lunes, 19 de agosto de 2013

Joan O’Neille Rossinyol (Palma, Mallorca, 13 d’octubre de 1828 – 17 d’abril de 1907)

Pintor, escriptor, polític i professor de l’Escola de Belles Arts de Palma. D’ascendència aristocràtica irlandesa (1), és fill de Félix O’Neille Gual i de Maria Antònia Rossinyol Montaner. De formació bàsicament autodidacta, consta que el 1851 assisteix durant un mes a l’acadèmia de pintura i dibuix d’Agustí Buades Frau (1804-1871). Abans, sobre el 1848, havia iniciat probablement l’estudi del dibuix i la pintura sota el guiatge de Salvador Torres (1799-1882) i Bartomeu Sureda (1769-1851).

El 1855, als 27 anys, realitza a l’aquarel·la els primers paisatges i a partir de 1859 treballa la pintura a l’oli. El 1860 inicia l’activitat expositiva: participa a l’Exposició Industrial organitzada per la Diputació Provincial de les Balears amb motiu de la visita oficial d’Isabel II a Palma. El 1874, el pintor Aureliano de Beruete, deixeble de Carlos de Haes, visita l’illa convidat per Joan O’Neille. El gener de 1877 torna acompanyat de Carlos de Haes. Les visites deixen en O’Neille un fort impacte a favor del realisme i una manifesta preferència per la representació de llocs de muntanya desolats, espaiosos, amb escassa vegetació i d’aspecte monumental.

El 1876 participa en la fundació del Foment de la Pintura i l’Escultura, del que és elegit secretari. A partir d’aleshores esdevé un dels principals animadors de les exposicions de la nova entitat.

Pinta a Mallorca: Pollença, Alcúdia, Palma, Andratx, Lloseta, Sineu, s’Aranjassa, Binissalem, Bendinat i Galatzó (Calvià), Alaró, s’Arenal, etc. Sembla que també pinta a Madrid i Barcelona, com ho podrien indicar les obres El Escorial (1865), Primeres neus al Guadarrama (1892) i Plana del Llobregat des de Sant Gervasi (1892). Treballa sobretot el paisatge, però també realitza algunes marines (Paisatge costaner, 1865 ca. i Cap Andritxol, 1900 ca.), alguns retrats i quadres de gènere, com els dos que presenta a l’Exposició Nacional de Belles Arts de Madrid de 1884 i altres que tramet a Exposicions Nacionals posteriors. Així ho fa perquè creu que amb paisatges la seva participació passa inadvertida i no obté ni premis ni reconeixements. Més endavant obté amb paisatges dues mencions honorífiques (1895 i 1897). Prefereix els formats petits, si bé en casos puntuals fa obres grans o, fins i tot, molt grans, com l’oli sobre tela Estany amb figures (1895), de 125 x 228,5 cm. Usa gairebé sempre els suport de tela, taula i paper. Té bona mà per a l’aquarel·la i les fa amb relativa facilitat. També fa dibuixos i aiguades.

El detallisme minuciós de la seva pintura posa de manifest l’hàbit de prendre notes del natural com a referències per traslladar, després, els temes a la tela o a la taula en el taller.

L’anàlisi de l’obra de Joan O’Neille permet distingir-hi vàries etapes o èpoques, que en una primera aproximació es podrien definir de la manera següent.

Primera etapa. L’aprenentatge (1855-1873)
Abasta els primers anys dels treballs a l’aquarel·la i a l’oli que fa d’acord amb una concepció de la pintura de base romàntica i academicista, molt atenta als fenòmens meteorològics, com s’esdevé en Un dia ventós (1860 ca) (2). És aquesta una etapa d’aprenentatge i de proves, en la que l’artista produeix poc, observa el que han fet i fan els altres pintors, sobretot els que més respecta, i tracta, sense precipitacions i sense interrupcions, d’aconseguir el domini de les tècniques que li interessen.

Si bé les primeres obres acusen la influència del romanticisme i del classicisme acadèmic, el pas de l’aquarel·la a l’oli propicia l’adopció de solucions acostades al naturalisme, que es veuen reforçades amb la pràctica, en companyia d’Antoni Ribas i Ricard Anckermann, de la pintura a l’aire lliure (pleinairisme). Aquests anys compatibilitza sense problemes la pintura amb la dedicació a escriure, el seu segon centre d’interès. L’etapa acaba amb la primera visita a Mallorca del pintor i crític de pintura Aureliano de Beruete, deixeble i amic de Carlos de Haes.

 Segona etapa. La influència de Carlos de Haes (1873-1884)
Coneix l’obra de Carlos de Haes, per qui sent una gran admiració. Coincideixen en la passió que senten per la pintura de paisatge i en la necessitat de resoldre problemes tècnics i conceptuals similars. Aureliano de Beruete (1845-1912), pintor, historiador i crític d’art, seguidor de Carlos de Haes (1826-1898), visita Mallorca la primavera de 1874 (3), convidat per Joan O’Neille. L’experiència és positiva per als dos pintors, ja que tres anys després (gener de 1877) Beruete torna a Mallorca acompanyat, aquesta vegada, de Carlos de Haes. Visiten amb Joan O’Neille paratges pintorescos, prenen notes del natural i canvien impressions sobre pintura i sobre altres qüestions. Possiblement els acompanyen en les seves excursions els joves pintors Ricard Anckermann (1842-1907) i Antoni Ribas (1845-1911) (4).

