El 1903 s’instal·la a París , on estudia amb Jean-Paul Laurens i amb elcpintor acadèmic
William Adolphe Bouguereau, mentre es guanya la vida fent retrats. Coneix el
naixement de les avantguardes històriques i l’obra de Cézanne. A París coneix l’escriptora
nord-americana Gertrude Stein i la seva companya Alice B. Toklas. Amb
l’escriptora manté una ferma amistat al llarg de tota la vida. També coneix els
joves artistes i escriptors Pablo Picasso, Georges Braque, Henri Matisse,
Ernest Hemingway, Guillaume Apollinaire i altres. Finalment, a París coneix
Jeanne Moallic, model d’artistes i jornalera domèstica, amb la qual forma
parella.
El 1907, durant una estada a Itàlia rep l'encàrrec de fer un retrat del Papa Pius X. El fet li dóna notorietat i anomenada com a retratista jove.
El 1913 visita Mallorca amb Jeanne Moallic, i
hi perllonguen l’estada tot l’estiu. Torna a París i en començar la Primera Guerra
Mundial es posa a treballar d’infermer a l’hospital que els
nord-americans instal·len a la ciutat per atendre ferits de guerra.
El 1915 torna a Mallorca i s’instal·la a la
barriada del Terreno (Palma). Es relaciona amb la colònia estrangera, a la qual
aleshores pertany Gertrude Stein. El 1916 torna a París, on es manté treballant
a una fàbrica de cotxes, fent de taxista, servint de pilot de proves de la Renault i pintant
retrats. És possible que, com s’ha dit, en aquests anys fos agent dels serveis
secrets nord-americans. El 1917 s’allista a l’exèrcit dels EUA i, acabada la
guerra, passa tres anys al Càucas (Rússia) com a treballador de Creu Roja
(CICR) prestant serveis d’acollida i suport als ciutadans russos que fugen de
la Revolució de 1917.
El 1920 torna a París i, decebut pel que
considera el seu fracàs com a pintor, decideix abandonar la pintura. En morir el
pare (1924), entra en possessió d’una herència considerable, cosa que li permet
viure de rendes i viatjar. Es casa amb Jeanne Moallic (1922) i es fa construir
una residència a Boulogne-sur-Seine (París), que projecta (1925) Le Corbussier.
Hi resideixen fins al 1935.
El 1936 torna a Mallorca amb l’esposa. El
pintor nord-americà Archie Gittes l’anima perquè pinti de bell nou. A partir
d’aleshores ell reprèn els pinzells i també pinta Jeanne Moallic. Fan amistat
amb Joan Antoni Fuster
Valiente, Miquel Àngel Colomar, Màrius Verdaguer i altres pintors, escriptors i
crítics d’art de l’illa. El 1948 Cook promou la fundació i és l’ànima del “Grup
dels set”, integrat pels pintors Lluís Derqui i Derqui, Joan A. Fuster
Valiente, Pere Sureda Montaner, Antoni Sabater Martorell, Francisco Vizcaíno
López-Arteaga, Jaume Joan Rosselló i el propi Cook. El grup fa dues exposicions, les
dues a les Galeries Quint, una el juny de 1948 i l’altra el gener del 1949. A la segona Pascual
Roch Minué substitueix Jaume Joan. El propòsit principal del
grup és recuperar la qualitat estètica de la pintura davant les propostes
comercials i carrinclones que proliferen en els primers anys de la Postguerra.
Pinta natures mortes, algun paisatge i retrats
d’amics, per bé que també fa algun retrat per encàrrec. Admirador de Cézanne,
es manté al costat de les avantguardes, sense fer-ne part. En general treballa
a l’oli sobre tela o taula, en formats petits o mitjans. Fa dibuixos i
ocasionalment empra l’aquarela. Com Cézanne, la seva pintura analitza
l’estructura de les dades naturals i no busca resultats atractius a la vista,
sinó a la ment. No
li interessa tant l’estructura aparent de les coses, com la subjacent, la que
s’amaga al darrera del que es veu superficialment. A través dels colors recrea
un captivador lirisme cromàtic que recorda el de Cézanne. De Matisse i Bonnard
pren la claredat dels colors i els jocs fascinants de la seva composició i
distribució. No li interessa reflectir en el quadre ni la realitat que es veu,
ni les emocions subjectives que provoca la seva contemplació. A través de la
pintura vol reflectir la realitat profunda i duradora de les coses.
