Pintor. Fill de Joan Tur Palau, militar de
carrera (1), i de Cristina de Montis
von der Klee (2), té cinc germans:
Cristina, Fany, Joan, Guadalupe i Mario. El pare, militar de carrera, és
natural d’Eivissa i la mare, nada a Guatemala, és filla de Mariano de Montis y Romero
de Tejada, natural de Cadis, descendent d’una família d’origen sard (3), i de Guadalupe von der Klee i
Ubico, d’ascendència alemanya. Ell porta el nom de l’avi matern. A Barcelona
estudia a la Facultat de Dret i esporàdicament assisteix a les classes de l’Acadèmia de Belles Arts
de Sant Jordi.
De retorn a Eivissa es relaciona amb diversos
pintors residents com Bruno
Beran , Josef Sperber, Rigobert Soler, Amadeu Roca, Laureà
Barrau, Ramon Fina, etc. El setembre de 1936 viu uns moments dramàtics, quan és
detingut per un grup d’anarquistes sense control i tancat al Castell amb un
grup d’un centenar dels homes més rellevants de la societat eivissenca, la
immensa majoria dels qual moren crivellats a trets sobre les 9 del vespre del
13 de setembre de 1936. Abans d’aquests fets, ell és alliberat gràcies a la
intervenció d’un comandament de la plaça.
Després de la guerra treballa intensament en
el seu estudi. Pinta retrats, natures mortes, flors, composicions de figura i
dibuixa. Són les seves models preferides sa germana Guadalupe ,
Maria Costa Cardona i la maca formenterenca Carme Vidal Castelló.
Afeccionat a les antiguitats, en els primers
anys 40 comença una col·lecció que s’amplia fins a omplir la casa i tot l’espai
disponible. Melòman de mena, cada any assisteix a les funcions d’òpera del
Liceu de Barcelona, com ho havia fet durant molts d’anys la mare. Malalt i amb
els ànims baixos, s’instal·la
a Barcelona a la casa de la seva neboda Lupe Llobet Tur i del
seu marit. Passat un temps, recupera els ànims i torna a pintar. Quan les
forces li flaquegen per motius de l’edat, retorna a Eivissa, on mor el juny de
1994 als 79 anys.
Pinta, sobretot, retrats. Els fa per encàrrec i
per plaer o entreteniment. També dibuixa al llapis i a la cera. Li interessa la
figura humana i, de manera molt especial, el rostre femení com a mirall de la
personalitat del personatge. Fa ús d’una pinzellada solta i lliure, superposa
capes de pintura i crea transparències de color. Els fons són gairebé uniformes
i s’integren amb la figura fent funcions més d’acompanyament que de contrasts
de llum i color.
S’agrada d’atribuir als retrats lliures una
simbologia senzilla i propera, que els dóna sentit i transcendència. Podem
citar les teles que titula Primavera
(1929), Frivolitats (1931), Nostalgia (1940) i Misticisme (1941). En altres casos les composicions fan referència
a personatges i fets costumistes, com ara L’anada a la processó (1930), Dama
endolada (1931), Pagesa eivissenca
(1932), Pagès eivissenc (1943) i
altres. De vegades titula les teles amb referències a personatges individuals o
col·lectius de la historia real (Efebo,
1941), a personatges del passat representats per algun pintor notable (Cèfora, 1929) (4) o a personatges de la mitologia grega representats sovint a la
pintura i a l’escultura, com Les tres
Gràcies, evocades a la tela titulada Tres
dames (1931) (5). Els retrats de
la família porten el nom de la persona, la indicació de la relació amb el
pintor o ambdues coses a la vegada: La
mare del pintor (1928), Guadalupe Tur, germana del pintor (1931), Cristina
Montis von der Klee, mare del pintor (1942). En altres casos
els títols dels quadres responen a alguna característica singular de l’obra com
és el cas de Dama amb ventall (1934)
o Dama amb abrigall blanc i negre
(1940).
Tenen obra seva l’Ajuntament d’Eivissa, el Museu
d’Art Modern de Palermo (Sicília), la família i col·leccions particulars
d’Eivissa, Barcelona, Saragossa, Palma (Mallorca), Londres, París, Milà, NY, Mèxic, Buenos
Aires i altres localitats.
