A causa de l’ocupació, el pintor abandona
Barcelona amb 33 anys. Es refugia a Mallorca, al costat d’altres artistes catalans com
l’Adrià (Adrià Ferran). A l’illa pinta, ven, atén alguns encàrrecs i sobreviu.
Manté relacions d’amistat i, possiblement, de col·laboració amb pintors
locals com Guillem Torres Rubert (1755-1829) i Guillen Ferrer Puig (1759-1833).
A Mallorca realitza, entre d’altres, els olis Dona amb mantellina que es
contempla al mirall, Berenada al camp
i Escena de ball, que es conserven al
Museu del Monestir de Lluc i procedeixen de l’antiga col·lecció d’Antoni Mulet.
A aquestes tres obres s’ha d’afegir una quarta titulada Escena de ball a l’interior d’un
hostal, procedent de la col·lecció de les Galeries Costa i que durant uns
anys va estar exposada al Museu de Valldemossa. Les quatre obres citades
comparteixen personatges similars, presència de noies vestides a la
mallorquina, joves amb calçons a l’ample (o amb bufes), propis dels homes de la
pagesia de l’illa, abundància de blancs per ressaltar les figures protagonistes,
riquesa de detalls, badocs que contemplen l’escena i gran varietat de tipus
populars i de reaccions personals (admiració, disgust, perplexitat, enveja,
presumpció, sorpresa, etc.).
![]() |
Salvador Mayol, Un cafè al Carnaval, oli/tela |
Les quatre teles reflecteixen moviment,
espontaneïtat i atmosferes de música, festa, bulla i ball. El dibuix és ferm,
segur, senzill i destil·la gràcia, encant i bon humor. Les figures
protagonistes es presenten allargades per donar-los esveltesa i importància. Les
composicions contenen elements irònics i humorístics. En un cas el
ball està protagonitzat per dues gracioses jovenetes d’uns 10 anys, més
decidides i desimboltes que les més grans; en un altra un jove agosarat dificulta
el ball de les noies per demanar a una d’elles que l’accepti com a parella; en
una altra escena el ball i la festa dels joves a l’interior d’un hostal
contrasta amb la processó penitencial que té lloc a l’exterior i, finalment, en
una altra cas una joveneta devora amb la mirada les polseres d’or i brillants
de la noia que es contempla en el mirall.
A Barcelona es conserva un dibuix a ploma,
prou atrotinat, que representa l’execució d’un espia francès el 27 de desembre
de 1808, fet que indicaria que el pintor no marxà de Barcelona fins al 1809. A més hi ha les teles
Festa de Carnaval i Un cafè al Carnaval a l’Acadèmia de Belles Arts
de Sant Jordi i el seu autoretrat al Museu d’Art Modern de Barcelona. Són seves
les teles A cal capeller i A cal sastre. Resten per analitzar i
expertitzar dues teles de sants que es conserven a l’església de Sant Nicolau
(Palma) i una a la de Sant Jaume
(Palma). Amb cert fonament s’atribueixen al pintor, segons M. Carbonell, els
retrats a l’oli damunt tela de les germanes Ignàsia i Joanaina Penya Pujol
(Palma).
De retorn a Barcelona, Mayol cultiva la
pintura de gènere (històric, religiós i bíblic), el retrat i el dibuix. Hi ha
obra seva al Museu de Lluc (Mallorca), Museu d’Art Modern de Barcelona,
Biblioteca-Museu Víctor Balaguer (Vilanova i la Geltrú), Museu Goya de Castres
(França), Museu d’Història de la ciutat de Barcelona i a col·leccions privades.
A partir de 1824 ocupa el càrrec de professor de pintura a l’oli a l’Escola de
Llotja. El 1826 participa a l’Exposició de Llotja amb dues teles, Jesús és baixat de la creu i Ball de boleres. El 1929 és nomenat
acadèmic supernumerari de l’Acadèmia de Bellas Artes de San Fernando. El 1934,
amb 59 anys, mor víctima de l’epidèmia de còlera que es declara a Barcelona.
Bibliografia
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Salvador
Mayol”, ‘Las Baleares y sus pintores’, pàg. 19, L . Ripoll editor, Palma,
1981.
Marià CARBONELL, “Mayol, Salvador”, ‘La
Pintura i l’Escultura a les Balears’, pàg. 120-122, Promomallorca ed., Palma,
1996.
Antoni MULET, “El traje en Mallorca”, Palma,
1955.
![]() |
Salvador Mayol, Autoretrat, MNAC |
No hay comentarios:
Publicar un comentario