L’obra que Cook deixa a Mallorca excel·leix
per la solidesa i la força expressiva que conté. Destaquen vàries obres, però
sobretot commou el seu autoretrat davant un mirall a l’interior de casa seva.
Val a dir que aquesta tela va fer part de la col·lecció d’obres que tenia a
casa seva el pintor Miquel
Llabrés (1930-1983).
Participa a diverses edicions del Saló de
tardor del Cercle
de Belles Arts i obté la medalla d’honor del VI Saló de
tardor, del Cercle
de Belles Arts (1947). El 1949 fa una exposició individual a
Galeries Costa, l’única que presenta a Mallorca. Mor a Son Catlaret, El
Terreno, Palma, als 78 anys d’edat. Descansa en el cementiri de Gènova (Palma).
Després del seu traspàs, és objecte de
diversos homenatges. El 1961 el Cercle de Belles Arts
li dedica “Exposición homenaje a William E. Cook” i edita un catàleg amb text
de Joan Bonet. El 1962 la
Galeria Danús dedica un homenatge conjunt a William E. Cook i
Tito Cittadini. El 1979 el Cercle de Belles Arts li dedica una exposició amb
catàleg que inclou textos de Rafel
Perelló Paradelo i Joan Bonet. El 1983 la Galeria Danús fa
l’exposició “Recuerdo y vivencia de W. E. Cook” amb un text de Joan Bonet. El
desembre de 1991 la
Fundació Barceló inaugura “Exposición rememorativa del Grupo
de los Siete (1948-49)” amb un catàleg que recorda el grup i els pintors que hi
participen. El 1992 el Centre Cultural de la Misericòrdia dedica una exposició
antològica a W. E. Cook a la sala Guillem
Mesquida , amb un catàleg que porta col·laboracions de Cristòfol Serra i Enric
Juncosa.
Una obra seva fa part de l’exposició “Pintors
americans d’ahir”, presentada a Sa Llonja per la Conselleria de Cultura,
Educació i Esports del Govern Balear. Té entrades pròpies a la Gran Enciclopèdia
de Mallorca, Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears i enciclopèdia.cat.
William E. Cook, Sense títol, cera/paper,
Museu de Can Prunera (Sóller)
Museu de Can Prunera (Sóller)
Bibliografia
CONSELLERIA DE CULTURA, EDUCACIÓ I ESPORTS, Govern Balear , “Pintors
americans d’ahir”, catàleg-llibre exposició a Sa Llonja, abril-maig 1992,
50-53, Palma 1992
Lluís RIPOLL i Rafel PRELLO PARADELO, “Las
Baleares y sus pintores”, Lluís Ripoll editor, 133-134, Palma 1981
GRAN ENCICLOPÈDIA DE MALLORCA, 4, 82-83
GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA PINTURA I L ’ESCULTURA A LES
BALEARS, 2, 65-70
WIKIPEDIA, William Edwards Cook
Exposicions
(Mallorca)
1943
II Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma (col·lectiva)
1944
III Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma (col·lectiva)
1945
IV Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma (col·lectiva)
1947
VI Saló de tardor, Cercle de Belles Arts , Palma (col·lectiva)
1948 I
Exposició del Grup dels Set, Galeries Quint, Palma (col·lectiva)
1949 II
Exposició del Grup dels Set, Galeries Quint, Palma (col·lectiva)
1949 Exposició William E. Cook, Galeries Costa,
Palma (individual)
1949
Galeries Sapi, Palma (col·lectiva)
1951 X
Saló de tardor, Cercle
de Belles Arts , Palma (col·lectiva)
Guardons
(Mallorca)
1943
Accèssit, Saló de tardor, Cercle de Belles Arts
1945
Medalla de bronze, Saló de tardor, Cercle de Belles Arts
1947
Medalla d’honor, Saló de tardor, Cercle de Belles Arts
1951
Medalla de la
Diputació Provincial (pintura) i primera medalla de dibuix, Saló de tardor, Cercle
de Belles Arts
No hay comentarios:
Publicar un comentario