Joan O’Neille, arran de la visita de Beruete i Carlos de Haes, incrementa el ritme de producció de pintura i manifesta una preferència notable pels paisatges d’alta muntanya i pels paratges solitaris, gairebé desolats, sovint inaccessibles i oblidats. S’agrada d’exaltar l’espectacularitat dels indrets i la immensitat de les perspectives.

El pintor domina progressivament les tècniques de la pintura i del dibuix. Alhora incrementa la seguretat amb què treballa, passa gust de fer-ho i tendeix a dedicar cada vegada més temps a la pintura en detriment de la seva vocació literària. Són d’aquesta època les teles Paisatge de muntanya (1875), Roques de muntanya (1876), El puig de Galatzó (1876) i Ondada de la Serra de Mallorca (1880).

Juan O Neille - Paisaje Del Puig De Galatzó, Mallorca
Joan O'Neille Rossinyol, El puig de Galatzó, oli/tela, 1876

Tercera etapa. La idealització del paisatge (1885-1904)
A partir de mitjan dècada dels anys 80 del segle XIX (1885 ca.), passa llargues temporades a Pollença, fet que es reflecteix en la reiteració dels temes d’Alcúdia, Pollença, Port de Pollença, s’Albufera, la Vall de Sant Vicenç, Castell del Rei, etc.

S’acosta progressivament a posicions pròpies d’un naturalisme idealitzat, de factura academicista i de paleta curta de color, amb predomini dels ocres, marrons i daurats. Això no obstant, hi ha algunes obres en les que demostra dominar un colorisme variat i alegre com el d’Anckermann i Ribas. En aquest respecte podem citar el conjunt format per l’oli sobre taula titulat Fons de la badia de Pollença, datat el 1898; l’aquarel·la que titula Badia de Pollença amb s’Albufera, que data el 1899; la versió de mides superiors (45 x 82,5 cm) que titula Badies de Pollença i Alcúdia, que data el 23 de juliol de 1903 i l’oli no documentat encara, posat a la venda recentment, que reprodueix pràcticament la mateixa imatge de les obres esmentades i està realitzat a l’oli amb una paleta inusualment colorista.

El pintor se sent segur amb els pinzells i treballa a plaer. Fa una producció abundant, a la que dedica atenció, hores de treball i desitjos de perfecció. En aquest marc, la seva pintura adquireix un to nou que l’acosta a la idealització de la realitat. Les seves teles i les seves taules tendeixen a exaltar la realitat, a elevar-la i fer-la més colpidora i més atractiva visualment. La presenta guarnida d’elements que la situen prop d’allò que seria l’ideal d’acord amb els seus cànons de bellesa. Les formes es fan irreals, els colors adquireixen matisos allunyats del que imposa l’objectivitat, els contrastos incorporen elements d’aires superiors als naturals. O’Neille s’agrada de divinitzar la realitat en un procés creixent d’admiració i d’idolatria o devoció panteista.

Augmenta la producció de pintura, que en part posa en circulació a través de les subhastes que es fan al Foment de la Pintura i en part conserva a casa seva. També atén encàrrecs de particulars i d’institucions. Les estades abundants que fa a partir de 1885 a Pollença focalitzen la seva atenció en el paisatge de la zona nord de Mallorca i en part fan que cada vegada tendeixi a treballar més en el seu taller a partir d’apunts i notes anteriors i de dibuixos i aquarel·les que conserva a l’estudi.

Pertanyen a aquesta època les obres Badia de Palma (1889), Torrent entre muntanyes (1891), Paisatge de plana pedregosa (1892) i Comellar de muntanya (1893). Són obres corresponents a les estades a Pollença Bosc d’en Serra. Pollença (1886), Aus a s’Albufera (1900), La vall de Sant Vicenç. Pollença (1901) i Badies de Pollença i Alcúdia (26-VII-1903), un dels seus darrers olis.

Darrera etapa. Problemes de visió i atrosi (1904-1907)
A partir de 1904 redueix el ritme de treball a causa de problemes de visió i d’artrosi. Aquests darrers anys (1904-1907) fa preferentment aquarel·les de Pollença. Dificultats de visió i molèsties de l’artrosi li impedeixen mantenir el ritme de treball d’anys anteriors. Deixa de banda els olis i es dedica, no sense problemes, a l’aquarel·la. Manté els vells afanys de correcció i perfecció, però la manca de salut no li permet treballar còmodament. Malgrat tot, continua treballant, si més no per entretenir-se i oblidar els problemes financers que aleshores l’ofeguen. Són obres d’aquests anys les aquarel·les sobre paper que titula Puig de Pollença (1906) i Paisatge de Pollença (1906).

A més de pintar, es dedica a escriure. Publica un recull de poemes (“Poesias”, Madrid, 1853). Col·labora amb narracions curtes i amb articles diversos als Almanaques de las Islas Baleares dels anys 1878 a 1885. També col·labora amb la Revista Balear amb articles d’historiografia artística. Posteriorment, publica articles a la revista Museo Balear (1875-1888). També publica articles a la premsa diària. A la darrera dècada del segle XIX escriu algunes obres de teatre, com La gitana. Es relaciona amb els escriptors mallorquins de la Renaixença i participa a les vetllades literàries de la casa de Josep Lluís Pons i Gallarza. Amb els poetes de l’illa participa a l’homenatge que l’arxiduc Lluís Salvador dedica a Ramon Llull a Miramar. Publica (1872) dues notes biogràfiques referides als pintors Guillem Mesquida i Gabriel Femenia (5). Escriu el Tratado de paisaje (1862), un dels primers compendis de regles i instruccions per facilitar la pràctica de de la pintura de paisatge. Publica alguns discursos que havia llegit a l’Acadèmia de Belles Arts: Consideraciones respeto a la relación que debe existir entre las Academias de Bellas Artes y las Escuelas Especiales (1886), Memoria sobre las atribuciones de las Academias de Bellas Artes (1894) i altres.

