sollerics d’avui”, Museu de Sóller , Sóller
1983
Exposició col·lectiva, VII Conferència Internacional d’Estudis del
Mediterrani, Barcelona
1985
Arco 85, Fira Internacional d’Art Contemporani, Madrid
1986 “Navegantes de la pintura”, Ajuntament de
Calvià, Calvià
1986
“Exposició inaugural”, Torre de ses Puntes , Manacor
1987
“Paisatges de la maduresa”, Sala Pelaires , Palma
1989
“Art Pollença”, Pollença
1989
“Exposició col·lectiva”, Sala Pelaires , Palma
1990 “Exposició
inaugural”, CCC Pelaires, Palma
Exposicions d’homenatge i similars
1991 “Ritch
Miller”, exposició antològica a Sa Llonja, Conselleria de Cultura, Educació i Esports del Govern Balear , obra s/tela
1991
Exposició antològica, CCC Pelaires, obra s/paper
1997
“La imatge del desig”, Ajuntament de Palma, Ses Voltes, Palma
(col·lectiva)
2001
“Recordant Ritch Miller”, Ajuntament de Santa Maria i Caixa de Balears Sa Nostra, Centre Cas Metge Rei, Santa Maria del Camí, Mallorca
2002
“Lum + Llum”, Exposició inaugural del Casal Son Tugores , Alaró, Mallorca (col·lectiva)
2005
“100 años de historia. Una mirada en el tiempo. El paisajismo de las
Islas Baleares desde 1906 hasta 2005” ,
Museo de Arte Espanyol Enrique Larreta, Buenos Aires, Argentina (col·lectiva)
2006
“100 años de historia. Una mirada en el tiempo. El paisajismo de las
Islas Baleares desde 1906 hasta 2005” ,
Museo Nacional de Artes Visuales de Montevideo, Uruguai (col·lectiva)
Premis i guardons
1964
Medalla de la
Diputació Provincial de les Balears, XXIII Saló de tardor, Cercle de
Belles Arts , Palma.
1965
Medalla d’honor del XXIV Saló de tardor, Cercle de Belles Arts ,
Palma
1967
Medalla commemorativa per a artistes estrangers del XXVI Saló de tardor, Cercle de Belles Arts ,
Palma
1969
Medalla de pintura del XXVII Saló de tardor, Cercle de Belles Arts ,
Palma
Bibliografia
CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS DEL GOVERN BALEAR, "Ritch Miller", llibre catàleg exposició a Sa Llonja, desembre 1991 - febrer 1992, Palma 1991
CCC PELAIRES, "Ritch Miller. Obres sobre papaer", Pelaires CCCC, Palma 1991
CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS DEL GOVERN BALEAR, "Pintors americans d'ahir", llibre catàleg exposició a Sa Llonja, abril-maig, 104-109, Palma 1992
CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS DEL GOVERN BALEAR, "Pintors americans d'ahir", llibre catàleg exposició a Sa Llonja, abril-maig, 104-109, Palma 1992
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I CULTURA GOVERN ILLES BALEARS, "100 años de historia. Una mirada en el tiempo", llibre catàleg exposició Museo Municipal de Arte Español Enrique Larreta, Buenos Aires, septiembre-octubre, 94-95, Palma 2005
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I CULTURA, "Ritch Miller, geni i figura", llibre d'homenatge, Palma 2007
Pep BAUZÀ PIZÀ "Recordant el pintor Ritch Miller", Diari de Balears, 4-X-2011
Pep BAUZÀ PIZÀ "Recordant el pintor Ritch Miller", Diari de Balears, 4-X-2011
GRAN ENCICLOPÈDIA DE MALLORCA, 11, 17-18
GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA PINTURA I L'ESCULTURA A LES BALEARS, 3, 216-224
No hay comentarios:
Publicar un comentario