Pintor. Cursa els estudis primaris a Eivissa. A partir
de 1918 assisteix a les classes de dibuix i pintura de Narcís Puget Vinyes.
Comença a pintar i a exposar el 1920, abans de completar la seva formació. El
1927 participa activament en la fundació de la societat cultural i recreativa
Ebusus, de la que n’és president dos anys (1941-1943). El 1929 participa a una
exposició col·lectiva a Palma. El 1930 i el 1931 presenta dues exposicions
individuals a les Galeries Laietanes, de Barcelona. El 1933 realitza la que és
la seva obra més celebrada i coneguda, Port
d’Eivissa, propietat actualment de la Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’. Uns anys és batle d'Eivissa.
El 1936 és detingut per un grup d'anarquistes i portat al Castell on resta tancat amb un centenar dels homes més destacats de la societat eivissenca. A les 9 del vespre del 13 de setembre els detinguts són crivellats a trets. Moren tots amb poques excepcions. Ell resta ferit a la columna vertebral, fet pel qual ha de restar al llit durant 2 anys. Després pateix seqüeles que li afecten l'autonomia i molèsties tota la vida. Al capdavall, les ferides rebudes seran la causa de la seva mort prematura.
El 1936 és detingut per un grup d'anarquistes i portat al Castell on resta tancat amb un centenar dels homes més destacats de la societat eivissenca. A les 9 del vespre del 13 de setembre els detinguts són crivellats a trets. Moren tots amb poques excepcions. Ell resta ferit a la columna vertebral, fet pel qual ha de restar al llit durant 2 anys. Després pateix seqüeles que li afecten l'autonomia i molèsties tota la vida. Al capdavall, les ferides rebudes seran la causa de la seva mort prematura.
El 1938 fa part del grup promotor de l’Escola
d’Arts i Oficis d’Eivissa i n’és designat director-delegat, càrrec que
ocupa 7 anys (1938-1945). El 1942, compaginant l’exercici lliure de la pintura
i la docència, reprèn l’activitat expositiva que havia hagut d’interrompre el
1936. El 1942 exposa a Palma (Galeries Costa) i a Barcelona (Galeries
Pictòria). El 1944 torna a exposar a Barcelona (Sala Vinçon). El 1945 mor als 52 anys d’edat.
De tarannà moderat i equilibrat, el pintor
evoluciona des de les solucions luministes i coloristes practicades en el taller de Narcís Puget fins a una concepció de la pintura cada vegada més sòbria, austera i orientada a
l’exaltació de l’ordre, l’harmonia de formes i el tractament matisat i depurat
del color. El pas del temps i la pulsació del seu natural, el porten a reduir
el protagonisme que tenia el cromatisme en les seves obres de joventut per explorar combinacions que transmeten sentiments de serenitat i de pau.
Bon dibuixant, els olis que fa es basen en una
combinació de formes i línies plenes de vigor, precisió i riquesa de matisos.
El pes del dibuix no crea sensacions d’excés de formes, gràcies al to general
de sobrietat i mesura. La comparació de la tela Port d’Eivissa (1933) i la titulada El racó de
la plaça (1940) permet posar de manifest més diferències pel que fa a l’ús
del color que pel que fa a la presència d’un dibuix abundant, construït en el dos casos
amb el mateix gust i el mateix enderiament.
Malgrat l’escàs coneixement dels treballs del
pintor i la manca d’anàlisis tècniques publicades fins ara, la informació disponible permet establir la hipòtesi segons la qual l’evolució de l’artista va
afectar molt la seva paleta i poc les bases de bon dibuix que donen suport a
les obres. Els jocs d’harmonies internes dels seus treballs fan lleuger el pes relatiu del dibuix en una tela com ara El racó de la plaça, on hi ha 12 figures humanes (10 dones i 2 homes),
11 balcons, 4 edificis diferents, 11 cistelles de canya, 4 portals d’accés a
vivendes, 4 finestres sense balcó, un arbre de fulla perenne, un gran envelat,
dos bancs llargs de fusta, etc. El sol, gairebé vertical, justifica i explica la
roba d’abric dels personatges i els seus gestos de fred un dia de sol
d’hivern.
