Pintor i dibuixant. Fill únic d’un
funcionari d’Hisenda, la mare porta amb les seves germanes la gestió de la perfumeria Pariggi ,
del carrer de ses Monges (Palma), i és actriu afeccionada de la companyia Artis ,
de teatre regional. D’infant va a classe als Jardins d’Infància de les monges
de la Puresa (“Los jardines”). Als 9 anys ingressa en el col·legi de Monti-sion
i, posteriorment, passa a l’Institut “Ramon Llull” (Palma), on s'incorpora a la promoció de 1953-1959. Entre 1956 i 1958 compagina les classes a
l’Institut amb la pràctica del dibuix i la pintura en el taller d’Enrique Ochoa i
Carmen Osés. Completa la formació a l’Escola de Belles Arts de Sant Jordi, de Barcelona
(1958-1963), on es titula el 1963. Viu a Palma i passa els estius a
Valldemossa (Mallorca).
La trajectòria
professional del pintor es pot considerar dividida en quatre etapes, que
analitzem a continuació.
1) Primera etapa: la nova figuració
(1964-1974)
Durant els
primers anys de professió es mostra interessat per Velázquez, El Greco i Goya
i, d’altra part, per Tàpìes. La suma d’influències dels corrents figuratius i dels
abstractes es manifesta a les obres d’aquesta etapa. L’artista s’aplica a
cercar, comprovar, experimentar i triar. Ho fa amb afanys d’adquirir
coneixements i de superació.
Fa nombrosos
col·lages, que mostren l’interés que sent per l’informalisme de Saura, Cuixart,
Millares, etc. Progressivament, incorpora l’ús de materials, empats i textures,
que destina a la creació de superfícies matèriques i tàctils, a la manera de Tàpies.
La presència reiterada de figures oníriques, situades en l’àmbit més propi dels
somnis que de la realitat, constitueix la tercera característica de bona part
dels treballs d’aquesta primera etapa, de caire bàsicament experimental. Els
seus treballs d’aquests anys es posicionen dins del moviment de la nova
figuració.
Les primeres obres que es conserven són de 1961 (L'àvia, 1961). El 1965 fa la
primera exposició individual, que presenta a la galeria Grifé i
Escoda (Palma). Assoleix aleshores el domini ple de la tècnica de l’oli, cosa
que li permet tot seguit descobrir els secrets de l’ús del pastel com a tècnica
molt rica en recursos i possibilitats. Fa pastels sobre paper, cartró,
tela, paper muntat damunt fusta, etc. Es casa el 1965 i és pare de dues filles, Griselda (1966) i Ofèlia (1971).
Són obres d'aquest període Nina amb colom (1964), El Rèquiem de Mozart. Homenatge (1964), Marcel Proust (1969), La mort de Venus (1969), La il·lusió d'un temps (1972-1973), Homenatge a Cranach (1970-1974) i altres.
Joan M. Roca Fuster, La mort de Venus, oli/tela, 1969
2) Segona etapa: el predomini del pastel (1974-1980)
A mitjan dècada
dels 70 s’accentua la preferència que sent per la tècnica del pastel. L’ús que
en fa desplaça de mica en mica el llapis, el carbonet, el carbó, l’aquarel·la,
etc. Aquests anys treballa solament dues tècniques: el pastel i l’oli. Deixa de
banda les superfícies tàctils de l’etapa anterior. Ara li preocupa, sobretot, la
perfecció tècnica, la correcció de l’obra ben feta i ben acabada i la línia
neta i pura. Mentrestant, la figura femenina d’una model, de nom Magdalena, que
cada vegada sembla més a la mare, es repeteix en les composicions amb
reiteració gairebé obsessiva. D’altra part, els treballs d’aquest període acusen
influències dels prerafaelites i dels pintors simbolistes francesos de final
del s. XIX. El 1975 se separa de la dona, després de 10 anys de convivència.
