Pintor,
aristòcrata i terratinent. Fill de Faust Morell Orlandis i de Maria Anna Bellet i Garcia Buagos, a la mort del pare (1880) hereta el títol de marquès de Solleric. Estudia el batxillerat a l'Institut Balear (Palma). Com a pintor, és deixeble del seu pare i
amplia coneixements en els tallers de Joan Mestre Bosc, Joan O’Neille i Joan
Bauzà. Realitza quadres d’història, retrats, pintura religiosa i paisatges. Fa
olis, aquarel·les i dibuixos al carbó, d’acord amb un estil eclèctic que combina
temes, formes i tècniques acadèmiques amb l’ús de colors i llums acostats a les
tendències que predominen a Mallorca els darrers anys del s. XIX i els primers
del s. XX.
Sent gran
admiració per la pintura flamenca del s. XV i pel pintor francès François
Boucher. Realitza nombroses obres de gènere, de gran format, relacionades amb
la història de Mallorca. Gairebé totes, ambientades en escenaris a l’aire
lliure, amplis i lluminosos, contenen nombroses figures dotades de gran dinamisme,
no exempt de teatralitat, i molts d’elements destinats a enriquir-ne la composició. Entre
les seves obres destaquen Defensa de
Valldemossa de Ramon Gual
Desmur (1893), La batalla de Llucmajor (1902), Entrada a Palma de Jaume I (1903), Vetllla de la despulla de Jaume III (1924) i Carles V adorant la Veracreu (1925).
Les dues darreres obres varen ser adquirides (1973) per l’Ajuntament de Palma. Per
encàrrec de la
Diputació Provincial fa les teles El rei en Jaume davant els
Montcades morts (1918), Submissió del
rei moro al rei Jaume I (1918) i Jaume
I atorga la Carta de Franqueses a Mallorca
(1919), tela de gran format que actualment presideix la sala de sessions del
Consell Insular de Mallorca. La major part de les seves obres d’història es
refereixen a fets de l’Edat Mitjana relacionats amb Mallorca.
Obté un premi de la Ilustración Española y Americana per l’obra Fuita
de Josep Bonaparte, inspirada en
un dels episodis de Pérez Galdós. Com a retratista fa diverses obres per a la
galeria de fills il·lustres de l’Ajuntament de Palma, com els retrats de
Bonaventura Vallès, marquès de Solleric (1895), Josep Miralles Asbert (1915), Josep
Cotoner, comte de Sallent (1923), Miquel Costa i Llobera (1923) i Bartomeu Maura
Muntaner (1928). Per al Palau Episcopal fa els retrats dels bisbes Jacint
Cervera (1891), Pere Joan Campins i Rigobert Domènec. També fa retrats de
membres de la seva família , com el del seu pare, Faust Morell Orlandis (1880 ca.)
i el seu autoretrat (1922). És l’autor del retrat eqüestre d’Alfons XIII
(1919), que va adquirir la Diputació Provincial i actualment presideix la sala
d’audiències del Consell Insular de Mallorca.
Una part
important de la seva producció està dedicada a obres de temàtica religiosa i
bíblica, com L’enterrament de Crist, Aparició de Samuel i El judici de Salomó. L’adoració dels Reis és una reeixida
imitació d’una taula flamenca del s XV. Dissenya les custòdies de Monti-Sion i
Santa Creu. Projecta diversos vitralls de Santa Eulàlia i els de l’actual sala
de sessions del Consell
Insular de Mallorca (1918-1919). També realitza un projecte
per als sepulcres de Jaume II i Jaume III a la Seu de Mallorca.
Afeccionat a la
fotografia, presenta una col·lecció de reproduccions fotogràfiques de quadres
de Velázquez a l’exposició que el Foment de la Pintura i Escultura dedica al
pintor sevillà amb motiu del 300 aniversari del seu naixement (1899).
Manté relacions
amb els pintors espanyols més destacats del seu temps. Amb motiu de les seves
estades a Mallorca, el
visiten en el seu domicili (Casal
Solleric ) Joaquim Sorolla (1919) i Ignacio Zuloaga (1927),
entre d’altres. Es relaciona també amb Federico de Madrazo, Anglada
Camarassa, Santiago Rusiñol i Eliseu Meifrén, que freqüentaren les tertúlies
que es feien al Casal Solleric.
Participa en
diverses exposicions organitzades amb fins benèfics pel Foment de la Pintura i altres
institucions. El 1912 accedeix a fer una exposició individual al Cercle
Mallorquí, en la que mostra vint-i-set obres no destinades a la venda. Hi presenta temes
històrics i de composició, retrats i l'esmentada tela L ’adoració dels Reis. És deixeble seu i
treballa en el seu taller el pintor Vicenç Furió Kobs.
És acadèmic de
número de l’Acadèmia Provincial de Belles Arts de Palma i membre corresponent
de l’Acadèmia de
Belles Arts de San Fernando. Membre de la Comissió Provincial
de Monuments Històrics i Artístics deixa el càrrec a causa de
l’enderrocament de la porta de Santa Margalida. És fill il·lustre de Palma. Hi
ha obres seves a l’Ajuntament de Palma, al Consell Insular de Mallorca ,
al Palau Episcopal de Mallorca, a l’Hotel Son Vida, al Museu de Can Prunera (Sóller) i a col·leccions particulars.
Mor a Palma als 76 anys. Té una entrada a la GEM i a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears. Un carrer de Palma duu el seu nom.
Faust Morell Bellet, Entrada de Jaume I a Medina Mayurka, oli/tela, 1903
Bibliografia
Margalida TUR,
“Morell Bellet, Faust”, ‘Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les
Balears’, t. 3, pàg. 293-298, Palma, 1996.
Miquel ALENYÀ,
“La pintura moderna a Mallorca (1830-1970)”, Ajuntament de Palma, Palma, 1995.
Llibre de baptismes de Santa Creu, I/73-B/32, full 1, número 1.
GEM, 11, 183.
No hay comentarios:
Publicar un comentario