Exerceix la docència com a professor de l’assignatura “Teoria i història de les Belles Arts” a partir de 1886, quan es crea l’assignatura. Imparteix conferències al Cercle Catòlic, Cercle Mallorquí, Ateneu Balear i altres tribunes sobre temes artístics. De ideologia ultraconservadora i militant del partit carlí, es dedica a la política activa. L’octubre de 1856, acabat el Bienni Progressista (6), és nomenat regidor de l’Ajuntament de Palma i el 1858 és elegit per al càrrec, que ocupa fins al 1860. El 1869, entre gener i març, és director del diari carlí La Almudaina. Abans i després exerceix com a militant d’idees ultraconservadores del partit carlí.

Ocupa càrrecs de rellevància social, que li atorguen notorietat i anomenada. És secretari de l’Acadèmia de Belles Arts de Palma, vocal de la Comissió de Monuments, de la que n’és vicepresident durant tres anys (1896-1898) i president de la Secció de Belles Arts del primer Ateneu Balear. Presideix interinament el Foment de la Pintura i l’Escultura (1900-1904). És nomenat oficial de l’Acadèmia de França arran dels seus treballs amb relació a la celebració del centenari de l’astrònom François Aragon (1786-1853) i les observacions que va fer des de la Mola de s’Esclop a Mallorca. És nomenat cavaller de l’Ordre de Calatrava.

Les seves opinions contràries a les actituds renovadores de la pintura el porten a mantenir, en nom del Foment de la Pintura i l’Escultura, una polèmica agre i llarga amb el crític Miguel Sarmiento sobre l’obra d’Antoni Gelabert. El fet de parlar en nom del Foment, del que era president en funcions, causa una profunda divisió dins la societat i el seu afebliment davant l’opinió pública, sobretot davant els que s’havien manifestat de paraula o amb articles a la premsa a favor de les opinions de Sarmiento. El 1904 el Foment s’ha de fusionar amb el Saló Beethoven per crear una nova societat, el Cercle de Belles Arts (7).

Manté unes relacions de respecte, admiració i bona amistat amb Ricard Anckermann i Antoni Ribas, més joves que ell. Amb motiu de la defunció del primer, publica a La Almudaina un extens i emotiu escrit necrològic (8). Els darrers anys de vida es veu obligat a suportar una situació econòmica molt precària, fet que l’obliga a demanar ajuts econòmics als seus amics. Abans s’havia vist obligat a malvendre les finques rústiques de Son Simonet (Esporles) i Roqueta (Maria de la Salut).

El mes d’abril de 1907, mor als 78 anys, poques setmanes després del traspàs (9-III-1907) de Ricard Anckermann. La gran contribució de J. O’Neille a la pintura consisteix en l’impuls durador que dóna a Mallorca a la pintura de paisatge i l’animació que mobilitza a l’entorn del gènere.

El desembre de 1989, l’exposició Fons de la col·lecció de la Caixa de Balears ‘Sa Nostra’ que es presenta al Centre de Cultura de ‘Sa Nostra’ amb motiu de la seva inauguració inclou vàries obres del pintor. El 1972 una obra seva fa part de l’exposició Pintores mallorquines del siglo XIX, que presenta la Galeria Dera (Palma). El 1973 es fa la primera mostra retrospectiva de la seva obra a la seu de la Llibreria Tous. El 1993, l’exposició 100 anys, 100 pintors, organitzada pel Govern Balear i el Consell Insular de Mallorca, inclou una obra seva i una breu nota biogràfica. El 1993, la Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’ obsequia el director general Carles Blanes Nouviles amb motiu de la seva jubilació amb una tela del pintor. El 1994 l’Ajuntament de Palma li dedica una exposició antològica a Ses Voltes i edita un catàleg que inclou una reedició del Tratado de paisaje. El 1996 l’assaig La pintura i moderna a Mallorca 1830-1970 destaca l’aportació del pintor a la pintura de paisatge a Mallorca. El 2007, amb motiu del centenari de la mort del pintor i de Ricard Anckermann, la lliçó inaugural del curs 2007-2008 de la Reial Acadèmia de Belles Arts de les Illes Balears es dedica a l’anàlisi de l’obra dels dos pintors. El 2012 l’exposició de Sa Nostra 100 anys de pintura a les Balears que es mostra, successivament, al Centre de Cultura de Palma, al Museu de Menorca i a la Sala de Cultura d’Eivissa, inclou una referència a la seva pintura i una de les seves obres.

Té una entrada a la GEM i a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears. Hi ha obra seva al Consell Insular de Mallorca, Museu del Monestir de Lluc, Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’, Fundació Bartomeu March, Els Calderers, altres col·leccions institucionals i nombroses col·leccions privades de les illes.



Bibliografía

Miquel ALENYÀ, “Centenari de la mort de Ricard Anckermann i Joan O’Neille”, Lliçó inaugural curs 2007-2008, Reial Acadèmia de Belles Arts de les Illes Balears, Palma 2007 (www.miquelcinema.blogspot.com).