Els treballs que
fa incorporen referències a la música (Ària de la Passió segons Sant Mateu,
1980), al cinema, al teatre (El
drac , 1981), al mim, a la història i a la llegenda. En aquest
sentit podem citar obres com La Beata (1974), Sant Jordi (1975), La
Traviata (1979), Sa pagesa (1979), La Balanguera (1980), etc. Les composicions incorporen
ocells, coloms, flors, fruites, flocs i llaçades, que acompanyen unes figures
que transmeten sentiments de fragilitat, sensualitat, soledat, tristesa i malenconia.
Joan M. Roca Fuster, Figures, pastel/paper, 1976 ca.
3) Tercera etapa: sota la influència de
Caravaggio (1981-1990)
La fascinació que
sent per Caravaggio el porta aquests anys a fer ús d’una austeritat creixent en
les composicions. Prescindeix de les referències sobreres, substitueix els
colors brillants per tons obscurs, redueix la presència d’elements ornamentals
i les atmosferes transiten de la tristesa al dramatisme. Els temes de la mort i
del dolor humà, presents des de sempre a l’obra de l’artista, esdevenen ara els
predominants.
Pertanyen a aquest període les obres Consagració de la primavera (1983), Jardí japonès (1985), Arlequí (1985), Santa Justa (1987), Composició escultòrica (1987, Llegenda de la muntanya màgica de cristall (1987), Divendres Sant (1988) i altres. Entre 1982 i 1983
fa una estada d'un any i mig a Barcelona. El 1989 l'Ajuntament de Palma li dedica una exposició retrospectiva (1961-1989) al Casal Solleric, aleshores dit Palau Solleric.
4) Quarta etapa: recuperació de temes i
síntesi (1990-2006)
A partir del
1990, recupera els colors lluminosos, les figures sensuals i els trets joiosos
que havien desaparegut en l’etapa anterior. Les temàtiques predominants és
decanten per les natures mortes, els mites de la infància, el paisatge
mallorquí, etc., amb combinacions que mostren intents de síntesi i reinterpretació
de temes i solucions anteriors. La figura femenina recupera el batec de la
vida, per bé que es mostra pensativa, concentrada o distreta, serena i alhora
melancòlica o depressiva.
Afeccionat a la
música, la seva vida i la seva obra estan envoltades de música. Disposa d’una
col·lecció de 4.500 elapés. En té de Duke Ellington, Vivaldi, Verdi, Louis
Armstrong, Raimon, Elvis Presley, The Beatles, J. S. Bach, etc. Premiat en
nombroses ocasions, té una entrada a la GEM i una altra a la Gran Enciclopèdia
de la Pintura i l’Escultura a les Balears. Mentre prepara dues exposicions, una
a Paris i una altra a Madrid, mor prematurament l’estiu de 2006, als 63 anys.
Ha exposat a
Palma, Londres, Barcelona, Madrid, Estocolm, Oklahoma City (EUA), Xicago (EUA),
Antibes (França), Brussel·les (Bèlgica) i Pollença (Mallorca). Ha participat a
les fires internacionals d’art contemporani de NY (1967, 1981 i 1988), de
Basilea (1977, 1978 i 1988) i ARCO (Madrid).
El 1981 la galeria Bearn li
dedica una mostra antològica del període 1970-1981. El 1989 té lloc l'exposició homenatge de l’Ajuntament de
Palma al Casal Solleric (Palma). La Galeria Vanrell ,
de Palma, li dedica una exposició antològica el 2008 amb motiu del segon
aniversari de la seva defunció. Entre les obres exposades s’inclou la tela Dones i cavlls. cedida
per la Galeria Nonell
(Barcelona). Tenen obra seva la Generalitat de Catalunya (Barcelona),
l’Ajuntament de Palma, el Govern de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca ,
Sa Nostra i nombroses col·leccions privades.