L’Ajuntament d’Eivissa posa el seu nom a un
carrer de Dalt Vila. El 2002 es publica el llibre “Mariano Tur de Montis, un
pintor de Ibiza”, amb textos de Lluís Llobet Tur, Josep Maria Ballester
i Rafel Gil-Salinas, editat per Lluís Llobet Tur. El 2012 la Sala de Cultura de
Sa Nostra a Eivissa presenta una exposició d’homenatge al pintor que es manté
oberta al públic del dia 1 de juny al 26 de juliol.
Mariano Tur de Montis, Retrat de Carme Vidal
Castelló, oli/tela, 1940
Castelló, oli/tela, 1940
Bibliografía
Lluís LLOBET, Josep M. BALLESTER i Rafel
GIL-SALINAS, “Mariano Tur de Montis, un pintor de Ibiza”, Lluís Llobet editor,
València, 2002.
Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ , “Mariano
Tur de Montis”, ‘Las Baleares y sus pintores’, pàg. 267-268, L . Ripoll editor,
Palma, 1981.
Juan CABOT LLOMPART, “De Ibiza y sus
pintores”, Imatge 70, Eivissa, 1979.
Mariano VILLANGÓMEZ, “Exposición de pintores
ibicencos”, Diario de Ibiza ,
10-VIII-1943.
Notes
(1) Ascendeix fins a general de brigada.
(2) Va ser presidenta d’honor de l’Oficina
insular de la Creu Roja a Eivissa (1924-1932). Va ser guardonada amb la medalla
d’or de l’entitat (1929).
(3) La família Montis ,
d’origen sard, es va dividir en dos grups, un s’estableix a Mallorca i l’altre a Sevilla el segle XVII.
(4) Céfora, esposa de Moisès, està
representada a la
capella Sixtina en una obra força coneguda de Botticelli. La
intenció del pintor és la d’evocar aquesta obra i, alhora, rendir homenatge a
Botticelli.
(5) Les tres gràcies constitueixen un
personatge col·lectiu de la mitologia grega que representa la bellesa,
l’alegria i la gaubança de la vida. Transmeten als artistes el do de la genialitat. Són
una representació de la deessa triple, present en altres mitologies. El pintor
amb la tela Tres dames evoca les representacions
escultòriques del tem que fa l’art grec clàssic. També, i sobretot, la taula de P. P. Rubens que es mostra al Museu del Prado. La tela de Tur de Montis
constitueix un homenatge al classicisme grec i al mestre flamenc del Barroc.
Exposicions
1925
Exposició col·lectiva, Barcelona
1926
Saló de Tardor, Cercle
de Belles Arts , Palma
1930
Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1931
Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1932
“Exposició Tur de Montis”, Galeries Laietanes, Barcelona
(exp.
individual)
1933
“Exposició Mariano Tur de Montis”, Galeries Costa, febrer-
març, Palma, Mallorca (exp. individual)
1936
“Pintors eivissencs”, Galeries
Costa, abril-març, Palma,
Mallorca.
1943
“Exposició de pintors
eivissencs”, Sala Ebusus, Eivissa
“Exposició de pintors
eivissencs”, Cercle
de Belles Arts ,
Palma, Mallorca
1944
Ateneu de Maó, Menorca
“ Exposició Mariano Tur de
Montis”, Galeries Costa, Palma
(exp. individual)
1946 “Exposició
Tur de Montis”, Galeries Costa, Palma,
Mallorca (exp. individual)
1959
“Exposició Tur de Montis”, Sala
Biosca, Madrid
(exp. individual)
1973
Exposició, agost, Eivissa
1974 “Exposició Tur de Montis”, Galeria Augusta, maig,
Barcelona (exp.
individual)
1978 “Exposició Tur de Montis”, Sala d’Exposicions, Sa Nostra,
Eivissa (exp. individual)
2012 “Retrats”, Mariano Tur de Montis, juny-juliol, Sala de
Cultura de ‘Sa
Nostra’, Eivissa, exposició antològica
d’homenatge.
No hay comentarios:
Publicar un comentario