Miquel ALENYÀ, “La pintura moderna a Mallorca”, pàg. 12, Ajuntament de Palma ed., Palma, 1996.

Josep M. PARDO, “O’Neille Rosiñol, Joan”, ‘La Pintura i l’Escultura a les Balears’, pàg. 385-392, Promomallorca ed., Palma, 1996.

CATÀLEG-1994, “Joan O’Neille 1828-1907”, Exposició a Ses Voltes, novembre de 1994 – gener de 1995, Ajuntament de Palma ed., Palma, 1994.

CATÀLEG-1993, “100 anys, 100 pintors, 1893-1993”, Exposició a sa Llonja i a la Sala Guillem Mesquida, maig-juny de 1993, pàg. 21 i 146, Palma, 1993.

Bernat BENNÀSSAR COLL, “Per una lectura de l’obra pictòrica de Joan O’Neille”, Catàleg-1994, pàg. 11-20.

Príam VILLALONGA, “Pintura a Sa Nostra”, ‘Fons de la col·lecció de la Caixa de Balears’, Obra Social de Sa Nostra ed., Palma, 1989.

Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ, “Juan O’Neille”, ‘Las Baleares y sus pintores’, pàg. 38-40, L. Ripoll editor, Palma, 1981.

Catalina CANTARELLAS, “Una aproximación a la pintura mallorquina del siglo XIX y a su entorno”, BSAL, XXXVII, pàg. 621-642, Palma, 1980.

Jeroni JUAN TOUS, “Don Juan O’Neille y la pintura mallorquina”, BSAL, XXXIV, pàg. 64-70, Palma, 1973.

GEM, 12, 91-92.


Notes

(1) Cf. Pardo-1996, pàg. 385.

(2) Vegeu la il·lustració de Pardo-1996, pàg. 386.

(3) Cf. Alenyyà-1996, pàg. 14.

(4) Cf. Alenyà-1996, pàg. 14-15.

(5) Joan O’Neille, “Biografias de los pintores palmesasnos Guillermo Mesquida i Gabriel Femenia”, Revista Balear, Palma, 1872.

(6) Bienni Progressista és el període del regnat d’Isabel II comprès entre juliol de 1854 i juliol de 1856.

(7) Cf. Alenyà-1996, pàg. 22.

(8) Joan O’Neille, “Necrología de Ricardo Anckermann”, La Almudaina, 4-IV-1907, Palma.


Exposicions
(Relació no completa)

1860     Exposició Industrial, Diputació provincial de Balears, Palma.
1862     Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1864     Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1866     Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1876     Exposició Inaugural, Foment de la Pintura i l’Escultura, Palma
1878     Exposició Universal de París, París
1884     Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
             Sala Parés, Barcelona
1891     Exposició Nacional de Belles Arts, Barcelona
1892     Exposició d’Indústries Artístiques de Barcelona
1895     Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1897     Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid

Nota.- Participa en nombroses exposicions del Foment de la Pintura i l’Escultura


Premis i guardons

1860     Medalla de plata, Exposició Industrial, Diputació Provincial de les Balears
1892     Medalla d’or, Exposició d’Indústries Artístiques, Barcelona
1895     Menció honorífica, Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid
1897     Menció honorifica, Exposició Nacional de Belles Arts, Madrid



sábado, 17 de agosto de 2013

Grup Tago (Palma, Mallorca, 1959-1964)

El maig de 1959 es presenta al públic, mitjançant una exposició al claustre de l’Estudi General Lul·lià, el Grup Tago, “grup balear d’art d’avui”. El nom del grup constitueix un homenatge a l’illot de Tagomago, situat a l’extrem nord-oriental d’Eivissa. És integrat per pintors, escultors i escriptors. Té per objecte promoure, impulsar i difondre la creació plàstica de caràcter innovador. Integra propostes figuratives i tendències d’avantguarda (primitivisme, expressionisme figuratiu, expressionisme abstracte, informalisme, abstracció geomètrica, etc.). Constitueix un esdeveniment rellevant des del punt de vista de l’obertura als corrents internacionals del moment.

Els promotors són els pintors Francesc Verd Duran, “Fraver”, i Antoni Giménez Toledo, “Antonio de Vélez”. El grup realitza exposicions col·lectives a l’illa (Palma, Banyalbufar, Felanitx, Formentor, Manacor, Llucmajor, Sa Pobla, etc.) i a fora (Marbella), organitza conferències i promou un homenatge a Joan Miró, que no arriba a fer-se.

Són els anys del triomf de l’art abstracte a Barcelona, amb Tàpies com a jove figura capdavantera. El 1955, té lloc a Barcelona la III Bienal Hispanoamericana d’Art, que inclou 55 obres de Picasso i obres d’un grup nombrós de pintors dedicats a l’abstracció. El fet implica el reconeixement públic de l’art abstracte a l’Estat espanyol..

Dos integrants del Grup Tago, Vélez i Fraver, són els que inicien a Mallorca el camí de l’abstracció. Tago reuneix tots els pintors renovadors, llevat d’algunes excepcions com Jaume Mercant i alguns pintors estrangers, bona part dels quals farà part del grup Es Deu des Teix, que es crea uns anys més tard.