Pinta del natural paisatges rurals,
perspectives de la ciutat preses des del port, paisatge urbà, racons i carrers de Vila amb gent, marines, drassanes, natures
mortes, retrats, etc. La temàtica es limita a Eivissa i a la seva gent, amb la
que s'identifica. Segons les dades de la catalogació, va pintar 166 obres: 110 olis, 27 dibuixos al carbó, 20 dibuixos amb altres tècniques i 2 aquarel·les. A aquests treballs s'afegeixen nombrosos esbossos, estudis, apunts i notes. La mort el sorprèn, mentre prepara una nova exposició i amb una tela al cavallet a mig fer. Casat (1917) amb Francesca Llobet Tur, és pare de tres fills: Otília, August i Esther.
Arran del traspàs del pintor, li són dedicades
vàries exposicions de reconeixement i d’homenatge. El 1966 la II Biennal Internacional d'Art Universitari inclou una sala antològica dedicada a l'artista. El 1989 la Sala de Cultura de la Caixa de Balears
‘Sa Nostra’ a Eivissa presenta una exposició antològica amb col·laboració amb
el Consell Insular d’Eivissa i Formentera. El 1992 el Consell Insular d'Eivissa i Formentera, l'Ajuntament d'Eivissa i la Caixa de les Balears 'Sa Nostra' editen el llibre "Josep Tarrés", amb 67 làmines a color, text d'Elena Ruiz Sastre i fotografies de Toni Pomar. En altres ocasions s’ha inclòs obra
seva en exposicions col·lectives, com ara "100 anys, 100 pintors" (1993). Un carrer de la vila d'Eivissa duu el seu nom.
Josep Tarrés Palau, Port d'Eivissa, oli/tela, 1933 , col·lecció Caixa de Balears 'Sa Nostra'
Bibliografía
Elena RUIZ SASTRE, “Tarrés Palau, Josep”, ‘La
Pintura i l’Escultura a les Balears’, pàg. 297, Palma, 1996.
Elena RUIZ SASTRE i Toni POMAR; "Josep Tarrés", Consell Insular d'Eivissa i Formentera, Ajuntament d'Eivissa, Caixa de les Balears 'Sa Nostra' i Art Book 90 S.L., Barcelona, 1992.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “José
Tarrés”, ‘Las Baleares y sus pintores’ pàg. 265, L . Ripoll editor,
Palma, 1981.
Exposicions
1920
Exposició col·lectiva, Palma
1929 "Exposició Josep Tarrés", Sala Ebusus. Eivissa (exp. individual)
1930
Galeries Laietanes, Barcelona (17 d’abril - 2 de maig) (exp. individual)
1931
Exposició col·lectiva de pintors eivissencs, Galeries Costa, Palma
1931
Exposició J. Tarrés Palau, Barcelona (exp. individual)
1933
Galeries Laietanes, Barcelona (29 d’abril - 12 de maig) (exp. individual)
Galeria Maria Ferst, Eivissa (exp. individual)
Galeria Maria Ferst, Eivissa (exp. individual)
1935 "Exposició J. Tarrés", Sala Ebusus, Eivissa (exp. individual)
1942 "Exposició del pintor J. Tarrés", Galeria Pictòria, Barcelona (exp. individual)
1942 "Exposició del pintor J. Tarrés", Galeria Pictòria, Barcelona (exp. individual)
"Exposició Josep Tarrés", Galeries Costa, Palma (exp. individual)
1944 "Exposició J. Tarrés", Sala Vinçon, Barcelona (exp. individual)
Exposicions de reconeixement i d’homenatge
1945 VII Saló d'Art, agost, Eivissa
1966 II Biennal Internacional d’Art Universitari, sala
monogràfica dedicada a J. Tarrés Palau, Eivissa.
1971 Exposició de pintors eivissencs, Ajuntament d'Eivissa,
agost, Institut d'Estudis Eivissencs.
monogràfica dedicada a J. Tarrés Palau, Eivissa.
1971 Exposició de pintors eivissencs, Ajuntament d'Eivissa,
agost, Institut d'Estudis Eivissencs.
1989 "Exposició antològica de Josep Tarrés Palau", Sala de
Cultura,Caixa de les Balears ‘Sa
Nostra’, Eivissa
Cultura,
1993
“100 anys, 100 pintors” sa
Llonja, maig-juny, pàg. 59
i 152, Palma, 1993.
i 152, Palma, 1993.
2013
“Costumisme i paisatge. 100 anys
de la col·lecció de
Sa Nostra. Pintura (1850-1950)”, Sala de Cultura,Caixa
de Balears ‘Sa
Nostra’, 28 febrer-21 març, Eivissa.
Representat ambla tela Port
d’Evissa (1933).
Sa Nostra. Pintura (1850-1950)”, Sala de Cultura,
Representat amb
No hay comentarios:
Publicar un comentario