lunes, 12 de agosto de 2013

Francesc Rosselló Miralles (Palma, 1863 - 17 de gener de 1933)

Pintor i professor. Es forma a l'Acadèmia de Belles Arts de Palma, on és condeixeble de Llorenç Cerdà (1862-1955), Pere Càffaro (1866-1959) i altres. Interessat sobretot en la pintura de paisatge, és deixeble de Joan Mestre Bosc (1824-1893), professor d'aquesta assignatura a l'Acadèmia. Amplia estudis en el taller-escola que Joan Mestre té en el carrer d'en Verí, Palma.

Els primers treballs de pintura reflecteixen la influència del naturalisme acadèmic del seu mestre. Posteriorment, presta atenció a la pintura d'Antoni Ribas Oliver i al seu estil realista, sobri i intimista. Els primers anys del segle XX la pintura simbolista i modernista s'imposa a Mallorca entre els pintors joves de la mà de Santiago Rusiñol i Joaquim Mir. El nou corrent de la pintura exerceix en Francesc Rosselló una influència que es limita a aspectes formals i d'aparença i que no afecta la seva fidelitat a les orientacions i principis de la pintura acadèmica del segle XIX. Fa ús de colors no habituals fins aleshores, dóna importància als efectes de la llum, incrementa l'ús de la gamma dels verds, dels violetes i dels grocs vermellosos, augmenta els contrasts de llum i de color i eleva la intensitat cromàtica. Crea atmosferes delicades, captivadores i encisadores, de gran interès. Les composicions són sòbries i equilibrades, es presenten ben distribuïdes i evita les dissonàncies. La temàtica que tracta és bàsicament paisagística amb preferència pels indrets senzills, aliens a l'espectacularitat i a la grandiloqüència. Té el costum de prendre notes en el camp, que li serveixen després per treballar les teles en el taller de casa seva.

Els temes que més li agraden són els paisatges de muntanya (Biniaraix, 1910 ca.), els jardins amb flors (Jardí, 1930 ca.), els infants (La nina Maria, 1910 ca.), les marines (Badia de Palma, 1900 ca.), els camps de conreu i les escenes de treball en el camp (ses Segadores, 1897), els arbres fruiters (La vall de Sóller, 1910 ca.), les imatges de roques en contacte amb l'aigua del mar (Marina, 1930 ca.), cossiols amb plantes (La casa del Bisbat, 1900 ca.), etc. Combina perspectives àmplies i profundes (sa Foradada, 1890 ca.) amb enquadraments de proximitat (Penyassegat de s'Arenal, 1925 ca.). Mogut pel gust que sent per les perspectiva, s'agrada de fer en algunes ocasions treballs que constitueixen exercicis difícils de perspectiva (sa Foradada, 1890). Abunden les obres de mides petites i les notes sobre taula. L'obra més gran que fa és la tela Ses segadores (1897), plena d'un llum daurat encegador, que enlluerna l'espectador i li dificulta la visió del tercer terme. La lluminositat de l'escena principal es veu reforçada pels contorns d'ombra que omplen la part inferior i la banda dreta del primer terme, un recurs freqüent en molts de casos, però poc usat pel pintor, que sovint prefereix treballar amb contrasts més subtils.i depurats.


Francesc Rosselló Miralles, Carrer de poble, oli/tela, 1930 ca.

Personalment manté amb els pintors més representatius del modernisme a Mallorca unes relacions cordials i positives, sobretot amb Antoni Gelabert. Fa una producció escassa amb intermitències i interrupcions, seguides de represes. El nombre d'obres del pintor se situa en un centenar i tants, incloent-hi teles, taules, notes, esbossos, papers i dibuixos. Tenen obra seva el Parlament de les Illes Balears, la Caixa de Balears "Sa Nostra" (Nina cosint a un jardí, 1900 ca.), l'Ateneu de Maó, la família  i a vàries col·leccions privades. Obté diversos premis i guardons, entre els quals es troba el primer premi de la secció de paisatge amb figures del concurs que convoca el Cercle Mallorquí el 1897. Guanya el primer  premi de l'exposició de l'Ateneu de Maó de 1911, a la que es presenten unes 60 obres. Participa a les exposicions del Foment de la Pintura i l'Escultura, a les del Cercle de Belles Arts que li dóna continuïtat, a les de l'Associació d'Artistes Pintors que es fan a la seu de Can Lassalle (Palma), a les del Veloz Sport Balear i a les que es relacionen en un quadre adjunt. Fa quatre exposicions individuals, la primera a Montevideo i les altes tres a Palma (una al Cercle Mallorquí i dues a les Galeries Costa).

Rosselló Miralles, <i>Joveneta cosint a un jardí</i>, c.1900
Francesc Rosselló Miralles, Nina endolada cosint a un jardí, oli/tela, 1900 ca.

Pel que fa a la dedicació a l'ensenyança, cal dir que el 1901 guanya per oposició la plaça d'ajudant meritori de l'Escola de Belles Arts de Palma (1). Tot seguit, és nomenat vocal de la Junta Provincial d'Instrucció Pública de les Balears. El 1907, després de la mort de Ricard Anckermann (2), amb Llorenç Cerdà rep l'encàrrec de formar el Museu de Belles Arts, instal·lat provisionalment a sa Llonja. El curs 1908/1909 té d'ajudant de professor Antoni Gelabert, al que l'uneix una gran amistat personal. El 1911, després de la mort d'Antoni Ribas Oliver (3), amb 44 anys ocupa la plaça de professor de paisatge i perspectiva de l'Escola de Belles Arts. Manté el càrrec durant 26 anys (1907-1933). Paral·lelament és nomenat secretari de l'esmentada Escola, càrrec vacant des del traspàs d'Antoni Ribas.