La formació del grup sorgeix a partir d’unes converses entre l’escultor Miquel Morell, el pintor Francesc Verd Duran i el pintor Miquel Pascual. Conviden artistes afins. S’hi uneixen els pintors Pere Quetglas “Xam”, Juan Antonio Ferrero, Miquel Rivera Bagur, Joan Gibert, Andreu Llodrà, Cati Juan, Mercè Sofia Pintó, Antonio de Vélez i alguns altres. S’hi afegeixen dos escultors, Antoni Font i Bernat Mestre. A més, s’hi adhereixen dos ideòlegs, el poeta Rafel Jaume i Manel Picó, que successivament exerceixen la presidència del grup. Més endavant s’hi incorporen Teresa Heydel, Joan Garcés, Francesc Carreño, Joan Palanqués, etc.

La primera seu és el cafè Moka, però poc després passa al Cercle de Belles Arts. Durant els anys de major activitat del grup, de 1959 a 1963, a més d’exposicions, es promouen conferències i alguns homenatges. Alexandre Cirici Pellicer parla sobre “El sentit de la plàstica actual”; Miquel Àngel Colomar ho fa sobre “L’home mitjà davant l’art abstracte”; Gerard Pérez Busquier, director de l’Orquestra Simfònica de Palma, disserta sobre “Diverses tendències de la música actual”; Àngel Marsà, crític d’art del Correo Catalán, parla sobre “Les constants de l’art actual”, etc. Aprofitant la presència a l’illa de la vídua de Kandinski, s’organitza un homenatge al pintor rus, iniciador del nou art, en el Club dels poetes de Formentor. L’homenatge previst a Joan Miró no es pot fer, atès que el pintor català no l’accepta en saber que s’havia demanat suport oficial.

El 1959 el grup participa en el Saló de Tardor del Cercle de Belles Arts de Palma. Gran part dels premis s’atorguen als seus components: Mercè Sofia Pintó guanya el de dibuix i Pere Quetglas el de gravat. El juny de 1960 fan una exposició al Cercle de Beles Arts de Palma que provoca reaccions a favor i en contra. En tot cas suscita un debat sobre art. L’agost, amb motiu d’una exposició col·lectiva a l’aire lliure a Felanitx, el poeta Rafel Jaume llegeix un manifest que reflecteix les opinions del grup. El 1961 organitzen una exposició a Palma amb la cadira com a tema central. El maig d’aquest any fan una exposició al Cercle de Belles Arts amb un catàleg amb reproduccions de les obres, un breu currículum de cada artista i amb poemes de Josep M. Palau i Camps, MiquelÀngel Riera, Jaume Vidal Alcover, Llorenç Moià Gilabert de la Portella i Josep M. Llompart. Les activitats del grup minven el 1963 i cessen el 1964.



Bibliografia

Cristina ROS, “Grup Tago”, ‘La Pintura i l’Escultura a les Balears’, t. 2, pàg. 285-286, Promomallorca ed., Palma, 1996.

Cristina ROS,  “Francesc Verd Duran”, exposició al Casal Solleric, setembre-octubre de 1995, catàleg, Ajuntament de Palma, Palma, 1995.
  
Miquel ALENYÀ, “La pintura moderna a Mallorca”, pàg. 54, Ajuntament de Palma, Palma, 1996

Gabriel UREÑA, “Las vanguardias artísticas en la postguerra espanyola (1940-1959)”, pàg. 172-173, Ediciones Istmo, Madrid, 1982.

 GEM, 6, 344-345.

Francesc Verd Duran “Fraver” (Palma, 28 de gener de 1914 – juliol de 1991)

Pintor i restaurador. Estudia a l’Escola Graduada (Palma) i, posteriorment, a un col·legi privat del carrer de Can Sanç. Es matricula a l’Escola d’Arts i Oficis, on és deixeble de Llorenç Cerdà, Pere J. Barceló, etc. Al taller de Pere Càffaro aprèn a tractar l’oli i l’aquarel·la. Visita sovint els pintors d’anomenada (Bernareggi, Cittadini, Hubert…) per veure el que treballen, fer-los preguntes i demanar-los orientacions. També visita exposicions de pintura a la Veda, Galeries Costa, Cercle Mallorquí, etc. Llegeix llibres de pintura, catàlegs, articles i notes que parlen de Kandinski i d‘altres pintors. Fa viatges de formació a Madrid, Barcelona, París, Berlín, etc.

Casat amb Antònia Sureda, viu en un pis al costat del Coliseu Balear. Allà munta l’estudi. Inicialment fa obres figuratives, coloristes i convencionals. Entre 1955 i 1958 s’interessa per la pintura abstracta, que treballa amb una acurada depuració del color i de la forma. És un dels promotors del Grup Tago (1959), que inicialment es reuneix al bar Moka. Exposa les primeres obres abstractes a les mostres col·lectives del Grup Tago (1959-1964). El 1963 fa vàries exposicions individuals.

Inicialment, realitza una obra de caire neoimpressionista i colorista, que a partir dels darrers anys de la dècada dels anys 50 es divideix en dues línies de treball. D’una banda, fa obres de caràcter figuratiu, simbolista i colorista, que signa amb el seu cognom. D’altra part, treballa en una línia de caire decididament abstracta, inspirada sobretot en Kandinski, que signa amb el pseudònim de Fraver. La seva producció abstracta, la més coneguda, evoluciona i avança progressivament. El cromatisme esdevé gradualment un punt de trobada de grisos i de tons neutres, el dibuix s’esquematitza i simplifica, l’espai és envaït per la penombra del silenci i de la reflexió. Els seus treballs pretenen moure el pensament amb suggeriments i interrogacions directes, senzilles, fàcils o difícils, per bé que disposades sempre a provocar goig o desfici, plaer visual o ansietat. Les superfícies matèriques s’enriqueixen amb erosions, cruis, textures, incisions i relleus. La seva aportació a la pintura abstracta constitueix un dels primers intents fets a Mallorca en l’àmbit de l’abstracció i de l’avantguarda.