Exposició a la Galeria Vanrell, 2008
Premis
1961
Primer
premi de pintura jove, Sala Parés, Barcelona
1962
Primer
premi, Direcció General
de Belles Arts, Madrid
1966
Primera medalla, Saló de Tardor, Cercle de Belles Arts ,
Palma
1967
Primer accèssit, Gran Premi Sant Jordi,
Diputació
Provincial de Barcelona
1968
Primera medalla, Saló de Tardor de Madrid
1976 Premi extraordinari, I
Biennal Internacional
de Barcelona
Bibliografia
Joan Carles GOMIS , “Roca Fuster,
Joan Miquel”, ‘La Pintura i l’Escultura a les Balears’, pàg. 147-511,
Promomallorca edicions, Palma, 1996.
Jaume POMAR,
“Joan Roca Fuster”, ‘Vint pintors de Mallorca’, pàg. 147-158, Documenta Balear ,
Palma, 2003.
CATÀLEG-1989, “Roca Fuster”, Exposició retrospectiva (1961-1989), Palau Solleric, Ajuntament de Palma, 84 pàg., Palma,
1989.
CATÀLEG-1981, "Roca Fuster, el pintor dels silencis", Exposició retrospectiva, Galeria Bearn, febrer-març, Palma, 1981.
Guillem FRONTERA, "L'arbre genealògic", Catàleg-1989, pàg. 13.
Carme RIERA, "Fora l'envernissada", Catàleg-1989, pàg. 31.
Camilo J. CELA, "Hace ya muchos años", Catàleg-1989, pàg. 37.
Gabriel JANÉ MANILA, "Roca Fuster, pintor de silencis", Catàleg-1989, pàg. 43-47.
CATÀLEG-1981, "Roca Fuster, el pintor dels silencis", Exposició retrospectiva, Galeria Bearn, febrer-març, Palma, 1981.
Carme RIERA, "Fora l'envernissada", Catàleg-1989, pàg. 31.
Camilo J. CELA, "Hace ya muchos años", Catàleg-1989, pàg. 37.
Gabriel JANÉ MANILA, "Roca Fuster, pintor de silencis", Catàleg-1989, pàg. 43-47.
Francisco J. DÍAZ DE CASTRO, "La sombra y el espejo", Catàleg-1989, pàg. 5-9.
Francisco J. DÍAZ DE CASTRO, "Poética de Roca Fuster", 'Catàleg-1981, pàg.1-3.
Francisco J. DÍAZ DE CASTRO, "Poética de Roca Fuster", 'Catàleg-1981, pàg.1-3.
GEM, 14, 336-337.
Exposicions individuals
1966
Don Quijote Gallery, Londres
1967
Grifé i Escoda, Barcelona
1968
Galeria Da Vinci, Madrid
1969
Galeria Ariel, Palma
1970
Galeria Latina, Estocolm
Grifé i Escoda, Barcelona
1971
Galeria Latina, Estocolm
Jean Marais Gallery, Oklahoma,
EUA
1972
Petite Gallerie, Xicago, EUA
Galeria Bética, Madrid
1973
Sala Nonell, Barcelona
1974
Sala Maite Comodoro, Madrid (individual privada)
Art Club, Antibes
1976
Sala Nonell, Madrid
Sala Nonell, Barcelona
1978
Galerie Simone Van Dormael, Brussel·les, Bèlgica
1979
Sala Nonell, Barcelona
1981
Antològica 1971-1981, Sala Bearn, Palma
1982
Sala Nonell, Barcelona
1984
Galeries Bennàssar, Pollença, Mallorca
1987
Sala Alcolea, Madrid
1988
Sala Nonell, Barcelona
1989
No em quadra el que comentes de la seva mare, quan dius que regentava juntament amb les seves germanes la perfumeria Pariggi. Segons les meves dades la regentaven les germanes Segura; Fanny, Tita i Mari Rosa?
ResponderEliminar