Pintor. Neix a Palma el febrer de 1845. És
fill de Bartomeu Ribas “Moreno” (1), mestre d’escola,
natural de Montuïri, i de Joaquima Oliver. És batiat a la parròquia de Santa
Eulàlia (Palma) el mateix dia del naixement. Estudia (1860-1867) a l’Acadèmia de Belles Arts
de Palma, on és deixeble de Joan Mestre Bosc, Miquel Torres Sanxo i Guillem
Torres. Són condeixebles seus Ricard Anckermann, Bartomeu Maura Montaner, Joan Bauzà Mas i el polifacètic
mestre d’obres i arquitecte Bartomeu Ferrà Perelló. El 1864, abans d’acabar els
estudis acadèmics, viatja a Madrid per estudiar els gran mestres. Allà fa
còpies de diversos autors, per bé que sent predilecció per Velázquez.
Antoni Ribas Oliver, 1895 ca.
Antoni Ribas Oliver, 1895 ca.
El 1872 es
presenta a les oposicions per cobrir la plaça de professor de “paisatge i
perspectiva” de l’Acadèmia
de Belles Arts convocada per la Diputació Provincial.
Guanya l’oposició als 27 anys i ocupa la plaça. El 1875 pren
possessió com a acadèmic de número de l’Acadèmia Provincial de Belles Arts. Poc
després és elegit secretari general interí de l’Acadèmia amb la missió de
substituir les absències del titular, Miquel Rigo. El 1876 participa en la
fundació de la societat “Foment de la Pintura i l’Escultura” al costat dels
seus dos promotors, Ricard Anckermann i Emili Pou. El 1878 visita l’Exposició
Universal de París. Allà coneix l’obra de Meissonnier, que capta la seva
atenció i el seu interès i de la que rep una poderosa influència. El 1878, als 33 anys, és nomenat cavaller de l’Ordre
d’Isabel la Catòlica.
Amb motiu de la separació
de l’Escola de Belles Arts de l’Acadèmia, és nomenat (1892) secretari de
l’esmentada escola. El 1897 presenta al concurs convocat per Cercle Mallorquí
una proposta per a la secció de paisatge. Guanyen el premi d’adquisició
Francesc Rosselló i ell. El 1907 es nomenat conservador del Museu Provincial de
Pintura (1907-1911) (2). També a partir
del 1907 i fins al 1911 ocupa vàries vegades el càrrec de director accidental
de l’Escola de Belles Arts amb motiu de les absències del director Eliseu
Meifrén.
La pintura
d’Antoni Ribas es pot considerar dividida en quatre etapes, d’acord amb el que
estableix Príam Villalonga (3) i accepta Josep M.
Pardo (4).
1) Primera etapa. Temps de formació (1864-1870)
Ribas posa de
manifest des de l’inici l’interés que sent pel paisatge. Essent estudiant de
l’Acadèmia envia dos paisatges a l’Exposició Nacional de Belles Arts de Madrid
de 1864. Aquest mateix any data dues teles que fan part d’un conjunt de
paisatges de taller, d’invenció o semi-invenció, elaborats d’acord amb les
indicacions que Joan O’Neille publica en el seu “Tractat de paisatge” (1862).
Són obres d’aquesta etapa vàries versions que fa de la vall d’en March
(Pollença) i Grup d’arbres al costat d’un
riuet (1865 ca.).
Llevades
excepcions, la paleta amb què treballa aquests anys és limitada en colors i
d’escasses tonalitats verdes, ocres, blanques i blaves. Sovint hi afegeix
algunes petites figures humanes, que resol amb tocs vermells, blaus i blancs
que les destaquen sobre el conjunt obscur de les teles. Es fan evidents les
vinculacions estètiques amb l’escola de Barbizon i els seus seguidors.
Constitueix un exemple emblemàtic de les limitacions de la paleta de colors la tela Interior de
la Seu (1869 ca.).
Alhora realitza obres
de caire religiós, com L’ascensió de la Beata Catalina
Thomàs (1865) i Sant
Primitiu, màrtir (1868 ca.). Juntament amb Ricard Anckermann s’interessa
per la pintura escenogràfica. Els dos presenten conjuntament una proposta per a
la decoració de l’òpera Faust, que és aprovada per la Junta de Beneficència. Amb
motiu de la representació de l’òpera, el públic reclama la presència dels dos
pintors a l’escenari per dedicar-los una ovació. Arran d’aquest fet són
nomenats pintors escenogràfics del Teatre Príncep d’Astúries (avui Teatre
Principal de Palma).