Propietari del bar Moka, situat al carrer de Sant Miquel, de Palma, hi organitza fins al decenni de 1960 vàries tertúlies literàries i artístiques. Fa part del grup fundador de l’Associació d’Artistes Gravadors (AGA). Mor a Palma als 76 anys d’edat.

El 1963, Miquel Àngel Colomar, li dedica l’assaig titulat Presencia y potencia de la poesía en la obra pictórica de Fraver. També el 1963 fa 5 exposicions individuals: Grifé i Escoda (Palma), Joventuts Musicals (Manacor), Galeria d’Art (Sóller), Club dels Poetes (Formentor, Pollença) i Sala d’exposicions de “la Caixa” (Llucmajor). Tot seguit deixa d’exposar. Deu anys després, presenta obra seva en una exposició col·lectiva: Artistes nacionals i estrangers residents a Mallorca, Galeria Universo (Palma).

El 1995 l’Ajuntament de Palma li dedica una exposició (setembre-octubre) al Casal Solleric i edita un catàleg amb text de Cristina Ros i 38 il·lustracions. Té una entrada a la Gran Enciclopèdia de Mallorca.



Bibliografia

CATÀLEG-1995, “Fraver”, Casal Solleric, exposició setembre-octubre, Ajuntament de Palma, Palma, 1995.

Cristina ROS, “Francesc Verd Duran (Fraver)”, Catàleg-1995, pàg. 11-23.


GEM, 18, 79.

viernes, 16 de agosto de 2013

Pasqual Calbo Caldés (Maó, Menorca, 24 d’octubre de 1752 – 12 d’abril de 1817)

Pintor, dibuixant i aquarel·lista. Fill del matrimoni format per Pasqual Calbo i Anna Caldés Orfila, és el menor de quatre fills. Els seus germans són Joan (1745), Vicenta (1747) i Antònia (1749). Es forma a l’acadèmia de dibuix i pintura de Giuseppe Chiesa, natural de Liorna (Itàlia), que s’havia establert a Maó i s’havia casat amb una noia de la localitat. Amb 18 anys viatja a Gènova camí de Venècia. El 1774 es trasllada a Roma, on treballa sota el guiatge de Domenico Corvi estudia a l’Acadèmia de França a Roma. El 1778 marxa a Viena per canviar d’aires i completar la seva formació. El 1779 és nomenat Dibuixant de Cort, amb un sou de 700 florins anuals i dret d’habitatge en el Palau Belvedere. Acabada la formació, el 1780 torna a Menorca.

El 1787 Calbo viatja a Cuba, però allà li prohibeixen dibuixar la costa i perspectives de l’Havana. Decideix anar-se’n a Nova Orleans, on fa una estada relativament breu, de la que es tenen poques notícies. El 1790 és de bell nou a Menorca. Possiblement és aleshores quan escriu els seus 17 tractats. Entre ells destaquen els d’arquitectura civil, arquitectura militar i perspectiva. Escrits en llengua catalana, fa ús d’un llenguatge senzill i planer, a l’abast del públic al que eren destinats.. Hi adjunta làmines explicatives de gran utilitat. Probablement aquest temps es dedica a l’ensenyament.

Pinta retrats, escenes populars, paisatges, composicions religioses, còpies de pintors famosos i pintura decorativa. Fa ús de l’oli sobre taula, ferro, vori i altres suports. També utilitza el pastel, l’aquarel·la (tècnica nova provinent d’Anglaterra), l’aiguatinta, el dibuix a ploma, el llapis, la sanguina, etc. El 1812 resta amb les dues mans paralitzades. Després de 5 anys de discapacitat, mor a Maó als 65 anys.

Hi ha obra del pintor al Museu de Menorca, Ateneu de Maó, Museu de Lluc (Mallorca), Arxiu de la Biblioteca Nacional d’Àustria, Ajuntament de Maó, Ajuntament de Ciutadella, Ajuntament d’Alaior i a col·leccions privades de Menorca, Barcelona, Palma, etc. S’ha exposat obra seva en exposicions de 1942, 1951, 1956, 1959, 1968, 1986, etc.

La seva pintura es caracteritza per l’atenció que presta als detalls, per la seva execució acurada, per la tècnica excel·lent que domina el pintor, per la versatilitat tècnica de l’artista (oli/taula, aquarel·la, aiguada, sanguina, pastel, etc.), pel tractament de temes senzills i quotidians (Portant coques al forn, 1790-1812), l’ús de l’humor (El venedor de perruques, 1787-1790) i l’ironia (Dues dones llevant-se les puses), el gust per les manifestacions populars festives (Festa en el Riu Pla, 1790-1800), l’afecció als personatges col·lectius (Retrat de Joan Calbo, la seva esposa i les seves nebodes) i a les escenes amb molta gent (Ball d’afroamericans a Santo Domingo, 1790 ca.). Els seus treballs es distingeixen per la dignitat amb què són fets i per la qualitat del resultat final. És notable el seu retrat del comte de Cifuentes (1784) i les diverses rèpliques que hagué de fer.