Amb motiu de la crisi del Cercle de Belles Arts, s'adhereix a la iniciativa del grup de pintors i afeccionats a la pintura que creen l'Associació d'Artistes Pintors, que es manté activa (1910-1915) fins a la seva absorció per la societat Veloz Sport Balear. El 1913 és un dels signants del manifest que precedeix la creació de la Lliga d'Amics de l'Art, que defensa posicions classicistes, regionalistes i en certa mesura noucentistes.

Mentre tramita l'expedient de jubilació i en sortir de l'acte d'inauguració de la seva segona exposició a les Galeries Costa, és víctima d'un accident de trànsit que té lloc a la costa del Conqueridor (Palma). Mor el 17 de gener, als 69 anys d'edat i 31 anys de magisteri..

Després de la seva desaparició, és objecte de diversos homenatges i d'exposicions retrospectives. D'altra part, la seva pintura fa part d'exposicions col·lectives singulars com la de "Vint pintors mallorquins" de 1984 i la titulada "100 anys, 100 pintors", que es presenta a sa Llonja el 1993. Una plaça de Palma duu el seu nom. Té una entrada a la GEM i una altra a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l'Escultura a les Balears.



Bibliografia

José M. PARDO, "Rosselló Miralles, Francesc", 'La Pintura i l'Escultura a les Balears', pàg. 161-163, Promomallorca ed., Palma, 1996.

CATÀLEG-1994, "Exposició del pintor Francesc Rosselló Miralles (1863-1933)", 16 pàg., Fundació Barceló ed., Palma, 1994.

Rafel PERELLÓ, "Francisco Rosselló", 'Catàleg-1994', pàg. 3-4.

Joan BAUZÀ GUANYABENS, "Póstuma", 'Catàleg-1994', pàg. 5-6. Reprodueix un article publicat a La Almudaina el 19-I-1933.

Joan OLIVER FUSTER "Maneu" (comissari), "100 anys, 100 pintors", catàleg exposició a sa Llonja, pàg. 32 i 150, Govern Balear i Consell Insular de Mallorca, Palma, Mallorca.

Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ, "Francisco Rosselló (1863-1933)", 'Las Baleares y sus pintores', pàg. 71-72, L. Ripoll editor, Palma, 1981.

GEM, 14, 390



Notes

(1) El nom oficial que té l'Escola aleshores és el d'Escola Elemental d'Indústries i Belles Arts de Palma.

(2) Ricard Anckermann Riera, director i professor de l'Escola de Belles Arts, mor el 7 de març de 1907.

(3) Antoni Ribas Oliver, secretari i professor de l'Escola de Belles Arts, mor el 19 de gener de 1911.



Exposicions

1896        The 128 Exhibition of the Royal Academy of Arts,
                Londres

1879         "Exposició Balear, Sóller, Mallorca

1908         Exposició Hispano-francesa, Saragossa

1911         Exposició col·lectiva, Ateneu de Maó, Menorca

1915         "Exposició inaugural", Cercle de Belles Arts del Veloz
                 Sport Balear, Palma

1915         Montevideo, Uruguai (exp. individual)

1917         Col·lectiva, Saló àrab de la Veda, juny, Palma

1917         Col·lectiva de Tardor, Saló àrab de la Veda, Palma

1919         Cercle Mallorquí, Palma, Mallorca (exp. individual)

1920         Exposició Regional d'Art, Ajuntament de Palma.

1923          "Paisatges de Mallorca", Galeria Ca l'Homar, Barcelona
                  (F. Rosselló, P. Montaner, A. Gelabert i B. Ferrà).

1931          "Exposició F. Rosselló", Galeries Costa, Palma, Mallorca
                  (exp. individual)

1933          "Exposició Francesc Rosselló", Galeries Costa, Palma,
                  Mallorca (exp. individual)


Exposicions d'homenatge

1949           Exposició homenatge, Galeries Quint, Palma, Mallorca
                   (exp. individual)

1978           Exposició F. Rosselló, Galeria Rubines, Palma, Mallorca
                   (exp. individual)

1984           "Vint pintors mallorquins", Banc de Santander, Palma

1993           "100 anys, 100 pintors", sa Llonja, Govern Balear i
                   Consell Insular de Mallorca, maig-juny de 1993, Palma,
                   Mallorca.

1994           "Exposició del pintor Francesc Rosselló Miralles",
                   Fundació Barceló, Palma, Mallorca (exp. individual).


Premis i guardons

1897            Primer premi, Concurs per a l'adquisició d'obres
                   destinades  a guarnir la seu social, Secció de paisatge
                   amb figura, Cercle Mallorquí, Palma, projecte "ses
                   Segadores".

1897            Medalla de plata, Exposició Balear de Sóller.

1908            Medalla de bronze, Exposició Hispano-francesa de
                    Saragossa.

1911            Medalla de primera classe, Exposició de l'Ateneu
                    de Maó.



1 comentario:

  1. Hola escribo desde palma de mallorca, he heredado unos cuadros, y en uno de ellos bastante antiguo, sólo dispongo de la firma en el mismo: Rossello, me gustaría saber si guarda relación alguna con este pintor, cómo podría saberlo? se trata de unas flores de nenúfar con sus respectivas hojas flotando en un estanque verdoso. Saludos y gracias de antemano

    ResponderEliminar