2) Segona etapa. S’imposa el realisme (1870-1878)
Sota la
influència de Carlos de Haes, el pintor s’inclina cada vegada de manera més
patent per l’estil realista. D’altra part, progressa en els aspectes tècnics i
enriqueix la paleta de colors. L’atenció al paisatge ocupa el principal centre d’interès
del pintor, si bé fa alguns treballs de pintura de gènere i d’història.
Per pintar els
paisatges surt al camp a prendre notes i apunts. Acusa la influència de Carlos
de Haes i de la seva grandiloqüència. Ho demostra en obres com El barranc de Biniaraix (1876 ca.), que tracta en diverses versions. Aquests anys
es dedica a la pintura costumista, amb la que presta atenció als personatges
del camp de Mallorca. En diverses ocasions pinta el pagès i la pagesa sols o
acompanyats d’animals domèstics o estris de feina. De vegades els presenta en
posició estàtica i de vegades ocupats en les feines pròpies (Pagesa filant, 1871 ca.). Són d’aquests temps les primeres marines, que suposen una novetat en els interessos de
l’artista i constituiran a la llarga un dels factors d’impuls de la seva popularitat i del seu prestigi.
Antoni Ribas Oliver, "El barranc de Biniaraix", oli/tela, 1876 ca.
Antoni Ribas Oliver, "El barranc de Biniaraix", oli/tela, 1876 ca.
Sovint combina
pintura de paisatge i pintura costumista, com és el cas de les escenes de
pescadors, que treballa aquests anys amb bons resultats de públic i de vendes.
Un exemple d’aquestes escenes ve donat per l’obra de Sa Nostra Pescadors arribant de la pesca (1875 ca.).
Antoni Ribas Oliver, "Pescadors arribant de la pesca", oli/tela, col·lecció Sa Nostra, 1875 ca.
Antoni Ribas Oliver, "Pescadors arribant de la pesca", oli/tela, col·lecció Sa Nostra, 1875 ca.
Entre 1873 i 1874 pinta paisatges
urbans, imatges parcials de la Seu i de la Llonja. També fa
paisatges pomposos de muntanya (Paisatge
de la Costa Nord ,
1875 ca.) i accepta encàrrecs esporàdics de pintura d’història com és el cas de
la tela no localitzada Madona Violant
davant el cadàver del seu espòs Jaume III (1973). Fa alguns retrats de
compromís (Retrat d’Elisabet Alzina
Bennàssar, 1873 ca.).
3) Tercera etapa. Sota la influència de Marià Fortuny (1878-1890)
El pintor
progressa tècnicament. El color adquireix major importància i assaja efectes de
llum. A més de la pintura, fa incursions en l’aquarel·la, la litografia, el
retrat i el dibuix. Els temes preferits són ara Porto Pi, es Jonquet i el Terreno. A l’entorn de 1880
fa algunes marines de Cabrera.
La influència de
Marià Fortuny porta el pintor a tractar temes caracteritzats per l’exotisme,
personatges galants, escenes gitanes, composicions morunes, etc. Corresponen a
aquest apartat les obres Gitanos d’es
Jonquet (1885 ca.) i Figura de cassacó (1886 ca.).
4) Quarta etapa. El paisatgisme luminista (1890-1911)
El pintor en aquesta època domina amb soltesa i seguretat el realisme. No passa,
però, del realisme a l’impressionisme. Enriqueix la paleta, fet que li facilita el
domini del tractament de la llum i el porta a realitzar treballs d’un realisme
luminista que el caracteritza aquests anys. Incrementa el nombre de marines,
que reprodueixen imatges d’es Jonquet, el Terreno, el Molinar de Llevant, la
costa de Deià, Cala Sant Vicenç, etc. En són exemples la tela del Parlament
de les Illes Balears Es canyaret de la cala de Deià,
també titulada Els còdols blancs de Cala
Deià (1895 ca.) i la magnífica tela preparatòria de mida força més petita.
Antoni Ribas Oliver, "Els còdols blanc de Llucalcari", oli/tela,
col·lecció Parlament de les Illes Balears, 1895 ca.
Augmenta
l’interés del pintor per la temàtica costumista, que es reflecteix en un
augment dels treballs dedicats als pescadors i mariners. Reapareixen els temes
de la Seu, sa Llonja, Bellver, el Terreno (Can Rubert, Son Catlaret, Punta del
Terreno, les roques d’en Fideu ...), Porto Pi i els temes urbans (Plaça de la reina, 1895 ca.). Les obres
mantenen la profunditat habitual o l’accentuen, mentre els punts de vista amb
què el pintor mira les coses es fan amplis, oberts, diàfans i lluminosos, com s’esdevé
en Jardí de Can Rubert (1901 ca.), també titulat Jardí de Natzaret (5), Vista de Porto Pi (1898 ca.), Palma des de les roques d’en
Fideu (1898 ca.), La punta del
Terreno (1901 ca.), etc.