És poc rellevant el problema de la grafia correcta del primer cognom del pintor. La forma que ell usa i coneix el seu entorn és la forma escrita amb be. Les formes dels cognoms no es fixen fins l’aparició del Registre Civil durant la segona meitat del segle XIX. Abans les formes eren variables al llarg del temps, segons el parer de qui feia la inscripció. La majoria de vegades les inscripcions corresponen als llibres sacramentals i tenien solament finalitats religioses. Tenint en compte que els cognoms fan referència a andrònims (nom del pare), topònims (lloc d’origen), característiques físiques, etc., la forma originària del cognom del pintor probablement és la de Calvo. Tot amb tot, la substitució d’una ve per una be fa part de l’herència d’errors i anacronismes que s’han transmès al llarg del temps amb relació als cognoms. És per això que es poden considerar correctes les dues formes: l’escrita d’acord amb les normes lingüístiques actuals i l’anacrònica per inèrcia històrica. Menys importància té l’accent gràfic que s’ha de posar o no a la darrera lletra del primer cognom. En aquest respecte val a dir que a l’àrea mediterrània de parla catalana, la tendència popular és la de convertir les paraules planes en agudes. Aquest fet explicaria l’aparició de l’accent en la grafia del cognom en una àrea com la de Xàtiva, d’on era originari l’avi patern del pintor. El segon cognom, Caldés, deriva de la forma Calders, que és el nom d’una població de la comarca del Bages (Catalunya). El nom de pila és Pasqual, si el volem escriure en la forma corresponent a la llengua pròpia de Menorca i del pintor.

El 22 de desembre de 1866 és nomenat menorquí il·lustre per l’Ajuntament de Maó. El 1912 un retrat seu es col·loca a la Galeria de Menorquins Il·lustres de l’Ajuntament de Maó. El 1987 la Caixa de les Balears edita el llibre “Pascual Calbo Caldés” amb text a cura de Maria Sintes i de Olivar. Té entrades a la Gran Enciclopèdia Catalana, a la Gran Enciclopèdia de la Pintura i l’Escultura a les Balears, al Diccionari Ràfols i al diccionari Benezit. L’IES de Maó duu el seu nom.



Bibliografia

Guillem SINTES ESPASA, “Calbo Caldés, Pasqual”, ‘La Pintura i l’Escultura a les Balears’, pàg. 353-359, Promomallorca ed., Palma, 1996.

Maria SINTES I DE OLIVAR, “Pascual Calbo Caldés. Un pintor menorquín en la Europa Ilustrada”, Caixa de les Balears ‘Sa Nostra’, Palma, 1987.

Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ, “Pascual Calbo”, ‘Las baleares y sus pintores’, pàg. 241, L. Ripoll editor, Palma, 1981.


El Grup dels Set (Palma, Mallorca, 1948)

El pintor nord-americà William E. Cook promou la creació d’una societat de pintors que es constitueix a Palma l’any 1948 amb el nom de Grup dels Set. Té l’objectiu d’impulsar la restauració de la qualitat estètica en contraposició a les propostes coercials que havien proliferat els primers anys de la Postguerra. El grup fa dues exposicions. La primera té lloc l’agost de 1948 i la segona,  el gener de 1949. Participen a la segona exposició com a convidats Lluís Andreu, Elisabeth Bucher Bodmer, Miquel Àngel Colomar, Violet Dreschfeld, Antoni Font i Joanne Moallic.

Els integrants del grup són William E. Cook, Lluís Derqui, Joan Antoni Fuster Valiente, Jaume Juan, Antoni Sabater, Pere Sureda i Francisco Vizcaíno. El 1949, Pascual Roch Minué substitueix Jaume Juan. Tenen el suport dels escriptors Joan Bonet, Miquel Àngel Colomar i Robert Graves.


Cf. La pintura moderna a Mallorca (1830-1970), Ajuntament de Palma, pàg. 50, Palma, 1996.



El Manifest del Ultra (Palma, Mallorca, febrer de 1921)

A partir dels anys vint, arriben a Mallorca algunes espurnes  dels nous moviments plàstics. En aquest sentit , cal citar el manifest que a principis de l’any 1921 publiquen a Palma Jacob Sureda Montaner, Fortunio Bonanova, Joan Alomar i Jorge Luis Borges. Aquest darrer és el redactor principal del document i el seu inspirador.

El manifest te alguns precedents. El 1918, havia aparegut a Madrid el primer manifest ultraista. El 19198, Isaac del Vando-Villar havia llançat la seva proclama ultraica i a Sevilla havia tingut lloc la primera vetlada ultaista. El 1920, Guillermo de Torre publica el Manifiesto vertical, d’orientació ultraista.

El manifest de Mallorca consta de cinc paràgrafs. Entre d’altres coses diu: “El nostre credo agosarat i conscient és no tenir credo. Això és, rebutgem les receptes i cotilles absurdament acatades pels esperits esotèrics. La creació per la creació, pot ser el nostre lema”. Més endavant afegeix: “No pretenem rectificar l’ànima, ni tampoc la naturalesa. El que renovem són els mitjans d’expressió”.

La revista Baleares en publica el text íntegre en el número del 15 de febrer de 1921.


Jorge Luis Borges



Cf. La pintura moderna a Mallorca (1830-1970), Ajuntament de Palma, pàg. 42-43



Jacob F. Sureda Montaner (Valldemossa, Mallorca, 1 de maig de 1901 – Gènova, Palma, Mallorca, 7 de juny de 1935)

Pintor, dibuixant i poeta. És el quart fill de Joan Sureda Bidet i de Pilar Montaner Maturana. Estudia a Palma al col·legi de la Salle i, després, al dels germans Agustins. Quan té 17 anys (1918) marxa a Madrid per fer la carrera d’enginyer naval, que ha d’abandonar obligat per motius de salut. Com a pintor i com a poeta, la seva formació és bàsicament autodidacta, per bé que inicialment rep influències de la pintura de la seva mare.

Acabada la Primera Guerra Mundial, coneix (1918) Jorge Luis Borges, que resideix entre març i juliol a l’Hotel Continental, de Palma. Al final de 1920 s’instal·la al refugi del Teix, on rep visites de Jorge Luis Borges i de Josep Lluís Moll (Fortunio Bonanova). El febrer de 1921 signa amb J. L. Borges, Joan Alomar i Fortunio Bonanova el Manifiesto del Ultra i el juliol següent se’n va a Leysin (Suïssa) per passar-hi uns mesos al sanatori. El 1922 es trasllada a les localitats alemanyes de Sankt Blasien i Höchenschwand, atenent el consell dels metges de canviar periòdicament d’aires. Llegeix l”Les confessions” de Sant Agustí, el Quixot, Goethe, etc. Torna a Mallorca el 1925, però el 1926 torna a Sankt Blasien. Publica (1926) la seva única obra literària El prestidigitador de los cinco sentidos, un recull dels seus poemes, que no es distribueix a Mallorca fins dos anys després.

El 17 de maig de 1927 contreu matrimoni a París amb la pintora americana Eleanor Sackett, que havia conegut a Valldemossa tres anys abans. A París visita exposicions, a l’Acadèmia de la Grande Chaumière treballa el nu amb Joan Junyer i coneix Picasso. El juliol viatja amb l’esposa als EUA, on visita el Metropolitan Museum i galeries d’art. El novembre torna a París. El juliol de 1928 participa a l’exposició organitzada per Joan Alomar que es presenta al Pavelló Nacional de Buenos Aires. Hi aporta dues teles: Paisatge emocionant i La vertadera llum. El 1929 s’instal·la a Gènova per al naixement de la seva única filla, Pilar Sureda Sackett.

L’octubre de 1930 exposa amb Bartomeu L. Ferrà Juan a la Sala Parés, de Barcelona. El març de 1931 és a Höchenschwand i l’abril es trasllada a Sankt Blasien. El 1932 exposa a les Galeries Costa i el juliol viatja amb l’esposa i la filla a NY. El 1933 ingressa en el sanatori de Balenyà en el Montseny, on resideix el 1932 i el 1933. La malaltia avança i ell ho sap. Es presenten els dolors i li han d’administrar morfina. Al maig de 1935, amb cotxe ambulància arriba a Mallorca i s’instal·la a la seva casa de Gènova. Mor el 7 de juny, als 33 anys.

Jacobo Sureda Montaner - Olivar
Jacob F. Sureda Montaner, Oliveres, oli/tela

Com a pintor, fa ús d’una paleta de colors sobris i relativament obscurs. Trenca amb el cromatisme exaltat de la pintura modernista i postimpressionista de Mallorca. Rebutja l’exaltació dels grocs, taronges i liles. Crea penombres indefinides i construeix atmosferes de misteri i inquietud. Els seus paisatges es presenten sense personatges: són espais solitaris, silenciosos i desolats. En primer terme o en un racó de la tela, sempre hi ha la presència de la casa, entesa com a refugi, lloc d’acollida i mitjà de repòs i guariment. Les composicions destil·len delicadesa i mostren una poètica captivadora tant en el paisatge com en el retrat. D’altra part, no hi manquen els arbres solitaris, sovint sense fulles i sense fruits, sempre amb soques i branques retorçudes, com a símbols de vida i patiment. Lluny de l’impressionisme local de l’illa, la seva obra s’inspira en l’expressionisme poètic i, en el marc d’aquest, en els moviments d’avantguarda.

Pinta paisatges, retrats i dibuixa. Se serveix de l’oli i de l’aquarel·la. També fa xilografies, que es publiquen el 1971. Johanna Ey, de Düsseldorf (Alemanya) és la seva marxant a Europa i la galerista Maria Esterner ho és a Amèrica.

El 1970 les Galeries Costa li dediquen una exposició d’homenatge. Una obra seva fa part de l’exposició “100 anys, 100 pintors” de sa Llonja. El 2002 l’Ajuntament de Palma publica el llibre “Jacobo Sureda, pintor i poeta” amb textos de Carme Bosch, Maria José Corominas, Aina Pascual i Jaume Llabrés. Té una entrada a la GEM.



Bibliografia

ARXIU MUNICIPAL DE PALMA, “Jacobo Sureda, poeta i pintor (1901-1935)”, Ajuntament de Palma, Palma, 2003.

Maria del Carme BOSCH, “En el centenario de Jacobo Sureda Montaner. Puntualizaciones biográficas”, Arxiu Municipal de Palma-2003, pàg. 9-34.

María José COROMINAS, “Quelcom més sobre Jacobo Sureda Montaner”, Arxiu Municipal de Palma-2003, pàg. 35-40.

Lluís RIPOLL i Rafel PERELLÓ, “Jacobo Sureda”, ‘Las Baleares y sus pintores’, pàg. 193-194, L. Ripoll editor, Palma, 1981.

GEM, 17, 64-65.



Exposicions

1928       Exposició de pintors mallorquins a Buenos Aires.
1930       Sala Parés, Barcelona, octubre, conjuntament amb Bartomeu L. Ferrà.
1932       Galeries Costa, gener, Palma.