Antoni Ribas Oliver, "Palma des de les roques d'en Fideu", oli/tela, 1898 ca.
Antoni Ribas Oliver, "Desembarcament a Santa Ponça", oli/tela, col·lecció Hotel Son Vida, 1902 ca.
Antoni Ribas Oliver, "Palma des de les roques d'en Fideu", oli/tela, 1898 ca.
Antoni Ribas Oliver, "Desembarcament a Santa Ponça", oli/tela, col·lecció Hotel Son Vida, 1902 ca.
Els darrers anys,
quan la salut comença a mancar, els pinzells de l’artista guanyen en
agosarament, milloren en habilitats i creen composicions joioses plenes de llum
i de colors.
Casat amb Isabel
Prats Pons, és pare de tres fills: Maria, Isabel i Antoni. Mor a Palma el gener de 1911, als 66
anys d’edat.
Introductor del
paisatgisme a Mallorca, la seva contribució a la pintura de les illes ha estat
rellevant i memorable. Hi ha obra seva al Parlament de les Illes Balears, Ajuntament
de Palma, Consell
Insular de Mallorca , Hotel Son Vida, Sa Nostra Caixa de Balears , Fundació Barceló , Banc
de Crèdit Balear i a nombroses col·leccions privades. Té una entrada a la GEM i
una altra a la Gran
Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears. Un
carrer de Palma duu el seu nom. El 1928 Galeries Costa dedica al pintor una
exposició antològica i edita un llibre a càrrec de Lluís Ripoll amb motiu de la
inauguració de l’establiment. El 1991 el Centre de Cultura
de Sa Nostra (Palma) li dedica una exposició retrospectiva que reuneix 67 obres
i s’edita un llibre-catàleg a càrrec de diversos autors.
Premis
1866
Medalla d’or, Exposició d’objectes d’art, Acadèmia de Belles Arts
de
Barcelona
1878
Primer premi, Exposició-concurs del Foment de la Pintura i l’Escultura
(“Marina”)
1880 Medalla de bonze, Exposició de Belles Arts d’Alger
1880 Medalla de bonze, Exposició de Belles Arts d’Alger
(“Passeig a
cavall”)
1881
Accèssit, Certamen de la Diputació de les Balears
1897
Diploma
d’honor, Exposició Balear, Sóller, Mallorca
1897
Premi
adquisició, Cercle Mallorquí, Tema: paisatge o marina amb
figures mallorquines (“Idil·li”)
1904
Menció
especial, Revista anglesa “The Studio” (“Ceres”)
1905
Segon
premi, Revista anglesa “The Studio” (“Capri”)
Bibliografia
Príam VILLALONGA,
“El pintor Antonio Ribas y Oliver (1845-1911)”, Mayurqa, núm. 20, pàg. 345-392,
Palma, 1981-1984.
Príam VILLALONGA,
“Pintura a Sa Nostra”, Caixa
de Balears “Sa Nostra”, Palma, 1989.
Josep M. PARDO
FALCÓN, “Ribas Oliver, Antoni”, ‘La Pintura i l’Escultura a les Balears’, pàg.
111-121, Promomallorca ed., Palma, 1996.
SA NOSTRA (ed.),
“Antoni Ribas”, Llibre-catàleg de l’exposició antològica dedicada a Antoni
Ribas en el Centre
de Cultura “Sa Nostra”, textos de diversos autors, Palma, 1991.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Antonio
Ribas Oliver (1845-1911)”, ‘Las Baleares y sus pintores (1836-1936)”, pàg.
59-61, Lluís Ripoll editor. Palma, 1981.
Lluís RIPOLL,
“Antoni Ribas”, Galerías Costa ed., Palma, 1948.
GEM, 14, 290-291
Notes
(1) “Moreno” és
el malnom de la seva família i d’ell a la vila de Montuïri.
(2) Substitueix
en el càrrec el seu amic i cunyat Ricard Anckermann que mor el 1907.
(3) Cf. Príam
Villalonga, Mayurqa, núm. 20
(4) Cf. José M.
Pardo, Sa Nostra-1991
(5) El títol
original és “Jardí de Can Rubert”. La creació de la institució de Natzaret és
posterior a la mort del pintor.
No hay comentarios:
Publicar un comentario